به گزارش ایرنا سید محمد علی افشانی، پنجشنبه در نشست شورای اداری شهرستان فیروزآباد افزود: طرح رونق تولید یکی از مهمترین طرح هایی بود که دولت در سال گذشته برای رونق اقتصاد در نظر گرفت و استان فارس تاکنون موفق به جذب 589 میلیارد تومان (114 درصد) از این تسهیلات شده است.
وی ادامه داد: با اختصاص این تسهیلات، مسائل و مشکلات 430 واحد تولیدی رفع شده و این واحدها فعالیت خود را از سر گرفته اند.
استاندار فارس اضافه کرد: علاوه بر این، حدود 370 میلیارد تومان از محل منابع بانک ها به طور مستقیم پرداخت شده که در مجموع تعداد واحدهای تولیدی و طرح های برخوردار از تسهیلات به 750 مورد و میزان اعتبار پرداختی نیز به 960 میلیارد تومان رسیده است.
افشانی افزود: سال گذشته یک میلیارد و 21 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای طرح های مختلف تولیدی استان مصوب شد که یکی از طرح ها با 276 میلیون دلار یعنی فولاد کوار در سفر اخیر رئیس جمهوری (31 فروردین) کلنگ آن به زمین زده شد.
استاندار فارس گفت: از دیگر طرح های مهم استان می توان به طرح اتان گیری پارسیان در شهرستان مُهر با 660 میلیون دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی اشاره کرد که هم اینک 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و زمزمه های انتقال آن به کنار دریا مطرح است.
افشانی اضافه کرد: همچنین در دولت تدبیر و امید یک میلیارد و 330 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای پتروشیمی های فارس مصوب شد که این پروژه ها در مجموع بیش از 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
او گفت: یکی از مشکلات این پتروشمی ها بحث تامین خوراک بود که با توجه به قول وزیر نفت مبنی بر تامین خوراک آنها این مشکل حل شد و در بحث تامین آب مصرفی این پتروشیمی ها نیز با توجه به اینکه مجموع مصرف سالانه آنها به کمتر از 20 میلیون متر مکعب می رسد نگرانی و مشکلی نخواهیم داشت.
استاندار فارس، با اشاره به ایجاد 40 هزار فرصت شغلی در این استان در دولت تدبیر و امید، افزود: این میزان اشتغال بر اساس فهرست تامین اجتماعی محقق شده است.
افشانی افزود: این میزان اشتغال مربوط به بخش تولید است و در حوزه عمرانی میزان اشتغال ایجاد شده بیش از این است.
وی اضافه کرد: در کنار اقدام های انجام شده برای ایجاد اشتغال، این واقعیت نیز وجود دارد که هنوز 179 هزار نفر در فارس بیکار هستند و هرچه شغل ایجاد کنیم باز هم در خانواده ها یک تا چند نفر بیکار وجود دارد.
او ادامه داد: همه خوب می دانند که دولت تدبیر و امید در چه شرایطی امور کشور را در دست گرفت اما با وجود تمام محدودیت ها امروز شاهد یک ثبات اقتصادی در بازار هستیم.
افشانی گفت: با وجود محدودیت منابع مالی، هم اینک در تمام نقاط استان فارس پروژه های عمرانی در دست اجراست.
وی، از طرح بزرگراه شیراز – عسلویه و خط آهن شیراز – گلگهر به عنوان 2 خواسته و نیاز فارس یاد کرد و اظهار داشت: بی شک اجرای این 2 طرح باعث تحول بنیادی در حوزه ها و بخش های مختلف در کل استان خواهد شد.
استاندار فارس، گاز رسانی به 743 روستا را از دیگر اقدام های دولت یازدهم در استان فارس برشمرد و افزود: این در حالی است که از ابتدای تاریخ گازرسانی در کشور تا قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، تنها به 604 روستای این استان گازرسانی شده بود.
وی گفت: همچنین در مدت یاد شده به 161 روستا در استان فارس آبرسانی شد که این هم یک رکورد در آبرسانی به روستاهای استان محسوب می شود.
