محمد اردلان کاظمی، رئیس نظام صنفی کشاورزی شهرستان شیراز در این خصوص به «خبرجنوب» گفت: پارسال به دلیل عدم تخصیص آب هزاران هکتار از گندم زارهای حوزه سد درودزن و رودخانه کر خشک شده و از آب افتادند این در حالی است که در همان زمان آب به اراضی شلتوک کاری شده همین محدوده داده شد.
وی با بیان این که عده ای به صورت غیرقانونی در پشت سد درودزن، چاه حفر کرده و از آب سد درودزن استفاده می کنند افزود: این در حالی است که این سدها، پارسال توسط سازمان آب منطقه ای پر شد اما امسال همان چاهها مجددا تخلیه گردید و از آن ها آب برداشت می شود.
کاظمی تصریح کرد: کشاورزان حوزه رودخانه کر با مشکلات اقتصادی و معیشتی زیادی رو به رو هستند و امیدوارم مسئولین استان در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده فکری برای نجات هزاران هکتار مزارع سبز گندم، کلزا و گلرنگ کنند.
وی گفت: کشاورزان به دلیل عدم توجه نسبت به نگهداری و حفاظت از میزان آب موجود ذخیره شده پشت سد درودزن خواستار تشکیل فوری ستاد بحران استانداری فارس هستند.
محمد مهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در این خصوص به «خبرجنوب» گفت: استان فارس بیش از یک دهه است اسیر و درگیر خشکسالی است و متاسفانه با وجود بارندگیها همچنان شاهد ادامه این بحران در حوزه آبخور سد درودزن هستیم.
وی با بیان این که بر اساس اعلام سازمان آب منطقه ای فارس مقدار آب موجود در سد درودزن کفاف آب شرب شیراز و مرودشت را می دهد، افزود: این سد تنها 15 میلیون مترمکعب آب مازاد بر آب شرب دارد این در حالی است که 50 هزار هکتار کشت در حوزه آبخور این سد وجود دارد و 2 نوبت آبیاری این اراضی حدود 180 میلیون متر مکعب آب می خواهد.
قاسمی بیان داشت: دو جلسه فوقالعاده آب و کشاورزی برای حل این مشکل برگزار شد و ما هم نیاز آبی اراضی کشاورزی این محدوده را اعلام کردیم.
وی ادامه داد: تلاش شد همین میزان 15 میلیون مترمکعب آب مازاد سد درودزن را به کشاورزان یکی از مناطق شیراز، مرودشت و خرامه بدهیم اما متاسفانه کشاورزان این مناطق به توافق نرسیدند و هر کدام این میزان آب را سهم خودشان می دانستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس تاکید کرد: در صورت رها سازی حتی یک نوبت آب به میزان مشخص، افزایش تولید محصول خواهیم داشت ولی وقتی اعلام می کنند آب کافی در سد درودزن برای رها سازی وجود ندارد آیا اقدامی از دست ما ساخته است؟
وی در خصوص بحث معیشت کشاورزان این حوزه گفت: در این خصوص نامه ای از سوی وزیر جهاد کشاورزی به وزیر کشور ارسال شده تا از محل اعتبارات ماده 10 و 12 مدیریت بحران، اعتباراتی به کشاورزان تخصیص یابد.
قاسمی بیان داشت: جهاد کشاورزی برای مدیریت کشت، توسعه کشت گلرنگ در 10 هزار هکتار از اراضی آبخور سد درودزن را در دستور کار دارد.

۴۶
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 629826
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.