به گزارش خبرنگار ایرنا عطاالله زمانی، چهارشنبه در نشست شورای معاونان و مدیران شهرستانهای فارس در شیراز بیان داشت: سه روستای استان فارس در سال 95 به عنوان روستاهای هدف گردشگری مصوب شد و در سال 96 نیز تمهیدات لازم برای تصویب 17 روستای دیگر مهیا شده و با محقق شدن آن طرح های توسعه گردشگری در سال جاری در این روستاها اجرایی خواهد شد.
وی، با تاکید بر لزوم توسعه گردشگری روستایی در سال جاری که به عنوان سال ' اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال' نامگذاری شده است، گفت: در برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور تقریبا سه برابر سایر برنامه ها ظرفیت شناسایی روستاهای گردشگری پیش بینی شده است و شمار روستاهایی که در کشور در این حوزه شناسایی می شود حدود 300 روستا است.
زمانی بیان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای توسعه گردشگری روستایی، یک تفاهم نامه پنج جانبه با وزارتخانه های راه و شهرسازی و کشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دفتر امور روستایی ریاست جمهوری منعقد کرده است.
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس با بیان اینکه توسعه گردشگری در روستاهای هدف گردشگری یکی از اولویت های این بنیاد است گفت: فارس ظرفیت های بی بدیل و کم نظیر در توسعه گردشگری روستایی دارد و برای بهره گیری مطلوب از این قابلیت ها باید احداث خانه های بوم گردی در روستاهایی که از ظرفیت های گردشگری برخوردارند دنبال شود.
زمانی ادامه داد: گردشگرانی که به مناطق روستایی سفر می کنند تا از جاذبه های طبیعی و اقلیمی روستاها دیدن کنند نباید دغدغه اسکان و پذیرایی در روستاها را داشته باشند بلکه باید بتوانند در محیطی مناسب در این مکان ها اقامت کنند.
وی بیان کرد: بنیاد مسکن با ارائه تسهیلات و خدمات فنی مهندسی می تواند زمینه توسعه گردشگری را فراهم کند و همچنین بر این باوریم که احداث اماکن بوم گردی از سوی مردم و بخش خصوصی به توسعه گردشگری در روستاها می انجامد.
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس، پرداختن به توسعه گردشگری روستایی را یکی از ابزارهای مهم برای پرداختن به اقتصاد مقاومتی، افزایش تولید و اشتغال دانست و اظهار داشت: ایجاد اشتغال وظیفه مستقیم بنیاد مسکن در مناطق روستایی نیست اما باید توجه داشت که با افزایش اشتغال می توان تا حدود زیادی از مهاجرت های نا خواسته و بی رویه کاست.
این مقام مسئول افزود: متاسفانه همچنان روند مهاجرت در برخی از روستاها وجود دارد و اجرای طرح های توسعه و ایجاد اشتغال باید بتواند این روند را کُند و متوقف کند.
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس اضافه کرد: رعایت معماری ویژه، حفظ بافت سنتی روستاهای هدف گردشگری و همچنین توجه به مقاوم سازی و کاهش آسیب ها در حوادث، اولویت بنیاد مسکن در مناطق هدف گردشگری است.
زمانی در بخش دیگری از مطالب خود بر لزوم توسعه معابر روستایی، بهسازی مسکن روستایی، احداث مسکن حمایتی و اجتماعی، مقاوم سازی و بازسازی مناطق آسیب دیده از حوادث سیل و زلزله و توسعه اعطای سند مالکیت شهری و روستایی در سال 96تاکید کرد.
وی با بیان اینکه امسال 44 هزار تن قیر رایگان سهمیه استان فارس است، گفت: در صورتی که نصف این مقدار به فارس اختصاص یابد با در نظر گرفتن حجم فعالیت های سال های گذشته، می توانیم بخش عمده ای از معابر روستاها را آسفالت کنیم.
او گفت: استان فارس در زمینه آسفالت معابر روستایی در کشور پیشتاز است و در سال های قبل 2 میلیون و 200 هزار متر مربع از معابر روستاهای این استان آسفالت شده است.
زمانی، با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، پیگیری و احداث مسکن اجتماعی به بنیاد مسکن واگذار شده است، افزود : بنیاد مسکن با اعطای وام های 30، 40 و 50 میلیون تومانی در این عرصه ورود خواهد کرد.
وی افزود: با احداث واحدهای استیجاری، متقاضیان می توانند 60 درصد از واحد های ساخته شده را دراختیار بگیرند و 40 درصد را به مدت 10 سال اجاره دهند.
خبرنگار: نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.