حمیدرضا آذری که در اولین کارگاه آموزشی و دانش افزایی مدرسان آموزش خانواده نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز و مرودشت سخن می گفت با بیان این که نسل دانش آموزان امروز که اکنون پشت میز و نیمکت ها نشسته اند، فردا مسئولان جامعه هستند، تصریح کرد: باید از خود سوال کنیم چقدر این آمادگی را در نسل امروز برای مسئولیت پذیری فردا فراهم کرده ایم؟ چقدر آن ها را برای آینده ساختهایم؟ آیا صلاحیتشان احراز شده است؟ آیا آمادگی گرفتن پست ها را در وجودشان فراهم کرده ایم؟
وی افزود: طبق تحقیقات به عمل آمده آموزش و پرورش در کشور ما مظلوم واقع شده است و در حالی که دانش آموزان توسعه یافته به نهاد تعلیم و تربیت داده نمیشود، همه توقع دارند که خروجی این نهاد دانش آموزان توسعه یافته باشد.
وی اضافه کرد: برای پاسخ دادن به این سوال که آیا آموزش و پرورش در انجام رسالت خود موفق بوده یا خیر، باید به نهاد خانواده مراجعه کرد. در اولین گام باید بدانیم که کارکرد یک خانواده سنتی در 200 سال قبل با امروز متفاوت است و نباید آن توقع را از نسل امروز داشت.
آذری گفت: در این میان بعضی از کارکردها همچون تربیت پذیری، امری تغییر ناپذیر است اما باید بدانیم که در کشورهای توسعه یافته در دنیای امروز ما به شدت روی نهاد خانواده کار می شود و این امر در کشورهای توسعه یافته نظیر دانمارک، نروژ، سوئد، سوییس، کانادا و ... بیشتر است. در این جوامع تلاش می کنند به انسجام و نهاد خانواده دقت لازم را داشته باشند و به این نهاد به عنوان سلول های بنیادین و پایه نگاه می شود.
این مسئول بیان داشت: متاسفانه در کشور ما بنا به دلایل متعدد با آسیبهای فراوانی رو به رو هستیم و با بررسی جامعهشناسانه در زندگی عشایر، روستاییان و شهرنشینان به این نتیجه می رسیم که به علت عدم توجه به خانواده ها، این جمعیت در معرض آسیب هستند و کسی نمی تواند از حقوق آن ها دفاع کند و همین مساله گریبان آموزش و پرورش را نیز گرفته است.
مدیر کل آموزش و پرورش فارس در ادامه با اشاره به این که طبق آمار از هر 5 ازدواج 3 مورد به طلاق منجر می شود، اظهار داشت: من در حالتی خوشبینانهتر میگویم از هر 5 ازدواج تنها 2 طلاق صورت می گیرد، بنابراین مشکل این خانواده ها به دانش آموزان نیز سرایت میکند و این سوال مطرح می شود که خانواده ها چه دانش آموزانی به ما تحویل می دهند و ما باید چه خروجی داشته باشیم؟ پیداست که اولیای مدرسه هر چقدر تلاش کنند، هیچ وقت نمی توانند جای عواطف پدری و مادری را پر کنند مگر این که به گونه دیگری به آموزش و پرورش نگاه شود که متاسفانه تا این جای کار نگاه بالا و پایین جامعه، نگاهی در خور شأن نبوده است. با این وصف اگر بخواهیم جامعه به توسعه پایدار برسد، اول باید به نهاد خانواده توجه کرد و بعد آموزش و پرورش.
آذری افزود: اگر نهاد تعلیم و تربیت را سدی تصور کنیم، آب سد ، دانش آموزان هستند که پیوسته باید لبریز باشد. در همین سفر ریاست جمهور به فارس هنگام خیرمقدم گویی، دانش آموزان به ویژه دانش آموزان دارابی با چنان صلابتی سخن گفتند که مسئولان و حتی وزرا به راحتی آنان صحبت نکردند.
وی بیان داشت: امروز در باب تعلیم و تربیت باید از سبک سنتی بیرون آییم و از مستقیم گویی و متکلم وحده بودن خارج شویم. باید از تکنیک های جدید استفاده کرد. از علم روانشناسی بهره ببریم و خانواده ها با علاقه و نشاط بیشتری در جلسات انجمن اولیا و مربیان شرکت کنند، همچنین باید به سن و سال و مقاطع تحصیلی دانش آموزان توجه کنیم و برای همه یکسان سخن نگوییم؛ علاوه بر این ضرورت دارد به روانشناسی و به ویژه روانشناسی تربیتی و شخصیتی نظر خوبی داشته باشیم و با استفاده از دنیای مجازی و اینترنت به مقالات و مطالبی که در خصوص ویژگی های دانش آموزان چاپ شده دقت نماییم. مقام عالی تعلیم و تربیت در استان فارس همچنین با اشاره به این که تا زمانی که اقتصاد آموزش و پرورش درست نشود، نمی توانیم امر یاددهی و یادگیری را به سرانجام برسانیم، به محدودیت های تربیتی اشاره کرد و گفت: امروز محدودیت جوابگو نیست. در دنیای امروز ما نمی توانیم فضای مجازی را بر روی دانش آموزان ببندیم. گذشت آن زمان که می گفتند با محدودیت می شود نسل جوان را تربیت کرد، امروز باید به جای محدودیت، مصونیت ایجاد کرد و مصونیت به این معناست که نسل جوان خودش بتواند خوب و بد را تشخیص دهد. این کار بسیار سختی است. ما تا کی میخواهیم موبایل را از دانش آموزان بگیریم؟ ما نمی توانیم آنها را محدود کنیم اما می توانیم راه درست را به آنها نشان دهیم، مهم نوع صحبت کردن اولیا و معلمان مهم است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 626135
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.