نبی الله مرادی، دوشنبه در حاشیه کارگاه آموزشی و نشست مشورتی تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب های بختگان، طشک و کمجان در شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بسیاری از مردم مناطق حاشیه تالاب های فارس خواستار احیای این تالاب ها هستند اما تعداد معدودی از بهره برداران برای تحقق این کار قانون را رعایت نمی کنند و می توان گفت با محیط زیست نا مهربان هستند.
وی، افزایش فرهنگ مشارکت مردم در احیای تالاب ها را ضروری دانست و گفت: باید همان شرایطی که بر میراب (آبیار و تقسیم کننده عادلانه آب) حکمفرما بود در مورد بهره برداران آب نیز اعمال شود تا بتوان به احیای تالاب های فارس امیدوار شد.
مرادی ادامه داد: باید شرایطی برای احیای تالاب های فارس مهیا شود که شوراهای اسلامی نقش میراب و کدخدا را پیاده کنند و بهره برداران به حرف شوراها توجه کنند و این را بدانند که بهره برداری بیشتر از آب نه تنها سودی عاید آنها نمی کند بلکه همه زیست بوم مناطق را نابود خواهد ساخت.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس در بخش دیگری از مطالب خود با اشاره به مصوب شدن طرح مدیریت جامع دریاچه پریشان کازرون، گفت: این طرح در سال های گذشته تدوین شده و با تصویب آن می توان هر پنج سال یک بار طرح را بازنگری کرد و اکنون نیز طرح بازنگری شده به تصویب رسیده و برای اجرا ابلاغ شده است.
مرادی بیان داشت: طرح مدیریت دریاچه پریشان کازرون یک طرح فرابخشی است و هر دستگاه با توجه به نوع فعالیت ها وظایفی دارد که باید اجرا شود و در قالب این طرح، نوع مدیریت و نوع دخالت ذی نفعان مشخص شده است.
وی، همچنین به موضوع تعیین حقابه برای دریاچه پریشان و انتقال آب بین حوضه ای به این دریاچه اشاره کرد و افزود: در طرح جامع مدیریت این تالاب امیدهای زیادی برای نجات پریشان وجود دارد.
تالاب پریشان یا فامور کازرون که هفتمین تالاب بین المللی کشور است با وسعت حدود 43 کیلومترمربع در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کازرون قرار داد. نام این تالاب از کوه فامور، در شمال شرقی آن گرفته شده است.
این تالاب که در حاشیه جنوبی ارتفاعات زاگرس قرار دارد یکی از زیباترین دریاچه های آب شیرین کشور است.
آب این تالاب که در زمان پُر آبی پذیرای بسیاری از پرندگان مهاجردر فصل زمستان است به سبب خشکسالی های پی درپی چند سال اخیر و همچنین حفر چاه های غیرمجاز در اطراف آن به شدت کاهش یافته است.
مصاحبه: نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.