به گزارش خبرنگار ایرنا ، دکتر محمود مهرمحمدی دوشنبه درسومین همایش ملی تربیت معلم در شیراز به مولفه های اصلی حقوق شهروندی اشاره کرد و اظهار داشت: برای کسانی که دل در گرو حکومت دینی دارند پرداختن به مباحث حقوق شهروندی بسیار مهم است، هیچ حکومتی بدون توجه به حقوق بشر و مباحث آن تثبیت نمی شود.
وی ادامه داد:‌ این حرکت شایسته از سوی دولت یازدهم قابل تقدیر است، معلمان و تشکیلات تربیت معلم دراین زمینه رسالتی مضاعف دارند تا به حقوق شهروندی بپردازند .
عضو هیات مؤسس انجمن مطالعات برنامه درسی ایران گفت: درمنشور حقوق شهروندی همه مباحث دینی مطرح شده جامعه با موضوع حقوق شهروندی تطبیق داده شده است و بسیار مهم است که معلمان در تبیین این نوع گفتمان در جامعه کوشا باشند.
مهرمحمدی اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان به عنوان متولی تربیت معلم باید دراین زمینه زیر ساخت های لازم برای اجرای منشور حقوق شهروندی در آموزش و پرورش را فراهم کند، حقوق شهروندی با کمک معلمان می تواند در همه ابعاد اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی جامعه جاری و ساری باشد .
سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: معلم به عنوان یک کنشگر اجتماعی در سطح جامعه فعالیت می کند و باید همه ابزارهای لازم برای تقویت این نقش در اختیار معلم باشد.
مهرمحمدی افزود:‌معلمان باید از منزلت اجتماعی بالایی برخوردار باشند و به عنوان یک عنصر صاحب حرمت و کرامت در جامعه ایفای نقش کنند، نقش تربیتی معلمان در جامعه به عنوان یک مرجع تربیت نقشی غیر قابل انکار است.
رئیس شورای علمی دانشنامه ایرانی برنامه درسی همچنین تربیت معلم راموضوعی با ابعاد نظرورزی وایده پردازی دانست و گفت: تربیت معلم یک کار تخصصی است که اکنون در دانشگاه فرهنگیان انجام می گرد ، نباید از این کارتخصصی مغفول شویم، متاسفانه در برخی از سال ها این غفلت انجام گرفته است، تربیت معلم باید در صحنه پویش علمی کشور کاملا دیده شود در حالی که تربیت معلم در برخی سال ها از این صحنه حذف شده بود.
این استاد دانشگاه همچنین درباره رشته مطالعات تربیت معلم در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه فرهنگیان گفت : کشورهای امریکا و اروپایی سالها قبل این رشته را ایجاد کرده اند ، ایجاد رشته کارشناسی ارشد مطالعات تربیت معلم این امکان را فراهم می کند که به تربیت معلم به عنوان یک گفتمان علمی نگریسته شود .
این همایش را دانشگاه فرهنگیان با همکاری دانشگاه شیراز درمحورهای اسناد فرادستی ومبانی در تربیت معلم، آموزش و برنامه های درسی تربیت معلم،الگوهای نوین توسعه حرفه ای معلمان، تحول و نوآوری در تربیت معلم، منشور شهروندی ، اقتضائات تربیت معلم به مدت یک روز برگزار کردند.
564 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که از این تعداد 160 مقاله در این همایش ارایه خواهد شد که 35 مقاله به صورت سخنرانی ارائه شفاهی 45 مقاله به صورت پوستر و 76 پذیرش به صورت مجموعه مقالات منتشر می شود.
استادان و دانشجویان فرهنگیان و استادانی از دانشگاه های شیراز، فردوسی مشهد، تبریز، شهید رجایی از جمله شرکت کنندگان در سومین همایش ملی تربیت معلم در شیراز هستند.
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.