به گزارش ایرنا سید محمد علی افشانی، عصر شنبه در شورای برنامه ریزی و توسعه استان در شیراز، یکی از مهمترین برنامه های اجرا شده در استان را طرح ارتقای توان تولید دانست و گفت: پارسال 129 جلسه کارگروه تشکیل و مشکلات 830 واحد تولیدی مشکل دار بررسی شد.
استاندار فارس گفت: در مجموع و تاکنون به 450 واحد تولیدی مشکل دار 605 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد و مشکلات 473 واحد نیز مورد بررسی قرار گرفته که یکی پس از دیگری حل خواهد شد.
وی اضافه کرد: پارسال، سه هزار و 201 واحد در سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت نام کردند که سهمیه فارس 517 میلیارد تومان بود و تنها استانی که توانست بیش از 100 درصد سهمیه خود (117 درصد) را جذب کند، فارس بود.
افشانی بیان داشت: با توجه به اینکه این استان هم قطب پزشکی جنوب کشور است و هم از دیرباز مرکز درمان استان های همجوار و کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده، بحث ایجاد شهر گردشگری و سلامت در زمینی به مساحت 830 هکتار است که کار طراحی آن با مشارکت سرمایه گذار خارجی انجام شده و عملیات اجرایی آن نیز در سفر اخیر رئیس جمهوری (سی ام فروردین 96) در شیراز آغاز شد.
او افزود: همچنین 140 بسته سرمایه گذاری به زبان های فارسی و انگلیسی و با عتباری معادل 55 هزار میلیارد تومان نیز تهیه شده که هر کس در هر شاخه ای از صنعت، کشاورزی و خدمات قصد سرمایه گذاری داشته باشد، اطلاعات اولیه در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
استاندار فارس ادامه داد: یکی از اقدام های اساسی که در استان انجام شد که امیدواریم پاسخ مثبت هم بگیریم، مساله تامین آب در استان و مهمتر از آن بهره وری مناسب آب است.
وی افزود: با توجه به خشکسالی های متوالی سال های اخیر یکی از مهمترین کارها تغییر در الگوی کشت و جایگزینی کشت های کم آب بر و بهره وری هرچه بیشتر از آب موجود است.
افشانی، با اشاره به افزایش گلخانه های استان از 140 هکتار در سال 93 به 220 هکتار در سال 95 ، گفت: مهمترین کار توسعه گلخانه هاست اما 85 درصد اعتباری که دولت برای آبیاری نوین می دهد شامل گلخانه ها نمی شود در حالی که مهمترین بخش آبیاری نوین مربوط به گلخانه هاست.
استاندار فارس ادامه داد: در 2 سال گذشته بیش از 22 هزار هکتار و ظرف سه سال گذشته بیش از 33 هزار هکتار آبیاری نوین در استان انجام شد.
افشانی، کشت گیاهان دارویی را نیز از مهمترین کشت های استان دانست و گفت: در کنار این ساخت کارخانه گیاهان دارویی نیز در این استان در حال آغاز است و سطح زیر کشت این گیاهان ظرف 2 سال گذشته از یک هزار هکتار به چهار هزار و 625 هکتار رسیده است.
او اضافه کرد: همچنین میزان کشت دانه های روغنی در فارس که کم آب بر است و محصول آن بازده اقتصادی سه برابری دارد از 2 هزار و 800 هکتار به 11 هزار و 500 هکتار رسیده است.
استاندار فارس ادامه داد: ظرف سه سال گذشته بیش از 2 میلیارد دلار از محل تسهیلات خارجی (فاینانس) در فارس انجام شد که از جمله می توان به سیمان خاکستری لامرد و فولاد نی ریز اشاره کرد.
وی گفت: پارسال نیز 10 طرح به مبلغ 95 میلیون دلار در سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران تصویب شد که 20 برابر سال های 93 و 94 است.
افشانی افزود: علاوه بر این حدود 500 میلیون یورو در قالب تسهیلات خارجی (فاینانس) برای نیروگاه سیکل ترکیبی لامرد و 770 میلیون دلار هم در شورای اقتصاد برای مترو شیراز به تصویب رسید.
استاندار فارس بیان کرد: به دنبال گشایش حاصل شده پس از برجام، وضعیت سرمایه گذاری خارجی در استان نیز مناسب شد و برخی از طرح هایی که به طور کامل با سرمایه گذاری خارجی به انجام رسید در دهه فجر سال 95 افتتاح شد.
