مسئول سازمان مردم نهاد راه شاهنامه، دوشنبه با با بیان این مطلب در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: این برنامه سوم خرداد ماه جاری از ساعت 6 صبح از دروازه قرآن شیراز آغاز می شود و دوندگان شرکت کننده از استان های فارس و البرز مسافت 45 کیلومتری شیراز به تخت جمشید را طی خواهند کرد و در این مکان علاوه بر اجرای چندین برنامه فرهنگی و هنری از دوندگان نیز تقدیر خواهد شد.
علی اکبر پدرام که مدرس شاهنامه فردوسی است، ادامه داد: اساس کار ما این است که دو استقامت راه شاهنامه را که نماد فرهنگ ایران است جایگزین دو ماراتن در المپیک که تاریخ جعلی دارد، کنیم.
وی اضافه کرد: نماد المپیک، پنج حلقه پیوند خورده با هم است و به معنای صلح و دوستی میان پنج قاره‌ جهان است و بازی‌های آن نیز گویای چنین پیامی است اما دو ماراتون که در بردارنده مفهوم جنگ، شکست و پیروزی است برخلاف روح المپیک و حلقه‌های پنج گانه آن در سال 1894، وارد بازی‌های المپیک شد.
این کارشناس تاریخ افزود: جای شگفتی است که همه دست اندرکاران و اعضای کمیته المپیک، تا کنون چشم بر این حقیقت تلخ تاریخی بسته‌اند.
وی گفت: بر اساس گزارش‌های اغراق‌ آمیز و افسانه‌پردازی هرودوت، تاریخ نویس یونانی، در سال 490 قبل از میلاد سپاه ایران در زمان پادشاهی داریوش از سلسله هخامنشان در جنگ با یونان در دشت ماراتون،از یونانی‌ها شکست می خورد و این خلاف است و ما نیز 10 سال روی این موضوع تحقیق کردیم.
پدارم اضافه کرد: هردوت گفته است، یک سرباز یونانی فاصله 42 کیلومتر و 195 متری صحنه جنگ در مارتون را تا آتن پایتخت این کشور دوید، تا خبر شکست ایرانیان را به مردم وطنش بدهد و پس از آن جانش را از دست داد.
مدرس شاهنامه فردوسی افزود: از تضادهای آشکاری که در روایت‌های هرودوت وجود دارد، این است که گفته شده در این جنگ تعداد سپاهیان ایران 600 هزار نفر بود که این امر کذب محض است چرا که هم اینک بزرگترین ارتش دنیا 20 هزار لشگر سواره نظام دارد ضمن اینکه این سرباز می توانست این فاصله را با اسب و با مدت زمان کمتری طی کند و جانش را هم از دست ندهد که این امر بیشتر داستان سرایی و افسانه پردازی است و واقعیت ندارد.
وی گفت: فرض اینکه گفته های هرودت درست باشد اما این چه ربطی به بازی های المپیک دارد چرا که ماراتن نماد جنگ و خون ریزی است اما منشور المپیک نماد صلح و دوستی است.
پدرام افزود: بر اساس برنامه در نظر داریم، دو استقامت راه شاهنامه را به خارج از مرز های ایران به ویژه به کشور های فارسی زبان ببریم از این رو چهارمین دوره این رویداد واقعی تاریخی را در تاجیکستان برگزار خواهیم کرد و سپس آن را به سایر کشور های جهان انتقال خواهیم داد تا جهانیان واقعیت ماراتون را درک کنند.
وی گفت: این برنامه با همکاری فدراسیون دو و میدانی، سازمان میراث فرهنگی، اداره کل ورزش و جوانان فارس و هیات دو و میدانی این استان، سوم خرداد ماه جاری برگزار می شود.
7368 /6118
خبرنگار: حمیدرضا خلیقی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.