این وضع در حالی است که به گفته گودرزی معاون توانبخشی بهزیستی با توجه به ماده 7 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوبه مجلس شورای اسلامی 3 درصد از سهمیه استخدام هر دستگاه،متعلق به توانخواهان است.در این میان حمید آذرمی رئیس اداره بهزیستی شیراز بیان می کند: تعداد معلولین حاضر در شیراز 36 هزار نفر است که طیف های مختلف از جمله نابینایان، ضایعات نخاعی و... را در بر می گیرد و تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.
وی ادامه می دهد: در نگاه اشتغال و توانمند سازی معلولان شامل دو دسته هستند؛ افرادی که از بالاترین شدت معلولیت برخوردارند و توانایی انجام فعالیت های مستقل را ندارند و افراد دیگرکه از معلولیت متوسطی برخوردارند و توانایی کار و فعالیت مستقل را دارند که باید تحت حمایت دائم و خدمات توانبخشی قرار بگیرند.
او اضافه می کند: افرادی که معلولیت متوسط دارند، ماهیانه 50 هزار تومان از طریق دولت دریافت می کنند.
علاوه بر این افرادی که معلولیت شدیدتری دارند از جمله ضایعه های نخاعی که بالاترین حد معلولیت به حساب می آید، ماهانه علاوه بر 50 هزار تومان هزینه ای که به معلولان اختصاص گرفته
صد هزار تومان هم برای هزینه پرستاری دریافت می کنند. این مسئله که این هزینه ها برای گذران زندگی کافی نیست بر هیچ کس پوشیده نیست.
آذرمی می گوید: بهزیستی به عنوان متولی از چند سال گذشته تا کنون در حال پیگیری است و اعتقاد داریم میزان مبلغ مستمری باید به سطحی برسد که پاسخگوی نیاز و زندگی این افراد باشد و باید حداقل به اندازه حقوق یک کارگر عادی و ساده باشد.
او می افزاید: دسته بعد معلولان هستندکه از معلولیت خفیف و متوسطی برخوردارند و توانایی اشتغال و تولید همچنین حضور در عرصه جامعه را مانند سایر افراد دارند، همان افرادی هستند که به کمک سازمان بهزیستی با همت و توانایی خود توانسته اند در زمینه هنری، فرهنگی، آموزشی و مراتب علمی کارشناسی و دکتری در تمامی رشته ها به دست آورند.
وی بیان می کند: همت و اراده معلولین پشت دیوار بی اعتمادی و نگرش غلطی که در سطح جامعه وجود دارد کوتاه می گردد گرچه بیکاری برای همه یک معضل است.
اما معلولان سهم عادلانهای هم از این وضع اشتغال دریافت نکرده اند و در سهمیه استخدامی ها و دستگاههای دولتی و نهاد ها و سایر نهادهای عمومی شهرداریها و سایر سازمان ها ی دیگر جایی نداشته اند.
آذرمی می گوید: سازمان بهزیستی همیشه پیگیری و درخواست حق معلولین را به عنوان یک ماموریت و اولویت در سطح کلان برای خودش به جریان انداخته است.
او در باره قانون حمایت ازمعلولین می گوید: قانون حمایت از معلولین تصویب شده اما تاکنون به خوبی اجرا نشده است و در واقع مهمترین مشکل معلولان باور غلط در سطح جامعه است، وی ادامه می دهد: متاسفانه در ذهن مردم نسبت به توانمندی این قشرمشکلاتی وجود دارد و بخشی از توانایی خود را از دست داده اند و اما در قوه تعقل و فکر و حافظه بی نظیر هستند.
آذرمی بیان می کند: در صورتی که این بی اعتمادی و باور اشتباه اصلاح شود، معلولین نه تنها افرادی صرفا خدمت گیرنده بلکه می توانند خود افرادی تولید کننده و تاثیر گذار در همه عرصه های جامعه باشند.
وی می افزاید: مصداق زیادی برای این ادعا وجود دارد و به عنوان مثال ما میلیارد ها تومان صرف افراد سالم می کنیم اما در برخی موارد نتیجه دلخواه را به دست
نمی آوریم.
این در حالی است که این معلولان نشان داده اند که در بسیاری از عرصه ها ی علمی، ادبی، ورزشی و ... بار ها برای کشور افتخار آفرینی کرده اند.
معاون هماهنگی موسسات غیردولتی، مشارکت های مردمی و اشتغال بهزیستی فارس محمد رضا هوشیار در باره وضع اشتغال معلولین فارس می گوید: با وجود این که سهم معلولان از استخدام ها در ارگان های مختلف استان طبق قانون باید 3 درصد باشد، برخی مدیران آن طور که باید همکاری نمی کنند.
