دکتر محمد هادی ایمانیه روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : از جمله ایراددهایی که منتقدان به این طرح مطرح می کردند این بود که بیماران بدون ارجاع پزشک خانواده ، اختیار لازم برای مراجعه مستقیم به متخصصین و سطوح بالاتر را نداشتند ، اکنون با رفع این محدودیت بیماران میتوانند بدون برگ ارجاع و مشابه سایر استان های کشور با پرداخت 30 درصد از فرانشیز به متخصصین و سطوح بالاتر مراجعه کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه گفت: امتیازی که اکنون شیراز و استان فارس در این برنامه دارد این است که در صورت ارجاع به متخصص از سوی پزشک خانواده ، بیماران فقط 10 درصد از هزینه ویزیت متخصصین را می پردازند و هزینه ای دارویی نیز دریان طرح رایگان در نظر گرفته شده است.
ایمانیه تاکید کرد : از سویی به پزشکان خانواده توصیه شده است تا از ارجاع غیر ضروری به متخصصین و سطوح بالاتر خودداری کنند ، مراجعه به پزشک خانواده نیاز به فرهنگ سازی دارد ، این عرصه نباید به میدانی برای چانه زنی بین بیمار و پزشک تبدیل شود ، پزشک خانواده آمده است تا درمان محوری را به سلامت محوری تبدیل کند.
این پزشک متخصص در ادامه گفت : پزشکان خانواده در برنامه نوین ارجاع می توانند روزانه 20 درصد از تعداد مراجعین خود را به متخصصین و سطوح بالاتر ارجاع دهند ، ارجاع بیش از این تعداد به منزله نقص در کار پزشک خانواده تلقی می شود .
طرح پزشک خانواده ، آن گونه که در اهداف اولیه آن تعریف شده دارای مزیت های فراوانی است که مهمترین آن ایجاد نگاه سلامت محور به جای درمان محور در سیستم بهداشتی درمانی کشور است .
بهره مندی یکسان تمام افرادجامعه ازسرانه سلامت و اجرای عدالت در سلامت،حذف پرداخت هزینه های اضافی توسط مردم به نظام سلامت،انجام معاینه های دوره ای و پیگیری وضعیت سلامت افراد جامعه توسط پزشکان خانواده و ثبت سوابق بیماری، دسترسی سریع و آسان و شبانه روزی مردم به خدمات سطح اول نظام سلامت،بهبود وارتقای نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی و پاسخگویی به نیازهای جدید مردم از جمله اهدافی است که در این برنامه پیش بینی شده است .
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیرا ز درادامه بر لزوم پرداخت مطالبات دانشگاه از سوی سازمان های بیمه ای تاکید کرد و گفت : رقم مطالبه دانشگاه علوم پزشکی شیراز از سایزمان های بیمه گر حدود 650 میلیارد تومان است ، اواخر پارسال 250 میلیارد تومان از مطالبات ما پرداخت شد ، پرداخت مطالبات گشایش بیشتری در پرداخت کارانه پزشکان و کادر درمان و تمایل و انگیزه بیشتر برای خدمات سرانی به بیماران ایجاد می کند .
ایمانیه همچنین با بیان اینکه طرح های جدید بیمارستانی در شهرستان های فارس از اردیبهشت امسال کلید می خورد گفت : بزودی در سفر وزیر بهداشت و درمان به استان فارس این طرح ها در شهرستان های آباده ، کازرون ، کوار ، قائمیه ، سرچهان و کامفیروز آغاز به کار می کنند.
6113/ 2027
مصاحبه : نیکنام خشنودی / انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.