به گزارش سه شنبه ایرنا، این آزادراه که هم اینک به عنوان مهمترین پروژه عمرانی در استان فارس از آن یاد می شود، در زمان بهره برداری تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب شبکه آزاد راهی کشور خواهد بود.
انجام مطالعات اولیه این پروژه به سال 1352 باز می گردد که به دنبال پیروزی انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی، روند ساخت آن متوقف شد. عملیات ساخت این طرح در سال 1389 آغاز شد و تا پاییز 1394، حدود 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشت که نشان از ساخت سالانه سه درصد از این طرح داشت.
عملیات ساخت این طرح با مشارکت وزارت راه و شهرسازی (کارفرما معاونت ساخت و توسعه آزاد راهها) (50 درصد) و وزارت دفاع و پشتیبانی (50 درصد) در حال اجرا است.
طول آزاد راه شیراز – اصفهان 217 کیلومتر است که با اجرای آن فاصله کنونی 470 کیلومتری بین این دو شهر 134 کیلومتر کاهش می یابد که این به معنای کاهش 2 ساعته زمان سفر است.
به دنبال سفر اردیبهشت 94 هیات دولت به استان فارس و بازدید پاییز همان سال استاندار فارس از طرح ساخت آزادراه، عملیات اجرایی این طرح شتاب گرفت به گونه ای که این طرح در مدت یکسال منتهی به آبان 95 حدود 30 درصد پیشرفت داشت.
این طرح علاوه بر کمک به تکمیل کریدور شمال به جنوب شبکه آزاد راهی، این پروژه در کاهش 136 میلیون لیتری مصرف سوخت در سال اول بهره برداری، افزایش ایمنی و پیشگیری از بروز تصادفات و وارد آمدن خسارت به میزان 180 میلیارد ریال و شتاب بخشیدن به روند توسعه اقتصادی استان های فارس، اصفهان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
در اجرای پروژه آزادراه شیراز – اصفهان که بی تردید در رونق صنعت گردشگری فارس نیز تاثیرگذار خواهد بود، سعی شده که چشم اندازهای طبیعی و زیبای مسیر به خوبی حفظ شود.
این پروژه برای نخستین بار در کشور با استفاده از فناوری پوشش بتنی به جای آسفالت در حال اجراست که با توجه به تجارب جهانی، استفاده از این روش نوین می تواند آینده صنعت راهسازی ایران را هم متحول کند.
این روش علاوه بر صرفه جویی در مصرف قیر و پایین آمدن هزینه اجرا، از دوام بیشتری نیز برخوردار است.
از آنجا که فارس تنها استان پهناور کشور است که فاقد آزادراه بوده و از بزرگراه های بسیار محدودی نیز برخوردار است.
این وضعیت سبب ایجاد ترافیک های سنگین در محورهای مواصلاتی آن شده و همچنین موقعیت خاص آن نسبت به استان های همجوار و بالا بودن میزان تلفات ناشی از حوادث جاده ای، اجرای پروژه آزادراه شیراز – اصفهان امری کاملا ضروری و حیاتی به نظر می رسد.
** تاکید رئیس جمهوری بر شتاب بخشی به اجرای طرح آزادراه شیراز - اصفهان
با توجه به چنین ضرورت هایی است که رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت در سفر اردیبهشت 94 خود به استان فارس بر شتاب بخشی به طرح ساخت این آزادراه تاکید کردند.
این آزادراه یکی از محورهای مورد بحث در دیدار 13 مهرماه امسال استاندار فارس با رئیس جمهوری بود.
سید محمد علی افشانی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: رئیس جمهوری به طور مشخص مباحث مرتبط با ساخت آزادراه شیراز اصفهان را با علاقه دنبال می کنند و در ماه های گدشته بر ساخت این بزرگراه تاکید داشتند و درباره میزان پیشرفت آن سوال می کردند.
وی ادامه داد: رئیس جمهوری در این جلسه بر شتاب بخشی به ساخت این آزادراه و بزرگراه های استان تاکید کرد تا این که این طرح ها در کوتاه ترین زمان به بهره برداری برسد.
** پیشرفت روزافزون طرح
سید محمدعلی افشانی شنبه 22 آبان ماه جاری 12 ساعت کاری را به بازدید از روند اجرای این آزادراه اختصاص داد.