وی، در مورد ایجاد و احداث نیروگاه های خورشیدی نیز گفت: تاکنون برای ایجاد 100 نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 2 هزار و 300 مگاوات و سرمایه گذاری 11 هزار و 500 میلیارد تومان مذاکراتی انجام شده که از این تعداد برای 38 نیروگاه پروانه احداث گرفته شده و برای جلوگیری از مواجه با مشکل برای تامین پنل های خورشیدی، کارخانه تولید این پنل ها در شهرک های صنعتی شیراز افتتاح شد.
استاندار فارس، ضمن قدردانی از حمایت های معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از شرکت های دانش بنیان، پارک علم و فناوری و دانشگاه های این استان افزود: یکی از مهمترین کارهایی که در این استان با جدیت دنبال می شود بحث ایجاد شرکت های دانش بنیان است که تعداد آنها از 36 شرکت در سال 94 هم اینک به 97 شرکت رسیده است.
افشانی بیان کرد: از دیگر کارهای انجام شده، فعال شدن پتروشیمی های این استان با سرمایه یک هزار و 135 میلیون دلار است.
او ادامه داد: علاوه بر آن یک هزار و 21 میلیون دلار نیز سال 95 برای فارس از محل صندوق توسعه ملی تصویب شد که 276 میلیون دلار آن مروبط به فولاد نی ریز بود که در سفر رئیس جمهوری گشایش اعتبار و عملیات اجرایی آن آغاز شد.
استاندار فارس، یکی از اقدام های بسیار اساسی انجام شده در این استان را مربوط به گازرسانی دانست و افزود: در دولت یازدهم، ظرف سه سال به 743 روستای این استان گاز رسانی شد در حالی که از سال 44 خورشیدی که اولین شعله گاز به استان فارس آمد و تا قبل از فعالیت دولت تدبیر و امید تنها 604 روستا از مزایای گاز طبیعی برخوردار بودند.
افشانی گفت: در دولت یازدهم به 567 روستا در فارس آبرسانی شد و اعتباری نیز از صندوق توسعه ملی برای آبرسانی به سایر روستاهای این استان اختصاص یافت و در 2 سال آینده هیچ روستای بالای 20 خانوار بدون آب و گاز در استان نخواهیم داشت و می کوشیم این امر تا پایان سال 96 محقق شود.
وی افزود: سال 95 میزان صادرات این استان به لحاظ ارزشی 48 درصد و از لحاظ وزنی 58 درصد افزایش داشت.
او گفت: همچنین پس از توافق برجام، 40 هیات خارجی از استان بازدید کردند که امیدواریم در آینده منجر به سرمایه گذاری های هرچه بیشتر شود.
افشانی افزود: همچنین در این دولت در زمینه حضور گردشگر خارجی در فارس 246 درصد افزایش نسبت به دوره قبل داشته ایم که این نتیجه هم افزایی با جهان است.
او ادامه داد: گردشگری به معنای ایجاد شغل و معرفی مزیت ها و قابلیت های این استان و سرمایه گذاری است و معنای آن تنها آمدن، دیدن و رفتن گردشگر نیست.
وی گفت: یکی دیگر از مهمترین اقدام هایی که در این استان با رویکرد مردمی کردن اقتصاد انجام شد، واگذاری 564 طرح به بخش خصوصی بود که این میزان طرح واگذاری، یک ششم کل طرح های واگذاری شده در کل کشور را شامل می شود.
استاندار فارس افزود: همچنین در سال های اخیر، چهار هزار و 884 چاه غیر مجاز در فارس پُر شد و بر روی 936 حلقه چاه نیز کنتور هوشمند نصب شد.
وی افزود: اصلاح منحنی اوج بار شبکه برق استان نیز از دیگر اقدام های انجام شده است و با این کار به میزان 240 مگاوات برق در استان صرفه جویی شد.
افشانی افزود: در زمینه اشتغال نیز در مدت 2 سال گذشته (از بهمن 93 تا آبان 95) بیش از 40 هزار نفر بر اساس لیست تامین اجتماعی به تعداد شاغلان واحدهای تولیدی این استان اضافه شد.
وی ادامه داد: این رقم بجز شاغلان در طرح های عمرانی است که تعداد قابل توجهی نیز در این حوزه فعالیت دارند.
استاندار فارس گفت: ماحصل تمام این کارها این شد که میزان بیکاری فارس که از سال 84 تا به امروز که هیچگاه کمتر از متوسط کشور نبوده برای اولین بار یک درصد کمتر از متوسط کشور شده است.
6122 /6118
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.