یلدا راهدار اظهار داشت: فارس در بهبود فضای کسب و کار بعد از استانهای مازندران، تهران و گیلان با شاخص 58/5 در رتبه چهارم قرار گرفته است و 26 استان دیگر از جمله اصفهان، البرز، سمنان و خراسان رضوی بعد از فارس قرار دارند.
وی با اشاره به این که پایش فضای کسب و کار در دنیا توسط بانک جهانی انجام میشود افزود: در ایران پایش محیط کسب و کار تا پیش از این بر عهده مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بود که از سال گذشته در اقدامی کارشناسی شده این کار به اتاق بازرگانی ایران سپرده شده است و در نخستین آمار منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی ایران، فارس در رتبه بندی کشوری در پله چهارم قرار گرفته است.
راهدار با بیان این که آیتمهایی که اتاق بازرگانی ایران برای رتبه بندی استانها با آیتمهایی که مرکز پژوهشهای مجلس در نظر گرفته متفاوت است، افزود: از جمله ایرادهایی که به استانداردهای مرکز پژوهش ها وارد بود آن است که نمونه آماری با جامعه آماری همخوانی نداشت و متاسفانه پرسشنامههای تنظیم شده برای بهبود فضای کسب و کار به تعداد مشخصی به تشکل های اقتصادی هر استانی ارسال می شد و گاهاً مشاهده میشد تشکلها هماهنگ با هم پرسشنامهها را طوری تکمیل میکردند که نتایج عجیب و غریبی به دست میآمد به گونه ای که استانی که نرخ بیکاری بالا داشت در صدر جدول بهبود فضای کسب و کار قرار می گرفت.
رئیس شورای بانوان بازرگان شیراز با اشاره به این که سپردن پایش فضای کسب و کار به کاردان باعث شد تا واقعیت از فضای موجود احصاء گردد، افزود: استان فارس در رتبهبندی فضای کسب و کار در دولتهای نهم و دهم در قعر جدول حضور داشت این در حالی است که با گذشت سه سال از فعالیت دولت تدبیر و امید در جدولی که توسط مرکز پژوهشهای مجلس با همان معیارهای ثابت منتشر شد فارس به رتبه نهم کشور صعود کرد و با سپردن کار به اتاق بازرگانی و پایش کارشناسی شده فضای کسب و کار استان فارس به رتبه چهارم دست پیدا کرد.
وی با بیان این که برای رتبه بندی صورت گرفته 4 هزار پرسشنامه منتشر و توزیع شد، افزود: عمده این پرسشنامه ها توسط صاحبان بنگاه های اقتصادی که فعالین واقعی اقتصادی هستند تکمیل گردید که برآیند آن حاکی از بهبود جدی فضای کسب و کار در فارس بود.
وی تصریح کرد: واقعیت این است که در فارس در دولت تدبیر وامید و به خصوص در 3 سال اخیر اقدامات زیادی انجام گرفت و همه سازمان ها برای بهبود فضای کسب و کار تلاش زیادی کردند.
راهدار بیان داشت: گرچه در فارس در برخی پارامترها همچون پرداخت تسهیلات بانکی و یا بدهی بخش خصوصی از دولت مشکلاتی داریم ولی حرکت های خوبی که در این زمینه همچون تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی و اقدام استاندار فارس برای رد دیون صورت گرفت باعث شد تا فضای موجود نسبت به گذشته بهبود جدی پیدا کند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی شیراز در بخش دیگری از مصاحبه خود به ماموریت جدید این تشکل برای بهبود تامین منابع مالی جهت تمامی فعالان اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: اتاق بازرگانی ایران و دولت اقدام بسیار مهمی را در دستور کار قرار دادند که در جریان آن 5 اتاق بازرگانی فعال کشور بررسی بخشی از مشکلات اقتصادی را بر عهده بگیرند.
وی بیان داشت: در جریان این اقدام مقرر شده 5 اتاق بازرگانی شیراز، تهران، مشهد، اصفهان و تبریز هر کدام یکی از موضوعات و اصلی ترین شاخص های فضای کسب و کار را مورد بررسی و مطالعه مقایسه ای با سایر کشورها قرار دهند و راهکار منطقی برای حل آن ها ارایه خواهند داد.
وی گفت: بر این اساس طبق توافقات انجام شده قرار است اتاق بازرگانی مشهد، موضوع ورشکستگی و پرداخت دیون، اتاق تهران وضعیت تجارت فرامرزی و برون مرزی کسب و کار، اتاق اصفهان حمایت از سرمایه گذاران خُرد، اتاق تبریز شروع کسب و کار و اتاق شیراز روند دریافت اعتبارات کسب و کار را مورد بررسی و پایش قرار داده و برای آن ها راهکار پیدا کنند. راهدار با تاکید بر این که برای این اقدامات اعتبارات مالی خوبی از طرف اتاق بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی هر شهر در نظر گرفته شده است افزود: قرار است بررسی، پایش و ارایه راهکار ظرف یک سال انجام شود.
وی با تاکید بر این که اتاق بازرگانی شیراز از همه صاحب نظران برای انجام این طرح دعوت به عمل می آورد افزود: در رتبه بندی جهانی ایران ضعف های مشهودی در تامین منابع مالی دارد و رتبه کشورمان در بین سایر کشورها بسیار پایین است و امیدوارم با انجام طرح دریافت اعتبارات کسب و کار بتوانیم نسخه مالی کارشناسی شده برای کل کشور بپیچیم و راه های دسترسی طرح های اقتصادی به منابع مالی را افزایش و با ارایه راهکار تسهیل نماییم.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 658411
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.