او ادامه داد: با توجه به اینکه سال 95 از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال 'اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری' شده بود و امسال نیز به نام سال 'اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال' نامگذاری شده، آن مسیر ادامه خواهد یافت.
وی افزود: تکیه بر دانش بنیان کردن اقتصاد از جمله اقدام هایی بود که در استان فارس دنبال شد که این مهم از موارد مورد تاکید بندهای اقتصاد مقاومتی است.
افشانی بیان کرد: در نیمه دوم سال 94 در استان تنها 36 شرکت دانش بنیان مورد تایید معاونت علم و فناوری رئیس جمهوری داشتیم که تا پایان سال 95 تعداد این شرکت ها به 97 شرکت رسید.
استاندار فارس اضافه کرد: هم اینک حدود 600 واحد تولیدی و واحد مرتبط با حوزه دانش و فناوری و شرکت دانش بنیان در این استان وجود دارد که یکی پس از دیگری به تایید معاونت علم و فناوری رئیس جمهوری می رسند.
وی، همچنین بر لزوم فعال شدن میدان های نفت و گاز استان فارس تاکید کرد و افزود: این مهم را به عنوان یکی از خواسته های استان با وزیر نفت در میان گذاشتیم که در حال حاضر شماری از آنها فعال شده اما تاکید دولت بر استفاده از مخازن و میدان های مشترک است که تاکید به جا و درستی است اما با توجه به وضعیت اشتغال، انتظار است که اقدام های موثری در این زمینه انجام شود.
افشانی، با اشاره به کم توجهی برخی به موفقیت ها و دستاوردهای دولت در حوزه گردشگری افزود: پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میزان افزایش گردشگر در فارس 246 درصد افزایش یافت.
استاندار فارس اضافه کرد: این افزایش گردشگر به معنای افزایش اشتغال و افزایش سرمایه گذاری در آینده است.
وی گفت: پس از اجرای برجام تا کنون، 40 هیات خارجی بلند پایه به استان فارس سفر کرده و بسیاری از آنها مبادرت به سرمایه گذاری کرده اند.
افشانی افزود: در دولت یازدهم، 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در فارس انجام شد که از جمله آنها می توان به فولاد نی ریز، سیمان خاکستری نی ریز و آلومینیوم لامرد اشاره کرد.
استاندار فارس افزود: همچنین بر اساس مصوبه دولت تحت عنوان مصوبه شورای عالی آب، حدود پنج هزار میلیارد تومان برای اجرای آبیاری تحت فشار در 350 هزار هکتار از اراضی فارس اختصاص یافته که همه همسو با اهداف اقتصاد مقاومتی است.
وی ادامه داد: همچنین در اسفند 95، 770 میلیون دلار برای خط 2 قطار شهری شیراز و 240 میلیارد تومان نیز برای توسعه فرودگاه بین المللی شیراز با هدف توسعه گردشگری فارس در نظر گرفته شد.
او گفت: با وجود وجود مشکلات بسیار، اما گام های بسیار موثری برای توسعه و پیشرفت استان فارس برداشته شده و با کوشش تمام مدیران، مشکلات یکی پس از دیگری رفع خواهد شد.
وی، با اشاره به اقدام ها و فعالیت های خوب دولت در شهرستان فیروزآباد بیان داشت: طرح های مناسبی هم اینک در این شهرستان در دست اجراست که با بهره برداری از آنها گشایش های خوبی صورت خواهد گرفت.
افشانی افزود: سهم این شهرستان از اعتبارات و امکانات تنها با بیان قابلیت های آن افزایش نمی یابد بلکه باید طرح ها دارای توجیه فنی و اقتصادی باشند و در این صورت بانک ها هم حتما حمایت خواهند کرد.
وی بیان کرد: برای مبارزه با فساد، تا اقتصاد و شرایط اجتماعی سالم نشود، توسعه به معنای واقعی کلمه محقق نخواهد شد.
شهرستان فیروزآباد در 93 کیلومتری جنوب غرب شیراز واقع است.
6122 /6118
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.