وی ادامه می دهد: معلولان، سرپرست خانوارها و سایر مددجویان بهزیستی 18 تا 50 ساله طی پروسه ای تحت عنوان آماده سازی شغلی می توانند به شرطی تسهیلات بگیرند که آن را در زمینه ایجاد و توسعه اشتغال هزینه کنند.
هوشیار اضافه می کند: در این باره بر حسب توانمندی و علاقه مندی افراد تحت پوشش بهزیستی، پس از ارائه آموزش هایی از قبیل مهارت های زندگی، فن کار و بازاریابی، تسهیلات به آنها داده می شود.
معاون مشارکت های مردمی و اشتغال بهزیستی فارس، می گوید: پس از گذراندن مراحل مربوطه از جمله آمادهسازی شغلی، 10 تا 15 میلیون تومان تسهیلات به مددجو ارائه میشود و در ادامه، هزینه کرد آن برای اشتغال مورد بررسی قرار میگیرد و در صورت رعایت نکردن این مهم، تذکر داده می شود.
هوشیار افزود: از آغاز سال گذشته 751 مددجو برای راه اندازی کسب و کارخرد، وام گرفته اند، همچنین به 424 نفر در زمینه شغل های خانگی تسهیلات داده شده
است.
این مقام مسئول بهزیستی فارس بیان می کند: سهم بیمه کارفرما و خویش فرما نیز از سال گذشته برای یک هزار و 600 مددجوی فارس پرداخت شده به طوری که در این خصوص و همچنین برای جبران نداشتن کارآیی آنها، یک میلیارد و 147 میلیون تومان هزینه شده است.
گودرزی معاون توانبخشی بهزیستی بیان می کند: با توجه به ماده 7 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوبه مجلس شورای اسلامی 3 درصداز سهمیه استخدام هر دستگاه،متعلق به توانخواهان است.
او اضافه می کند:که در سال 94 تعداد 10 نفر استخدام گردیدهاند اما متاسفانه برخی از دستگاه ها این قانون را رعایت نمی کنند. و این موضوع،اشتغال توانخواهان را با مشکل مواجه ساخته است.
وی می گوید: باید در نظر داشت سازمان بهزیستی به تنهایی جوابگوی اشتغال توانخواهان نخواهد بود و این کار یک همت و همکاری همه جانبه توسط دستگاههای دخیل در این امر را می طلبد.
سرپرست معاونت توانبخشی بهزیستی فارس ادامه می دهد: بیش از 1298 نفر از توانخواهان در 10 ماهه سال گذشته با هماهنگی معاونت اشتغال و مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی استان پس از آمادگی شغلی از قبیل تسهیلات قرض الحسنه تا سقف 150 میلیون ریال،مشوق های حمایتی بیمه ای (کارفرمایی و خویش فرمایی) و...برخوردار گردیدهاند،که این خدمات در نهایت منجر به توانمندسازی این افراد می گردد.
گودرزی یاد آور شد: انتظار می رود با تاکید مسولان استان در سال جاری مبنی بر لزوم همکاری و رعایت این قانون توسط دستگاه های اجرایی و در صورت صدور مجوز استخدام،سهمیه مذکور جهت استخدام این افراد محفوظ و رعایت گردد.
او ادامه می دهد: البته در سازمان بهزیستی ،بحث توانبخشی حرفه ای را نیز دنبال می کنیم که فرایندی از خدمات مستمر و هماهنگ توانبخشی است که در ابعاد ارزشیابی و راهنمایی حرفه ای و آموزش حرفه ای همچنین کاریابی و اشتغال و پیگیری در جهت قادر سازی فرد معلول برای دستیابی به شغل مناسب بازگشت معلول به زندگی شغلی هدف نهایی خدمات در توانبخشی است. سرپرست معاونت توانبخشی بهزیستی فارس اضافه می کند: از این رو با توجه به وضعیت بازار کار ،مناسب بودن کیفیت و کمیت آموزش فرد معلول، خصوصیات فردی و علمی کاریاب از جهت توان ایجاد رابطه، آشنایی بامعلولیت ها، میزان نفوذ کاریاب در جامعه، تأمین امنیت حقوق کارفرمایان، استفاده از تسهیلات قانونی در جهت آموزش و اشتغال معلولان،توانبخشی حرفه ای صورت می گیرد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 626100
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.