به گزارش ایرنا، دکتر عزت الله رئیسی اردکانی روز دوشنبه در کارگاه آموزشی و نشست مشورتی تدوین برنامه مدیریت جامع تالابهای بختگان ، طشک و کمجان در شیراز افزود: چگونه می توان خشکی تالاب های استان فارس را به حساب تغییر اقلیم گذاشت در حالی که ما در دهه های گذشته همین شرایط بارندگی و همین اقلیم را داشته ایم ، متوسط بارندگی 244 میلیمتر برای شیراز و برخی مناطق استان فارس که در سال زراعی جاری شاهد آن هستیم دقیقا در سال 1346 و برخی سالهای دهه 50 و 40 تکرار شده است ، بنابراین نباید کم بارانی ها را به حساب تغییر اقلیم گذاشت .
وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری تا بهمن ماه 95 بارندگی قابل توجهی در فارس نداشتیم و همه نگران کم بارشی بودند، گفت: دقیقا در سالهای ددهه 40 این نوع بارندگی در فارس تکرار شده است، این مسایل به ما گوشزد می کند که باید از گذشته درس بگیریم و با دخالت های بی رویه در اقلیم و طبیعت، سلامت محیط زیست را به خطر نیاندازیم .
استاد دانشگاه شیراز در ادامه بر لزوم جلب مشارکت مردم و اتخاذ راهکارهایی برای مدیریت مصرف و مدیریت منابع آب تاکید کرد و گفت : زمانی یک نفر در سده های گذشته به درستی سهیمه آب قنات را بین کشاورزان به صورتی عادلانه تقسیم می کرد و اگر مشکلی پیش می آمد با ریش سفیدی و کدخدا منشی مسایل حل و فصل می شد، امروز این همه دستگاه عریض و طویل در حوزه آب و کشاورزی و محیط زیست داریم اما کار همان یک نفر را نمی تواند به درستی انجام دهد .
پدر علم هیدروژئولوژی ایران در ادامه گفت : تا زمانی که ساکنان اطراف دریاچه های بختگان و طشک و سایر تالاب ها و دریاچه ها منفعت خود را در پر آب بودن این دریاچه ها نبیینند و زندگی خود را به پر آب بودن تالابها ندانند نمی توان به احیای این تالابها امیدی داشت ، پر آب بودن تالابها به ریختن حقابه در این دریاچه ها نیست بلکه به آن است که آبی که وارد دریاچه می شود با چاههای مجاز و غیر مجاز اطراف دریاچه ها خارج نشود.
این متخصص آب شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه 70 هزار چاه از اّب های زیر زمینی فارس برداشت می کنند، گفت: سازمان آب با زحمات زیاد برای چاه ها کنتورهای هوشمند گذاشته است تا پس از برداشت مقدار مشخصی آب، برق کنتور قطع شود اما متاسفانه برخی کشاورزان و بهره برداران حتی کنتور هوشمند را هم دور می زنند و با گرفتن انشعاب غیر مجاز برق موتور پمپ ها را به کار می اندازند و هر چه بخواهند از سفره های آب زیر زمینی برداشت می کنند ، با این نوع نگاه به منابع آبی که هر کس هر چه بردارد برداشته است چگونه می توان به احیای تالابها امید داشت ؟
دکتر رئیسی اردکانی در ادامه گفت : موتور پمپ ها در چاههای غیر مجاز و مجاز اطراف تالابهای بختگان و طشک سالانه 3/3 میلیارد متر مکعب آب برداشت می کنند ، با این حجم برداشت هر چقدر برای این تالابها حقابه قانونی تعیین شود باز هم نباید به احیای دریاچه ها امید داشت ، آیا سازمان آب می تواند برای هر موتور پمپ یک مامور بگمارد؟ آیا می توان برای هر چاه یک نفر بازرس تعیین کرد ؟ قطعا چنین کاری میسر نیست .
این استاد گروه آبشناسی بخش علوم زمین دانشگاه شیراز گفت : سیستم هایی موسوم به سیستم افغانی در احداث چاه ابداع شده که طی 24 ساعت یک چاه آبدار می زند و تحویل می دهد ، اگر مشارکت مردم اطراف دریاچه های فارس بالا نباشد و خود مردم برا ی حفظ تالاب آستین همت بالا نزنند از هیچ سازمانی و از هیچ دستگاهی هیچ کاری بر نمی آید .
رئیسی اردکانی همچنین گفت : شوراهای اسلامی شهر و روستا قاعدتا باید بتواند در موارد اختلاف میانجیگری کند و به رفع اختلاف کمک نماید اما می بینیم که شوراها در این مناطق هیچ نفوذی ندارند و هیچکس حرف شورا را نمی خواند ، احیای تالابهای فارس جز جلب مشارکت مردم و جزبازگشت به همان زمان قنات و میراب راهی دیگر ندارد .
استاد گروه آبشناسی بخش علوم زمین دانشگاه شیراز ادامه داد : مواقعی بوده است که ما با مقاومت بسیار زیاد کشاورزان و بهره برداران مواجه شده ایم ، حتی توصیه های کارشناسی هم دراین شرایط نیمتوانیم بکنیم ، مواردی بوده است که بهره برداران ، کارشناسان را تهدید به کتک کاری کرده اند ، چگونه میتوان در چنین شرایطی انتظار داشت که آبی بر بستر بختگان بماند .
وی یاد اور شد : سازمان های مسوول و محیط زیست باید پس از تعیین حقابه قانونی بختگان و سایر دریاچه ها ان را از مراجع قضایی پیگیری کنند ، اگر پای قانون در میان نباشد هر کس هر کاری خواست می کند و آسان ترین کار دست اندازی به حقابه تالابها است ریال قانون باید جلوی این دست اندازی ها را بگیرد.
کارگاه آموزشی و نشست مشورتی تدوین برنامه مدیریت جامع تالابهای بختگان ، طشک و کمجان روز دوشنبه در شیراز آغاز به کار کرد.
در این نشست 2 روزه استادان دانشگاه ، متخصصان حوزه محیط زیست و اعضای کارگروههای تخصصی به بررسی راهکارهای علمی در موضوع مدیریت جامع تالابهای بختگان ، طشک و کمجان می پردازند.
6113/ 2027
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.