سالهاست که در روزها و ساعت هایی خاص در هفته میهمان برخی خیابانهای شهر هستند و باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم شده اند؛ این وضعیت نتیجه نسخه ای است که سال ها قبل برای اشتغال تعدادی از افراد بیکار نوشته شد و امروز خود به یک معضل برای برخی شهروندان مناطقی که بساط هفته بازار در آن ها برپاست تبدیل شده است، معضلی که به نظر می رسد حال برای رفع آن به نسخه ای دیگر نیاز است چرا که از سویی بساط این بازارهای هفتگی باعث بر هم زدن نظم و آرامش در بخشی از شهر شده و اعتراض برخی شهروندان را در پی داشته است از طرفی افرادی که در این بازارها سال هاست فعالیت دارند حقی را برای خود ایجاد کرده اند که گویا به همین راحتی نمیتوان از آن گذشت. در همین ارتباط مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز در گفت و گو با «خبرجنوب» با اشاره به برخی معضلات راه اندازی این بازارها گفت: راه اندازی این بازارچهها سالها قبل به بهانه ایجاد اشتغال برای برخی افراد انجام شد اما امروز وجود همین بازارهای هفتگی ما را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است به گونه ای که هر سال شهرداری باید هزینه های زیادی بابت افرادی که در اطراف این بازارها تصادف کرده و دچار حادثه می شوند پرداخت کند.
منصوری ادامه داد: تنها در طول سال های 94 و 95 در بیش از 17 مورد تصادف در اطراف بازارهای هفتگی، شهرداری مجبور به پرداخت 3 میلیارد ریال دیه شده این در حالی است که در بسیاری از تصادف ها نیز خسارت و دیه افراد توسط بیمه پرداخت شده و یا افراد با یکدیگر سازش کرده اند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر 3 بازار هفتگی در شیراز فعالیت دارد که در 17نقطه شهر به صورت روزانه فعالیت می کنند و 826 نفر در این بازارها فعالند که البته این کار بعضاً به عنوان شغل دوم این افراد است.
منصوری ادامه داد: یکی از اقدامات خوبی که طی سال های اخیر توسط شهرداری شیراز صورت گرفته راه اندازی بازارچه های محله ای است که تاثیر بسزایی در کنترل قیمت و کیفیت کالا در بازار دارد.
وی افزود: درحالی که در طول 18سال گذشته 16 بازارچه محله ای در شهر ایجاد شده بود تنها در طول 8 ماه گذشته هر ماه یک بازارچه جدید در شهر ایجاد شده است و امیدواریم تا پایان سال این رقم به 40 بازارچه افزایش یابد.
منصوری اظهار داشت: وجود این بازارچه ها موجب ثبات قیمت بسیاری از اقلام غذایی در بازار شده و علت، آن است که امروز هر 2 تا 3 بازارچه ما توسط یک بازرس نظارت می شود و علاوه بر این نظارت، در هر بازارچه یک صندوق پیشنهادات و انتقادات قرار گرفته که ما با جدیت موارد مطرح شده را بررسی می کنیم. مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآوردههای کشاورزی شهرداری شیراز اظهار داشت: یکی دیگر از اقدامات ما برای رضایت حال شهروندانی که دراین بازارچه ها حضور می یابند استفاده از یک ترازوی شاخص و استاندارد در هر کدام از این بازارچه هاست که در صورتی که شهروندان از وزن کالایی که خریده اند اطمینان ندارند می توانند با این ترازو مقایسه و از وزن کالا اطمینان پیدا کنند.
وی با تاکید بر ضرورت ایجاد دومین میدان میوه و تره بار شیراز گفت: امروز 60 تا 70 درصد میوه و تره بار مورد نیاز شیراز از سمت جنوب و جنوب غربی شهر وارد می شود اما بعد از ورود به شیراز این کالاها باید از جاده بوشهر به شرق شیراز و محل میدان میوه و تره بار که فاصله زیادی دارد انتقال یابند که مشکلات زیادی بر سر راه انتقال آن ها وجود دارد.
منصوری گفت: از سوی دیگر امروز وضعیت میدان میوه و تره بار و جمعیت انبوهی که هر روز در 27 هکتار از عرصه این میدان حضور می یابند مناسب نیست و باید هرچه سریع تر درخصوص راه اندازی دومین میدان میوه و تره بار شیراز اقداماتی صورت گیرد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 629728
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.