به گزارش دریافتی پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، فاطمه قرایی افزود: این سردیس قرار است در محوطه بیرونی ساختمان وزارت خارجه قبرس نصب شود.
حکیم ابوالقاسم منصور بن حسن فردوسی طوسی، حماسه سرای بزرگ و یکی از ستارگان درخشان آسمان ادب فارسی و مفاخر نام آور ایران در سال 329 – 330 هجری، در خانواده ای از طبقه دهقانان در قریه باژ از ناحیه طابران (طبران) طوس به دنیا آمد.
فردوسی سرودن شاهنامه را بر پایه نوشتار ابومنصوری در حدود سال۳۷۰ هجری قمری آغاز کرد و سر انجام آن را در ۲۵ سپندارمذ سال ۳۸۴ هجری قمری (برابر با ۳۷۲ خورشیدی) به پایان رساند.
وی بیان داشت: از هادی جواهر آثار تا کنون آثار هنری فاخری برای شهرهای تهران، اصفهان شیراز و شمار دیگری از شهرهای کشور ساخته شده که از جمله آنها تندیس احمد نی‌ریزی، میرزا کوچک خان جنگلی و ساخت تندیس شهید شهبازی از سرداران دوران دفاع مقدس اصفهان است که از جنس سنگ مرمر یکپارچه با ارتفاع 500 سانتی متر است.
قرایی گفت: از دیگر آثاری که این هنرمند نی ریزی طراحی و ساخته، می توان به ساخت تندیس سه متری از امیرکبیر برای نصب در ابتدای بلواری به همین نام در استبهان اشاره کرد.
احمد بن شمس‌الدین محمد نی ریزی یا میرزا احمد نی ریزی، ملقب به سلطانی از بزرگترین خوشنویسان خط نسخ و کاتبان قرآن در سده دوازدهم هجری (اواخر حکومت صفوی) است.
میرزا محمد تقی‌خان فراهانی مشهور به امیرکبیر، یکی از صدراعظم‌های ایران در زمان ناصرالدین‌ شاه قاجار بود.
یونس استادسرایی مشهور به میرزا کوچک خان جنگلی، مبارز انقلاب مشروطه و رهبر جنبش جنگل در سال های 1293تا 1300 خورشیدی بود.
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نی ریز در بخش دیگری از مطالب خود بیان داشت: بسیاری از شهرهای ما دارای آرایه های نامناسب است در حالیکه شهروندان به فضایی زیبا و با نشاط نیازمندند.
قرایی، ورود هنر از جمله هنر مجسمه سازی به فضاهای شهری را در رفع خستگی روحی، جسمی، تلطیف و زیباسازی محیط موثر دانست و ابراز امیدواری کرد که از این هنرمند توانمند نی ریزی در این زمینه بهره بیشتری برده شود.
شهرستان نی ریز در فاصله 192 کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.
2027 /6118
دریافت خبر: سید احمد نجفی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.