مصیب امیری با اشاره به ارسال پرونده ثبت جهانی محور ساسانی فارس به یونسکو در بهمن ماه سال گذشته افزود: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته پرونده محور ساسانی فارس بعد از شهر تاریخی یزد در فهرست یونسکو به ثبت خواهد رسید.
به گفته وی شهر تاریخی یزد امسال (2017)و محور ساسانی فارس سال آتی (2018) جهانی خواهند شد .
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری فارس از حضور کارشناسان یونسکو در اواخر تابستان خبرداد و افزود: بازرسان و کارشناسان یونسکو طبق برنامه برای بازدید این محور اواخر تابستان (شهریور ماه ) به فارس می آیند و آثار ساسانی فارس و زیرساخت های موجود در شهرستان های کازرون ،فیروزآباد و سروستان را مورد بررسی قرار می دهند.
امیری در ادامه اضافه کرد:آماده سازی زیرساخت هایی چون نصب و تکمیل تابلوهای معرفی و اطلاع رسانی گردشگران،نور پردازی و نصب دوربین های مداربسته در محوطه ها و ساماندهی ورودی ها در حال انجام است.
مدیر کل میراث فرهنگی فارس همچنین با اشاره به اینکه تکمیل پرونده منظر باستانشناسی محور ساسانی استان به مدت سه سال به طول انجامیده و عمده کار پژوهشی و کارشناسی توسط باستانشناسان، فیلمبرداران، مستندسازان و محققان تهیه و آماده شده است ، ادامه اداد: پرونده محور ساسانی فارس شامل آثار دوره ساسانیان در استان است که این پرونده از شهرستان فیروزآباد با آثار کاخ اردشیرو قلعه دختر و نقوش برجسته شروع میشود و تا کاخ ساسانی سروستان و شهر تاریخی بیشاپور و تنگ چوگان در شهرستان کازرون ادامه پیدا می کند.
امیری با تاکید بر اینکه پرونده ثبت محور ساسانی فارس درواقع سندی برای مدیریت نظارت و بررسی بهتر از این محور به شمار میرود، گفت:
مستندسازی و مرمت اضطراری بنا های این محور تاریخی مد نظر است و به صورت کاملا جدی در حال پی گیری است.
به گزارش خبرنگار ما بیشترین آثار دوره ساسانی در فارس به ویژه در شهرستانهای فیروزآباد، کازرون و سروستان قرار دارد که قلعهدختر فیروزآباد، کاخ فیروزآباد، کاخ سروستان و تنگ چوگان تعدادی از این بناها است.
قلعه دختر
در شش کیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز در دامنه کوهی مشرف به جاده، قلعه ای ساسانی قرار دارد که پس از طی مسافتی حدود ۳۰۰ متر میتوان به آن رسید.
قلعه دختر به دستور اردشیر ساسانی و احتمالاً در اواخر دوران اشکانیان و زمانی که هنوز بر اردوان پنجم، آخرین شاه دودمان اشکانیان، پیروز نشده بود ساخته شده است.
قلعه دختر تماماً از سنگهای درشت ساخته و سنگهای نما تراشیده شدهاند ولی سنگهای پیها و داخل دیوارها از قلوه سنگهای درشت رودخانهای تشکیل شدهاند.عظمت بنای قلعه دختر، مبهوت کنندهاست و دیوارهای بلند آن با همه شکستگی و ریخته شدن، هنوز هم شکوهی خیره کننده دارند.
کاخ اردشیر
اردشیر بابکان پس از پیروزی بر اردوان پنجم در نزدیکی شهر گور در مجاورت برکه ای بزرگ، یکی از مهمترین و با ارزش ترین بناهای دوره ساسانی را با استفاده از مصالح سنگ و گچ ساخت. ساختار اصلی کاخ اردشیر سه بخشی است شامل یک ایوان رفیع که چهار تالار بزرگ بر آن عمود شده اند. این قسمت از طریق پلکانی با برکه مرتبط می شده است. سه تالار گنبددار در پشت این بخش که با یکدیگر و ایوان و تالارها ارتباط دارد ایجاد گردیده. فضای داخلی دارای تزئینات گچبری با الگوگیری از نمونه های هخامنشی است. بالای گنبدها نیز باز است.کاخ اردشیر بابکان دارای تالارهای تو در تو است و با گذشت ۱۸۰۰ سال ،گچبری قسمت بالای دیوارهای داخلی آن همچنان سالم مانده است.
برخی پژوهشگران اهمیت کاخ اردشیر را همپای تخت جمشید می دانند، چرا که اردشیر در این کاخ به تخت نشست.
شهر تاریخی بیشاپور
این شهر تاریخی که حدود دویست هکتار وسعت دارد در فاصله 23 کیلومتری شمال غربی شهر فعلی کازرون قرار دارد . بنابراطلاعات دقیق و مکتوب که در مرکز شهر بر روی دو ستون یادبود نوشته شده ، این شهر در زمان شاپور اول ( 272-241 میلادی ) دومین و یکی از مقتدرترین پادشاهان ساسانی و توسط یک معمار سوری بنام « اپسای» طراحی و ساخته شد. این شهر در کنار شهرهایی همچون استخر، دارابگرد ، اررجان ، اردشیر خوره از مهمترین شهرهای استان فارس در عهد ساسانی بود و تا زمان سلطنت بهرام دوم رونق خود را حفظ کرد، اما پس از آن به علت توجه پادشاهان ساسانی به غرب قلمرو خود ( تیسفون ) رونق آن کمتر شد .
بیشاپور شامل دو قسمت ارگ سلطنتی که بناهای شاخص دوره ساسانی مثل معبد آناهیتا ، تالار شاپور ، ایوان موزائیک ، کاخ والرین و قسمت عامهنشین شهر که بخش و سیعتر شهر را شامل میشود و در برگیرنده خانه های مسکونی ، اماکن عمومی مثل حمام ، کاروانسرا ، بازار و ... است میباشد .
کاخ ساسانی سروستان
کاخ ساسان یا کاخ ساسانی سروستان که در فاصله 9 کیلومتری جنوب سروستان در استان فارس در شرق شهر شیراز قرار دارد یکی از کاخ های دیدنی منطقه است.
کاخ ساسانی سروستان در زمان بهرام گور ساسانی ساخته شده و به عنوان اقامتگاه شکارگاهی کاربرد داشته و به وسیله مهر نرسی وزیر معروف او که صدارت یزدگرد اول و یزدگرد دوم را نیز عهدهدار بوده ساخته شده است.این کاخ که از سنگ و گچ ساخته شده یکی از قدیمی ترین گنبدهای آجری کشور را در خود جای داده و نسبت به بناهای دیگر این دوره چون کاخ فیروز آباد از معماری و طرح پیچیده و کامل تری برخوردار است.
ایوانی مربع شکل بخش مرکزی آن را تشکیل میدهد که دارای ۱۳ متر طول و عرض و ۱۸ متر ارتفاع است. همچنین در مرکز و حیاط دارای گنبد می باشد. این بنای عظیم از سنگ و گچ ساخته شده و گنبدها، ایوان ها، اطاق ها و دهلیزهای متعددی دارد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 634530
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.