بازار جهرم که از جمله آثار بجا مانده از دوران زندیه و قاجاریه است، در مرکز این شهر قرار دارد. این بازار شباهت زیادی به بازار وکیل شیراز دارد و در اواخر دوران زندیه ساخته شده و در دورههای بعد مرمت شده است و از آن به عنوان خواهر خوانده بازار وکیل یاد می شود.
بازار جهرم به وسیله حاج محمدحسین خان جهرمی در اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجاریه ساخته شده است.
بازار تاریخی جهرم به عنوان نماد هویت و قدمت شهرستان است که این روزها بیشتر حجرههای آن به صنف پارچهفروشی اختصاص دارد. این بازار شباهت زیادی به بازار وکیل شیراز دارد واز ارزندهترین و بهترین نمونههای معماری دوره زندیه محسوب میشود به طوری که گنبد مرتفع چهارسوق آن از نمونههای جالب و کمنظیر طاقزنی است.
بازار جهرم ۳ کاروانسرا دارد که هرکدام در یک راستا قرار دارند، هم اکنون به عنوان انبار مورد استفاده قرار میگیرند و از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند. نور این بازار در گذشته و امروزه نیز تا حدودی از طریق دریچههای تعبیه شده در بالای حجرهها تامین میشده است. تمام قسمتهای بازار جهرم در محل چهار سوق به ۴ جهت اصلی شمال، جنوب، غرب و شرق ارتباط دارد و اکثر مغازهها در همین قسمت جمع بوده و فقط یک قسمت از آن به بازار مسگرها متصل میشود و دیگر مغازهها به صنف پارچهفروشان تعلق دارد. آنطور که در برخی از اسناد و کتب تاریخی ذکر شده است در گذشته این بازار مسقف نبوده است.
این بنای تاریخی فارس در سال ۱۳۵۲ و با شماره ۹۵۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است اما آنچه که این روزها برخی از فعالین و دوستداران میراث فرهنگی را نگران کرده دخل و تصرف های غیر قانونی و اعمال سلیقه شخصی حجره داران در این بنای ملی است که منظر تاریخی و طبیعی بازار را مخدوش کرده است . به گفته یکی از فعالین حوزه میراث فرهنگی شهرستا ن جهرم در حال حاضر برخی از حجره داران این بازار تاریخی بدون درنظر گرفتن این موضوع که بنا ملی است و ارزش تاریخی دارد، سلیقه های شخصی خود را در دکوراسیون حجره ها اعمال می کنند.
این فعال حوزه میراث فرهنگی از کف شکنی حجره ها خبر داد و گفت: حجره های این بازار حدود یک متر از سطح زمین بالاتر است و مغازه داران که عمدتا مالک هم هستند، کف حجره ها را شکسته و به عمق 80 تا 90 سانتی متر پائین تر می آورند که این موضوع اصالت و هویت بازار را تحت تاثیر قرار می دهد و منظر تاریخی آن را مخدوش می کند و دیگر نمی توان عنوان تاریخی بودن را به بازار جهرم لقب داد.
وی خواستار رسیدگی هرچه سریع تر مسئولین نسبت به تخریب قسمتی از بازار جهرم شد.
در ادامه این گفت وگو، شامل رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جهرم به خبرنگار ما گفت: متاسفانه طی سال های گذشته شاهد کف شکنی حجره ها بودیم و حتی پرونده تخلف افراد نیز به دادگاه ارجاع شد، اما در حال حاضر با بازدیدها و نظارت کارشناسان میراث فرهنگی، شاهد وقوع چنین مواردی نیستیم.
به گفته وی، هم اینک اقدامی غیرقانونی در محل صورت نمی گیرد و چنانچه رخ دهد با خاطیان برخورد جدی می شود.
شامل اضافه کرد: با توجه به حساسیت موضوع و ارزشمندی بنا، بازرسان و کارشناسان میراث فرهنگی به صورت 24 ساعته از این اثر ملی بازدید می کنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جهرم در ادامه با بیان اینکه هرگونه تعمیر و یا تغییر در حجره های بازار جهرم مطابق با ضوابط و مقررات میراث فرهنگی صورت می گیرد، تاکید کرد: در حال حاضر طرح مرمت بازار تاریخی جهرم از سوی کارشناسان میراث فرهنگی تهیه شده و مرمت این بنای ملی نیز به زودی آغاز می شود.
شامل ادامه داد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، مرمت این بازار تاریخی تا چندماه دیگر با همکاری ادارات راه و شهرسازی و میراث فرهنگی شروع می شود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 638302
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.