به گزارش دریافتی چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کارشناس امور سالمندان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز در کارگاه آموزشی مقابله با افسردگی گفت: در این کارگاه بیش از 60 مددجوی زیر پوشش بهزیستی با روش های پیشگیری از افسردگی، آشنا شدند.
آزاده رضایی افزود: افراد باید با توسعه توانایی ها، در خود ایجاد انگیزه کرده و با خوش بینی، مثبت اندیشی و معاشرت با دوستان، بی حوصلگی و نا امیدی را از ذهن خود دور کنند.
وی، با تاکید بر اینکه، نباید زندگی را به خود و دیگران سخت بگیریم، اظهار داشت: با مثبت اندیشی و پرداختن به فعالیت های شاد و داشتن اهداف بزرگ، همواره باید با امید زندگی کرد.
یکی دیگر از کارشناسان بهداشت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز، افسردگی را نوعی اختلال روانی شایع در دنیا برشمرد و گفت: پیش بینی می شود این بیماری در 20 سال آینده، بزرگترین آسیب سلامتی جامعه به لحاظ اقتصادی و اجتماعی باشد.
مریم حدادی، افسردگی را حالتی با نشانه های هیجانی، شناختی، انگیزشی و جسمی دانست و گفت: در حالت هیجانی، غمگینی، احساس گناه، تحریک پذیری و بیقراری وجود دارد، در حالی که در حالت شناختی، ناامیدی، کاهش اعتماد به نفس و بدبینی نمایان می شود.
وی با اشاره به اینکه، کندی روانی حرکتی و کاهش انرژی، خواب و اشتها به ترتیب از نشانه های انگیزشی و جسمی است، بیان داشت: در گام نخست، شناسایی افکار و نشانه ها می تواند به روند بهبود این اختلالات کمک کند.
این کارشناس بهداشت روان، مقابله با افکار منفی را شامل شناسایی افکار و به چالش کشیدن آن برشمرد و گفت: زمانی که احساس افسردگی وجود دارد باید از خود پرسید، الان به چه چیز فکر می کنم و در ذهن من چه می گذرد.
او افزود: گام بعدی شامل جایگزین کردن افکار منفی با افکار منطقی، متعادل و زیر سوال بردن افکار غیرکاربردی است، به این صورت که افکار را با پرسش هایی مانند، مزایا و معایب این افکار چیست، چه افکاری می توانم جایگزین کنم، باید به چالش کشید و گام پایانی، پذیرش اتفاقات است.
حدادی، بهبود افسردگی را شامل تکنیک ها و تکالیف رفتاری دانست و بیان داشت: لازم است روزانه 15 دقیقه ورزش و تحرک بدنی داشته باشیم، افزون بر این تغذیه مناسب بر انرژی و خُلق تاثیر مثبت دارد پس باید مناسب بخوریم و به جای تاکید بر نداشته ها به داشته هایمان فکر کنیم.
وی ادامه داد: باید با اطرافیان ارتباط دوستانه برقرار و از درگیری با آنها دوری کنیم، شکرگذار باشیم و هر روز به یک یا 2 نکته مثبت زندگی فکر کنیم، از تنهایی و نداشتن تحرک که موجب هجوم افکار بیشتر می شود دوری کنیم و همواره سرگرمی، تحرک، خندیدن و حضور در جمع را در برنامه خود قرار دهیم، با نزدیکان همدردی و درباره مشکلات صحبت کنیم تا ما را از انزوا خارج کنند و این موارد از جمله راهکارهای مبارزه با افسردگی است.
این کارشناس بهداشت روان، همچنین توجه نکردن به شکست ها و خاطرات بد گذشته، مرور خاطرات خوب، امید به آینده و احساس تعلق به جمع را از دیگر راهکارهای مناسب برای مقابله با افسردگی بیان کرد.
بر اساس آمارهای موجود حدود 10 درصد از جمعیت استان فارس از نارسایی های خلقی و افسردگی رنج می برند.
هفته سلامت امسال با شعار سازمان جهانی بهداشت با عنوان 'بیا حرف بزنیم' از دوم اردیبهشت ماه آغاز شده و تا هشتم این ماه ادامه دارد.
دریافت خبر: نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.