به گزارش ایرنا زهرا الحمدی، دوشنبه در جمع خبرنگاران در شیراز بیان کرد: طبق دستورالعمل های موجود و بنابر اعلام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مقرر شده پرونده ثبت ملی و جهانی شهرهای کشور در حوزه صنایع دستی تهیه شود.
وی افزود: با برنامه ریزی هایی که انجام شده، شیراز و آباده از فارس برای کسب عنوان شهرهای ملی خاتم، منبت و فیروزآباد به عنوان شهر گبه معرفی می شوند.
الحمدی ادامه داد: پرونده مربوط به ثبت ملی شهر خاتم یک بار در شورای راهبردی شهرهای ملی در رشته صنایع دستی مورد بررسی قرار گرفت و ایرادهایی بر آن وارد شد که هم اینک در حال رفع نقایص آن هستیم و پس از آن مجددا این پرونده در شورای یاد شده گشوده خواهد شد.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، بیان کرد: پس از آن که این پرونده در فهرست ملی به ثبت رسید مراحل ثبت آن در فهرست جهانی آغاز خواهد شد و در حقیقت ثبت جهانی شیراز به عنوان شهر هنر خاتم کاری مستلزم ثبت این شهر در فهرست ملی است.
الحمدی افزود: ثبت هنر خاتم کاری شیراز در فهرست ملی و تبدیل شدن آن به نشان (برند) بین المللی می تواند موجب رونق کسب و کار هنرمندان و صنعتگران فعال در این رشته شود و به فروش محصولات و دست ساخته های آنها کمک موثری کند.
معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اظهار داشت: هم اینک شیراز هیچ رقیبی در این رشته از صنایع دستی ندارد اما شهری مانند آباده که پرونده منبت آن در حال تکمیل است دارای رقیبانی از شهرهای دیگر استان هاست.
الحمدی ادامه داد: هر چند آباده خاستگاه منبت به شمار می رود اما در دیگر شهرهای ایران هم هنر منبت به صورت کاملا تخصصی و اصیل عرضه می شود.
وی اضافه کرد: در حوزه صنایع دستی به دلیل تنوع و چگونگی ساخت محصولات، منعی برای ثبت ملی شهرها به نام یک رشته هنری خاص وجود ندارد، از این رو امکان دارد شهرهای دیگری از کشورمان عنوان شهر ملی منبت را از آن خود کنند اما تا کنون شهری عنوان خاتم کاری را به خود اختصاص نداده است.
6122 /6118
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.