به گزارش دریافتی روز جمعه ایرنا از روابط عمومی اداره کل دادگستری فارس، ذبیح الله خدائیان در جلسه شورای قضائی استان فارس از اصلاح آئین نامه بایگانی الکترونیک خبرداد و افزود: در تعدادی از استان‌ها کارِ تبدیل پرونده‌ها به بایگانی الکترونیک تکمیل شده است.
معاون حقوقی قوه قضاییه در بخشی از سخنان خود عملکرد مجموعه قضایی فارس درحوزه‌های گوناگون را ستود و این پیشرفت را نتیجه همدلی و هماهنگی و انگیزه خدمت دانست و با بیان اینکه ظرفیت‌های علمی و اجرایی در مجموعه قضایی فارس همواره مورد اذعان مسئولان عالی قوه قضائیه بوده است، گفت: عملکرد قضایی فارس در مدیریت کلان و به خصوص در حوزه شوراها، ابلاغات الکترونیک، آموزش قضات و پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌ها همواره مورد ستایش قرار گرفته است.
وی در خصوص تدوین لوایح و اصلاح قوانین نیز با اشاره به اینکه با بهره گیری از توان و ظرفیت علمی نخبگان جامعه حقوقی کشور اقدامات قابل توجهی انجام شده است، گفت: تلاش کرده‌ایم تمام قوانین را بررسی و آسیب شناسی کنیم و در این راستا همواره نظرات کارشناسی استان‌ها اخذ شده که فارس در این بخش پیشتاز بوده است.
خدائیان لایحه جامع اداری و استخدامی تهیه شده در معاونت حقوقی را زمینه ساز یک تحول بزرگ در قوه قضائیه دانست و ابراز امیدواری کرد که با نهایی شدن این لایحه، امور اداری و استخدامی بیش از گذشته ساماندهی و کمبود نیروی انسانی برطرف شود.
معاون قوه قضائیه با بیان این که لوایح جامع داوری، اصلاح قانون اسلحه و مهمات، فعالان غیر مجاز در بازار پول و سرمایه، قانون اجرای احکام مدنی، پلیس اطفال و نوجوانان و امور حسبی نهایی شده است گفت: در صورت موافقت رئیس قوه قضائیه، این لوایح به دولت ارسال خواهد شد .
به گفته خدائیان، لایحه اصلاح قانون آئین دادرسی کیفری و قانون مجازات نیز امسال نهایی می‌شود.
خدائیان همچنین به مراحل پایانی اقدامات کارگروه بررسی قانون تعزیرات اشاره و ابراز امیدواری کرد که پیش‌ نویس این قانون تا پایان نیمه اول امسال با اعمال نظر جامع کارشناسان تدوین و تقدیم ریاست قوه قضائیه شود.
معاون حقوقی قوه قضائیه مهمترین اقدام حوزه معاونت حقوقی قوه قضائیه در یک سال اخیر را تدوین احکام قانون دائمی برنامه‌ها و تدوین قوانینی همچون قضا زدایی و حذف عناوین مجرمانه براساس دورنمای سیاست‌های کلان این قوه عنوان کرد.
معاون حقوقی قوه قضائیه از تشکیل ستاد مرکزی تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در دستگاه قضا خبر داد.
خدائیان با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی، اجرای این راهبرد کلان را راه خروج کشور از مشکلات اقتصادی دانست.
خدائیان افزود: در بحث اقتصاد مقاومتی تکالیفی در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی و قاچاق کالا و ارز به عهده دستگاه قضایی است و به همین منظور تهیه دستورالعمل مربوطه مراحل پایانی را طی می‌کند که مطابق آن ستاد مرکزی تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در دستگاه قضایی تشکیل می‌شود.
وی با بیان اینکه ایجاد این ستاد در استان‌ها نیز با شرح وظایف نهادها و سازمان‌ها ابلاغ خواهد شد، هدف عمده این ستاد را افزایش امنیت سرمایه‌گذاری و پیشگیری از ورشکستگی واحدهای تولیدی و کارخانجات برشمرد.
خدائیان با اشاره به اینکه در حوزه معاونت حقوقی اقدامات قابل توجهی در ساماندهی امور مترجمین و برخورد با فعالیت مترجمین غیرمجاز انجام شده است، گفت: بخش عمده‌ای از فعالیت مترجمین غیر مجاز مربوط به کلان شهرها بود که با اقدام به موقع و تدوین دستورالعمل‌هایی، این حوزه ساماندهی شد.
وی با تصریح اینکه فعالیت مترجمین غیر مجاز و تخلفات مترجمین رسمی، مجازاتی معادل کلاهبرداری به‌دنبال دارد، از اتمام مراحل جذب 500 مترجم رسمی پس از طی مراحل قانونی و گزینش، خبر داد و گفت: با آغاز فعالیت این تعداد از مترجمین بخشی از کمبودها برطرف می‌شود.
رئیس کل دادگستری استان فارس هم در این نشست گفت: پارسال حدود 750 هزار فقره پرونده وارد دستگاه قضائی فارس شده است که همه این پرونده ها رسیدگی یا مختومه شده است.
علی القاصی‌مهر افزود: علاوه بر پرونده‌های وارده در سال 95، بیش از پنج هزار و 300 فقره پرونده باقیمانده از سال‌های گذشته نیز رسیدگی و تعیین تکلیف شده است.
القاصی با بیان اینکه مطالبه خسارت دادرسی، تأمین خواسته و مطالبه وجه در رأس دعاوی حقوقی و سرقت مستوجب تعزیر، توهین به اشخاص عادی و ایراد صدمه بدنی غیر عمد بر اثر تصادف رانندگی بیشترین اتهامات در فارس را به خود اختصاص داده است، گفت: در سال گذشته، همانند چند سال اخیر با افزایش ورودی دادگاه ها روبه رو بوده‌ایم که این امر به معنی طرح بیشتر دعاوی توسط مردم در محاکم قضایی است .
وی با بیان این که باوجود افزایش حجم کار به لحاظ افزایش ورود پرونده‌ها و مشکلات ناشی از کمبود اعتبارات همکاران در مجموعه قضایی در اقدامی جهادی عملکرد مثبتی در حوزه کاهش آمار پرونده‌ها از خود به جای گذاشته‌اند، گفت: تلاش بی وقفه و شبانه روزی همکاران در سه سال اخیر کاهش 30 هزار پرونده قضایی در استان فارس را در پی داشته است .
6113/ 2027
دریافت خبر: نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.