به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان یکشنبه در دانشگاه شیراز و درجمع دانشجویان و اعضای بسیج دانشجویی اظهار داشت: بسیاری از این ادبیات و اصطلاحات نابجا تعریف شده است ، کسانی که دشمن دین بودند این ادبیات را به نیروهای انقلاب نسبت دادند، آنها ما را در دام این ادبیات گرفتار کردند، دینداران هر جا با لفظ نیروهای ارزشی از خود دفاع کردند شکست خوردند .
وی ادامه داد:‌به ما نگویید نیروهای ارزشی،‌ ما ارزشی و آرمانگرا نیستیم،استفاده از این واژه ها و کلمات و خطاب قرار دادن انقلابیون با این کلمات باعث می شود که راه گفت و گو بر آنها بسته شود و کسی سخن آنها را نپذیرد.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ما به اجبار پذیرفتیم که نیروهای ارزشی باشیم و به اجبار این لفظ را قبول کردیم گفت:این اشتباه بوده است،پذیرش کلمه ارزشی برای تبیین دین از اساس غلط بوده است،ما ارزشی و آرمانی نیستیم، روشنفکران در مقابل واژه نیروهای ارزشی که برای ما برگزیدند واژه عقلانی را برای خود برگزیدند، قبل از به وجودآمدن ارزش ها، عقل وجود داشته است، آنها ما را ارزشی و آرمان گرا و خود را نیروهای عقلانی می نامند .
نایب رئیس قرارگاه عمار و عضو هیات امنای دانشگاه هنر با بیان اینکه من جسورانه اعلام می کنم که ارزشی و آرمانگرا نیستم گفت: من واقع بین هستیم همه واقعیت ها را می بینم حتی واقعیت هایی که در حرف مخالفانم باشد را می بینم و می پذیرم .

** سیاست و دیانت و عبارت جایگزین
حجت الاسلام پناهیان بیان کرد:‌ادبیات ارزشی در دین اسلام هیچ جایگاهی ندارد، درهیچ جای قرآن از واژه ارزشی بودن استفاده نشده است، برخی تعابیر و واژه ها و عبارت ها در برهه کنونی نیاز به تغییرو اصلاح دارد ، از جمله عبارت سیاست ما عین دیانت ماست ، به جای این عبارت من عبارت سیاست ما عین عقلانیت ماست را جایگزین می کنم بر این اساس ویژگی شخص سیاسی این است که کریم النفس باشد و عقلانیت داشته باشد .
وی با بیان اینکه مسئول سیاسی کشور باید با عقلانیت تصمیم بگیرد و از تجربه استفاده کند افزود: تجربه به ما می گوید آمریکا و اروپا قابل اعتماد نیستند، در غرب از اصطلاح آرمانگرایی استفاده کردند و نیروهای انقلاب را مورد خطاب قرار دادند، متاسفانه جامعه ما مملو از این عبارت ها و اصطلاحات است به حدی که برخی مقامات ارشد نیز مجبور به استفاده از این تعابیر و واژه ها بودند، در حالی که این تعابیر و واژه ها بیانگر تقوا و اراده نیروهای انقلاب نیست.

** نیروی سیاسی ارزشی نمی خواهیم
حجت الاسلام پناهیان افزود:ما نیروی سیاسی ارزشی نمی خواهیم ، ما مدیر سیاسی اهل تجربه می خواهیم ، اگر برخی بزرگان نظام از ارزش ها حرف زدند چون این اصطلاح رایج جامعه بوده است، ما سیاست ارزشی نمی خواهیم، ما از سخن عاقلانه کوتاه نمی آییم .
وی همچنین با بیان اینکه سیاستمدار باید اهل تجربه باشد گفت: سیاستمداری که از تجربه درس نگیرد ساده لوح و خائن است، دین جز عقلانیت و تجربه نیست .
حجت الاسلام پناهیان در ادامه با بیان اینکه ما به برجام نقد داریم گفت : نقد ما این است که می گوییم شما که به بد عهدی آمریکا واقف بودید و سه سال بعد بدعهدی آمریکا را دیدید ، چرا تضمین معتبر نگرفتید؟ اگر بدعهدی آمریکا را ندیدید و یا به آن واقف نبودید که ساده اندیش بوده اید .

** تلویزیون و عوام گرایی
پناهیان گفت:‌تلویزیون عوامانه اداره می شود، در ادعیه ای که از تلویزیون پخش می شود در حالی که 99 درصد سخن ادعیه عقلانی است وعاطفی نیست،خیلی ها سعی دارند با آن عاطفی برخورد کنند و مردم را به هر قیمتی به گریه بیندازند.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود:‌مخالف گریه کردن با ادعیه اسلامی نیستم اما گریه عقلانی بهتر از گریه عاطفی است ، چرا دین را بد ترجمه کرده ایم؟ چرا دین را بد به نسل جوان منتقل کرده ایم؟
نایب رئیس قرارگاه عمار و عضو هیات امنای دانشگاه هنر همچنین گفت: کاندیداها در مناظره ها خیلی جدی وارد نشدند ، خیلی سطحی برخورد شده است بعضی حرف ها دون شان است ، مردم درانتخابات با روشن بینی تصمیم بگیرند .
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشار:‌غلامرضا مالک زاده
6113 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.