به گفته معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، این جشنواره که به عنوان گردشگری رویداد معرفی می شود، می تواند به اقتصاد و درآمدزایی این روستا کمک کند. روستای لایزنگان به ماسوله زیبای جنوب مشهور است، روستایی کوهستانی که از شمال به شهرستان نی ریز، از جنوب به روستای نوایگان و قلعه بیابان، از شرق به کوهستان بخش رستاق و از شمال غرب به روستاهای شکرویه و مروارید متصل میباشد و در جنوب شرقی استان فارس و شرق داراب قرار دارد.
روستای لایزنگان به طور کامل شرایط و اوضاع جوی و اقلیمی یک نقطه میان کوهی را داراست و از نقاط سردسیر شهرستان محسوب میگردد.
این روستا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان عمده گل محمدی در استان فارس و ایران است و بالغ بر 5هزار هکتار گلستان دیم محمدی و حدود ۵۰۰ هکتار گل محمدی آبی دارد.
باغها سهم عمدهای را در زیبایی و گردشگری روستای لایزنگان برعهده دارند، به خصوص از اوایل فصل بهار تا اوایل فصل پاییز که قابلیت تنوع و سیاحت را دارا میباشد. از جمله باغهای این روستا می توان به باغکر، چاه زرد، چاه ریگو، بیشه، کل خوش، آب کشکو، گلو آبک، گلو غرفته، گلوارهای، قرقوس، سسنک، نیگو و... اشاره کرد.
آن طور که دبیر هیات امنای انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان داراب به خبرنگار ما گفت: طبق برنامه ریزی ها، جشنواره مردمی گل و گلاب لایزنگان در این روستا، اوایل خردادماه برگزار خواهد شد.
محمدباقر مهاجر با بیان اینکه جشنواره گل و گلاب تاثیر بسزایی در معرفی روستای هدف گردشگری لایزنگان دارد، افزود: یکی از ویژگی های این روستا، وجود دشت گل های محمدی به صورت دیم، همچنین پلکانی بودن این روستاست که هنوز ناشناخته باقی مانده است.
به گفته وی، روستاهای لایزنگان و نوایگان در شهرستان داراب جزء روستاهای هدف گردشگری محسوب می شود که بی شک برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند به شناخت این مناطق به گردشگران کمک شایانی کند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، جشنواره مردمی گل و گلاب لایزنگان با هدف معرفی پتانسیل های بالقوه و بالفعل روستا و با اجرای ویژه برنامه هایی چون برپایی نمایشگاه و بازارچه های صنایع دستی و بازارهای محلی و غذاهای سنتی به مدت یک روز برگزار خواهد شد.
در ادامه این گفت وگو هم معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس به خبرنگار ما گفت: جشنواره هایی چون گل و گلاب میمند و لایزنگان و یا گل نرگس کازرون، همچنین انار فاروق در مناسبت ها و فصول خاص برگزار می شود که در واقع گردشگری رویداد محسوب می شود.
سیدموید محسن نژاد اضافه کرد: گردشگری رویداد شاخه ای از گردشگری است که به یک اتفاق خاص در یک مکان و زمان خاص معطوف می شود و در واقع تک مکانی و تک زمانی بودن آن، این نوع گردشگری را ایجاد می کند.
وی ادامه داد: رویدادهای مناسبتی در استان فارس بی شمار است و باید از این رویدادها برای جذب گردشگر نهایت بهره را برد که به طور حتم با برپایی چنین جشنواره ها و نمایشگاه هایی، گردشگری در استان رونق میگیرد.
محسن نژاد با اشاره به اینکه در آینده ای نزدیک تقویم گردشگری رویداد در فارس تهیه خواهد شد، افزود: هم اینک در حال شناسایی رویدادهای فرهنگی، هنری، تاریخی و طبیعی استان هستیم و پس از جمع بندی ها در دل تقویم گردشگری استان جای خواهد گرفت.
معاون گردشگری فارس در ادامه، برگزاری جشنواره گل و گلاب لایزنگان داراب را یک فرصت طلایی برای معرفی شهرستان و جاذبه های منحصربه فرد تاریخی و طبیعی آن دانست و گفت: با توجه به اینکه لایزنگان یکی از روستاهای هدف گردشگری فارس است و دارای اقامتگاه بوم گردی است می تواند مقصد مناسبی برای گردشگران ورودی به شهرستان داراب باشد.
محسن نژاد اضافه کرد: شهرستان داراب از تنوع و تعدد جاذبه های گردشگری و تاریخی منحصربه فردی برخوردار است و برپایی چنین جشنواره هایی می تواند به شناخت بیشتر گردشگران از این جاذبه ها کمک کند.وی همچنین بر لزوم برگزاری چنین جشنواره هایی در شهرستان های استان تاکید کرد و افزود: تا چندسال گذشته جشنواره گل و گلاب تنها در شهر میمند فیروزآباد برگزار می شد و گردشگران از وجود دشتهای گل در شهرستان داراب بی خبر بودند که هم اینک با برپایی چنین جشنواره ای، این شهرستان نیز معرفی می شود و بی تردید شاهد رونق اقتصادی و گردشگری در منطقه خواهیم بود.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 633572
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.