مجمع جهانی اقتصاد در بخشی از گزارش جدید خود موسوم به «گزارش رقابت پذیری مسافرت و گردشگری 2017» به بررسی قدرت رقابت 136 صنعت گردشگری جهان از نظر قیمت پرداخته است.
ایران در صدر ردهبندی جهانی قدرت رقابت صنعت گردشگری از نظر قیمت کالاها و خدمات قرار گرفته است.
شاخص رقابت صنعت گردشگری از نظر قیمت، بر پایه قیمت کالاها و خدمات مورد نیاز گردشگران در هر کشور تهیه شده و نمرهای از 0 تا 10 به هر کشور داده شده است که هر چه این نمره بیشتر باشد دلالت بر قدرت رقابت بیشتر آن کشور از نظر قیمت ها در جذب گردشگران دارد.
ایران نمره 6.66 را در این شاخص کسب کرده است که بالاترین نمره در جهان است. پس از ایران، مصر و مالزی قرار گرفتهاند.
کشورهای الجزایر، اندونزی، بوتان، یمن، قزاقستان، تونس و هند نیز در رتبه های چهارم تا دهم از این نظر قرار گرفته اند.
بنا بر این گزارش ، فارس استانی چهار فصل است که همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است و با دارا بودن چهار اثر جهانی و نزدیک به سه هزار اثر تاریخی ،فرهنگی و طبیعی به عنوان قطب گردشگری کشور همواره مطرح است و شاهد این ادعا هم به بازدید بیش از 9 و نیم میلیون نفر مسافر و گردشگر نوروزی امسال از جاذبه های گردشگری مذهبی و تاریخی این استان
بر می گردد.استانی که طبق آمار ارایه شده با رشد 36 درصدی ورود گردشگران خارجی همراه بوده است و طبق آمارهای ارایه شده و به گفته مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس در دوازده ماه گذشته ۳۹۲ هزار و۴۶۶ گردشگر خارجی از اماکن گردشگری استان شامل مجموعه تاریخی-فرهنگی حافظیه، مجموعه جهانی تخت جمشید، مجموعه تاریخی - فرهنگی سعدی، مجموعه تاریخی ارگ کریم خان و مجموعه جهانی پاسارگاد بازدید کردند .
مصیب امیری از عوامل ورود گردشگران خارجی به استان فارس را هتل های مناسب و زیرساختهای گردشگری، ظرفیتهای تاریخی، طبیعی جهانی و ملی و پروازهای بینالمللی از فرودگاههای شیراز، لامرد و لارستان دانست و بیان کرد: بیشترین آمار ورود گردشگران خارجی مربوط به فرانسویها و پس از آن گردشگران آلمان، ایتالیا، چین است.
وی همچنین گفت: مجموعه تاریخی- فرهنگی حافظیه، مجموعه جهانی تخت جمشید، مجموعه تاریخی - فرهنگی سعدی، مجموعه تاریخی ارگ کریم خان و مجموعه جهانی پاسارگاد به ترتیب بیشترین میزان بازدید گردشگران خارجی را به خود اختصاص دادند.
در این رابطه سیدموید محسن نژاد، معاون گردشگری فارس با تاکید بر اینکه برای توسعه و رونق گردشگری باید هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کنیم، به خبرنگار ما گفت: مطرح شدن ایران به عنوان کشوری ارزان برای گردشگران بی شک یک فرصت محسوب می شود و باید از آن بهره کافی را برد.
وی ادامه داد: بدون تردید با مطرح شدن این مبحث شاهد افزایش حضور گردشگران خارجی در ایران و به تبع آن شیراز خواهیم بود چرا که اکثر گردشگران خارجی که به کشورمان می آیند، ترجیح می دهند با تور و گروهی سفر کنند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در ادامه اضافه کرد: تورهای گردشگری عمدتا هزینه های کمتری را برای مسافران درپی دارد و اغلب گردشگران به این سفرها تمایل بیشتری نشان می دهند.
محسن نژاد ادامه داد: خوشبختانه طی سال های اخیر شاهد روند افزایش حضور گردشگران خارجی در ایران بودیم که امیدواریم این روند همچنان ادامه یابد.
وی بر لزوم تبلیغات گسترده در کشورهای هدف گردشگری تاکید کرد و افزود: هنوز هم جاذبه های ایران به ویژه استان فارس برای بسیاری از گردشگران ناشناخته است و جا دارد در این حوزه تبلیغات و معرفی این جاذبه ها بیشتر شود تا شاهد رونق اقتصادی و گردشگری باشیم.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 619446
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.