به گزارش دریافتی یکشنبه ایرنا و به نقل از این روابط عمومی، اجرای این طرح که مجری آن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است با هدف تحرک بخشی اقتصادی به روستاها در حوزه اشتغال از بیست و ششم فروردین ماه 96 آغاز شده است.
برای اجرای این طرح، کارشناسان اعزامی به مدت یک هفته در روستاهای هدف هر استان، به بررسی ظرفیت ها و پایش این روستاها در حوزه اشتغال و زیر ساخت های مرتبط با حوزه ماموریت های خود خواهند پرداخت.
بنا به این گزارش، کارشناسان اعزامی به روستاهای هدف گردشگری قلات و مهارلوی فارس در جلسه ای که بیستم ششم فروردین ماه جاری با حضور کارشناسان این استان، بخشدار مرکزی شیراز، دهیار روستاهای نام برده، رئیس شورای روستا و نماینده انجمن های مردم نهاد و میراث فرهنگی برگزار شد، شرکت کردند.
سپس شرکت کنندگان در این نشست ضمن بازدید میدانی از روستای قلات و یادمان های تاریخی ثبت شده در این روستا به بررسی زیرساخت های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی این منطقه پرداختند.
در این بازدید بر موضوع هایی از جمله تقویت بوم گردی روستای قلات، حفظ و احیای بافت تاریخی این روستا و لزوم استفاده از توانمندی های صنایع دستی این مکان تاکید شد و در ادامه شرکت کنندگان از تنها کارگاه بازمانده گیوه دوزی در قلات دیدن کردند.
روستای قلات با قدمت 2500 سال در 36 کیلومتری شمال غرب شیراز در منطقه ای سرسبز و خوش آب و هوا بنا شده است و از جمله روستاهای تاریخی استان فارس به شمار می آید.
محصولاتی از قبیل گیوه، سبد دستبافت، گره (ظرف بافته شده) دولک، مشک (که برای خنگ نگه داشتن آب به کار می رود) و وسایل چوبی از جمله تولیدات صنایع دستی این روستا است.
گردو، بادام، انجیر، انار، زردآلو، و گوجه سبز از محصولات باغی و شیر، پنیر، کره و کشک نیز از محصولات دامی این روستا محسوب می شود.
شیره انگور، رب انار و آبغوره از دیگر فرآورده های غذایی روستای قلات است.
از جاذبه های گردشگری روستای قلات، علاوه بر بافت کالبدی معماری کوهستانی، کوچه های پر پیچ و خم و جویبارهای زلال می توان به آبشارهای سه گانه که از میان صخره ها سرازیر می شود و پوشش های گیاهان خودرو شامل (گل های وحشی، گیاهان دارویی بومادران، ختمی، آویشن، پونه و مرزه به عنوان جاذبه های کم نظیر روستا اشاره کرد.
روستای مهارلو از توابع بخش کوهنجان شهرستان سروستان و در 45 کیلومتری این شهر قرار دارد. دریاچه مهارلو که نام روستا از آن برگرفته شده و در مجاورت آن است، مهمترین جاذبه طبیعی این منطقه و یکی از جاذبه های طبیعی کشور است.
چشمه آب معدنی، امامزاده خدیجه بانو، کاروانسرای شاه عباسی، تل شرقی، قلعه شاهرخ پسر تیمور لنگ و بقعه بی بی شریفه خاتون از دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستا هستند.
از دیگر جاذبه‌های گردشگری دهستان مهارلو می‌توان به چشمه آب معدنی، کوه چنار که پوشیده از چنارهای کهنسال و قدیمی است و همچنین باغ حیدر اشاره کرد.
شهرستان سروستان در فاصله 80 کیلومتری شرق شیراز واقع شده است.
2027 /6118
دریافت خبر: سید احمد نجفی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.