به گزارش ایرنا، سید محمدعلی افشانی شامگاه پنجشنبه در آیین یادروز سعدی در جوار آرامگاه این شاعر نامی شیراز افزود: جهان سعدی مروت و همدردی است و آرمان شهر او عدالت و دادگستری است.
وی ادامه داد: کلام او متاثر از کلام ژرف حضرت علی(ع) است و نادیده گرفتن عدالت را متزلزل کننده اجتماع و اجرای آن را استحکام بخش جامعه می داند.
وی با بیان اینکه سعدی شیراز به تبعیت از فرمان حضرت علی(ع) و مالک اشتر، رضایت مردم را اجرای عدالت و رضایت مردم می داند افزود: سعدی به زیبایی به حکام هشدار می دهد که فرصت چند روزه را غنیمت شمرده عدل پیشه کرده و به عدالت روی آوردند.
استاندار فارس اظهارداشت: سعدی معتقد است مردم پایگاه و اساس حکومت هستند و تنها با برقراری عدالت رضایت آنها حاصل می شود و ظلم و ستم بر آن ها نارضایتی زمین و زمان را دارد.
وی اضافه کرد: با چنین رویکردی که پیروزی در رضایت خاطر مردم و خوشدلی آنان است در جهان مطلوب سعدی ستم و بیداد مذموم و ناپسند است و کیفر ظالم بر حاکم واجب است .
افشانی ادامه داد: سعدی بیش از همه در آثار معروف خود از جمله بوستان و گلستان به عدالت پرداخته و به عدل و تدبیر اختصاص داده و تاکید بر عدالت حاکمان کرده است.
استاندار فارس عنوان داشت: دامنه عدالت خواهی سعدی بسیار گسترده است و وی معتقد به جهان شمولی عدالت خداوند است .
افشانی افزود: سعدی مردمان را با مدارا با همنوعان و حاکمان را به مصلحت اندیشی برای اداره کشور هدایت می کند.
وی گفت: اگر چه رکن اصلی آرمان شهر شعدی عدالت و دادگستری است اما خیر، نیکی و مصونیت از آسیب زمانه را در شادی و آزادی خلق می داند و حامیان آزادی را بزرگان درگانه خداوند می بیند.
او بیان کرد: جهان معنایی سعدی پندآموز و تجربه نگر ، انسانیت و عدالت و نیک اندیشی و ماندگاری است امیدواریم زیستی متناسب با اندیشه بزرگان دین و ادب این سرزمین کهن را در کشور شاهد باشیم.
آیین بزرگداشت یادروز سعدی با حضور سعدی پژوهان داخلی و خارجی در آرامگاه سعدی در شیراز برگزار شد.
یکم اردیبهشت ماه در تقویم ملی کشورمان به نام روز بزرگداشت سعدی نام گذاری شده است.
3002/ 2027
خبرنگار: فاطمه هاشمی نیک ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.