افشانی در حاشیه این بازدید گفت: طرح آزاد راه شیراز - اصفهان سال 94به حالت نیمه تعطیل درآمده بود و تنها 100 دستگاه ماشین آلات سنگین در آن فعالیت داشت اما امروز در تمام طول این طرح شاهد فعالیت تعداد قابل توجهی ماشین آلات راهسازی هستیم.
وی ادامه داد: پارسال در مورد این طرح پیگیری های جدی انجام شد و دیدارهایی را با معاون اول رئیس جمهوری، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر راه و شهرسازی و وزیر دفاع داشتیم.
استاندار فارس اظهار کرد: رئیس جمهوری نیز در سفر به استان فارس و در سخنرانی در حرم مطهر شاهچراغ (ع) خواستار شتاب بخشیدن به اجرای طرح آزاد راه شیراز - اصفهان شد که این به معنای تکمیل این طرح در زودتر از موعد مقرر است.
وی بیان کرد: این طرح برای مردم استان از اهمیت بسیاری برخوردار است و جزو معدود طرح های کشور است که مشکل اعتباری ندارد.
افشانی افزود: در مجموع این طرح به طور کامل و در 175 نقطه فعال است و با توجه به اهمیت فوق العاده آن باید با تجهیزات بیشتر و برنامه ریزی دقیق تر فعالیت آن ادامه یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در این باره گفته است: در پروژه مشارکتی آزادراه شیراز- اصفهان طرفین به تعهدات مالی خود عمل کرده اند و این پروژه مشکل اعتباری ندارد.
سعید محمدزاده افزود: فعالیت در همه جای پروژه آزادراه شیراز-اصفهان قابل مشاهده است و علاقه مند هستیم سرعت فعالیت در این پروژه افزایش یابد.
وی با بیان این که تا نیمه اول آبان پارسال، هفت هزار و 800 میلیارد ریال در پروژه آزادراه شیراز-اصفهان هزینه شده است، تصریح کرد: تا پایان پروژه 12هزار میلیارد ریال دیگر اعتبار لازم است که البته بخشی از آن تاکنون تامین شده است.
** پیشرفت 52 درصدی طرح آزادراه تاکنون
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس دوشنبه چهارم اردیبهشت ماه جاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میزان پیشرفت فیزیکی احداث آزادراه شیراز – اصفهان را حدود 52 درصد عنوان کرد.
خلیل رضاییان افزود: هزینه احداث این طرح با احتساب هزینه های تاسیسات و جانبی آن افزون بر 16 هزارمیلیارد ریال برآورد شده است و تقریبا نیمی از این اعتبار تاکنون تامین و هزینه شده است.
** افتتاح در هفته دولت سال 97
استاندار فارس، با اشاره به اختصاص سه هزار میلیارد ریال اعتبار به پروژه آزاد راه شیراز – اصفهان گفت: امیدواریم با توجه به این تخصیص اعتبار و عزم دولت برای اجرای آن، در هفته دولت سال 97 شاهد بهره برداری از آن باشیم.
سید محمد علی افشانی با اشاره به پیشرفت حدود 52 درصدی پروژه آزادراه شیراز - اصفهان بیان کرد: برای تسریع در اجرای این پروژه، مدیریت ارشد استان دیدارهایی با معاون اول رئیس جمهوری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزیر راه و شهرسازی و وزیر دفاع داشته است که با توجه به تاکید دکتر روحانی بر لزوم شتاب بخشیدن به اجرای این پروژه، زمینه اجرای سریع این پروژه فراهم شده است.
وی اظهار کرد: از آنجا که فارس تنها استان پهناور کشور است که فاقد آزادراه بوده و از بزرگراه های بسیار محدودی نیز برخوردار است، و با توجه به جمعیت بیش از پنج میلیون نفری آن که سبب ایجاد ترافیک های سنگین در محورهای مواصلاتی آن شده، همچنین موقعیت خاص آن نسبت به استان های همجوار و بالا بودن میزان تلفات ناشی از حوادث جاده ای، اجرای سریع و بهره برداری از پروژه آزادراه شیراز – اصفهان امری کاملا ضروری و حیاتی به نظر می رسد.
بدون تردید بهره برداری از آزادراه شیراز – اصفهان خبر خوشی نه تنها برای مردم دیار فارس بلکه برای استان های جنوبی کشور خواهد بود که از این آزادراه برای دسترسی به مرکز کشور بهره گیرند.
6122 / 2027
گزارش از: سارنگ عبداللهی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.