به گزارش خبرنگار ایرنا ، این اظهارات برخی پا را فراتر از دایره نقد می گذارند و به تخریب می رسند و برخی نیز دلسوزانه و مشفقانه است و انگشت روی مسایل و مشکلات شهری شیراز می گذارد .
این نقدها و اظهارات از فضای داخل اتوبوس ها و فرسودگی ناوگان شهری تا نقد مدیریت فرهنگی و بسنده کردن شهرداری به اجرای چند پروژه عمرانی کشیده شده است و بگو مگوها و پرسش و پاسخ های متعدد را در فضای مجازی برانگیخته است .
همچنین طیف مختلفی از افراد با سلایق و گرایش های متعدد بایدها و نبایدهایی برای داوطلبان ورود به شوراها ردیف می کنند.
ترسیم یک جامعه و شهر آرمانی ، مقایسه شیراز با شهرهای همسایه و انگشت گذاشتن بر روی ضعف هایی که به پندار گویندگان به مدیریت شهری برمی گردد از جمله مواردی است که در مباحث مجازی روی آنها بحث می شود .
در یکی از مباحث مطرح شده چنین می خوانیم : شورای شهر باید نگاه جامع کلان و عامه پسند داشته باشد.چرا این همه هزینه ساخت پل زیرگذر و روگذر می شود؟ چرا این قدر احداث میدان وتعریض خیابان در کلانشهر شیراز؟ چه چیزی باعث شده که این همه هزینه صرف اینگونه موارد بشود و اکثراوقات وجلسات شورای شهر برای پرداختن به این موضوعات صرف شود وهنوزهم جوابگوی کلانشهر شیراز نیست؟
این مطلب می افزاید : اصلا چرا باید برای رفع موقت معضلات شهری که به دست خودمان درست می کنیم این همه هزینه بشود؟
وی معتقد است:‌شورای شهر باید باید باهمفکری و همکاری استاندار ومسئولان شهر ظرفیت پذیرش خودرو درسطح شهررا بررسی و بیش ازآن اجازه شماره گذاری وافزایش خودرو در سطح شهر را ندهد، باید به دو کارخانه ایران خودرو و سایپا وهمچنین خودروهای وارداتی چینی به شهرشیراز نه گفت؛ آنها فقط به فکرمنافع خودشان هستند وکاری به معضلات شهری که دامن همه شهروندان را گرفته ندارند.
در ادامه این مطلب آمده است : شورای شهر باید باهمکاری علوم پزشکی طرح پزشک خانواده را که خود معضلی شده بردارد؛ اگراین طرح واقعا خوب بود چرا در تهران اجرا نمی شود؟ شورای شهر باید رقابتی بین نواحی مختلف شهرداری ها بگذارد تا پایان هرسال هرناحیه که خدمات بیشتری به شهروندان داده مورد تشویق وبه مردم معرفی شوند.
نویسنده این مطلب با بیان اینکه شورای شهر باید کاری کند کارستان نوشته است : باید بجای هزینه های سنگین، جلو معضلات را بگیرد. شورای شهر باید واقعا شواری شهر باشد.
احمدعلی احمدپور، نویسنده و تحلیلگر رسانه نیز در نوشتاری با عنوان شهر فارغ از خانه ها و معابر دارای چیزی شبیه روح است بیان داشت: چه تفاوتی میان دبستان، دبیرستان، هنرستان و دانشگاه است؟ آیا عمر و کیفیت ساختمان در کیفیت واحد آموزشی تعیین کننده است؟مشکل برخی از ما در این است که فکر می کنیم هر چه ساختمان بهتر و به روزتر باشد واحد آموزشی بهتر است اما این تمام مسئله نیست.
او نوشت:‌درست است که موضوع زیرساخت و توسعه آن مهم است و از حقوق شهروندی است اما مهمتر از آن همان توجه به روح حاکم شهرهاست که در برنامه ریزی و مدیریت شهری نمود می‌یابد.در مدیریت شهری کنونی، متاسفانه مسئله مهم توجه به ظاهر شهرها و تسهیل عبور و مرور معابر است.نماد شهرها به تقاطع های چند سطحی تبدیل شده در حالی که در شهرهای پیشتاز دنیا تقاطع های چند سطحی در حال تخریب است.
احمد پور درادامه گفته است : نمونه آن شهر توکیو است.متاسفانه در شورای اسلامی شهر ما تنها چیزی که جای ندارد همین بحث‌ها است.به امید رسیدن به این فهم که در انتخاب هایمان فارغ از قوم گرایی و تعصب های گروهی و جناحی به دارندگان این جور نگاهها رای دهیم.
دکتر جعفر قادری ، عضو اسبق شورای شهر شیراز و نماینده سابق شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در مطلبی باعنوان مردم به وعده های سطحی برخی کاندیدای شورای شهراعتنا نکنند گفته است:انتخابات شورای شهر فرصت عرض اندام و یا وزن کشی برای جریان های سیاسی و یا قوم و قبیله ای نیست که عده ای بخواهند از این فرصت برای اهداف سیاسی و یا مطامع مالی خود بهره برداری کنند.
وی نوشت:‌این انتخابات که در آن 13 نفر از اعضای شورای اسلامی شورای شیراز انتخاب می شوند، برای تعیین سرنوشت آینده شهر شیراز بسیار مهم است. اگرچه محدوده کار شوراهای اسلامی شهرها در قانون بیشتر به شهرداری خلاصه می شود و شوراها بیش از آنکه شورای شهر باشند، شورای شهرداری هستند ولی نوع نگاه و عملکرد اعضای شورا می تواند نه تنها در اداره شهرداری بلکه در اداره شهر موثر باشد.
قادری افزود:ممکن است استدلال شود که انتخاب اعضای شورای شهر یک انتخاب محلی و منطقه ای است و انتخاب درست و یا غلط ما در مسئولیت دادن به افراد توانمند و یا ناتوان در حفظ جایگاه رقابتی ما در سطح ملی و بین المللی اثر ندارد این استدلال اگرچه در ظاهر ممکن است برای یک روستای پرت و دور افتاده درست باشد ولی برای کلانشهری مثل شیراز، استدلالی پر از خطا و اشکال است.
شهردار اسبق شیراز نوشت:‌دادن نمایندگی به تعدادی از افراد، سرمایه گذاری بر روی اعضای شورا است. شهر باید بر روی افرادی سرمایه گذاری کند که یا در حال حاضر و یا در آینده بتوانند برای شهر و یا استان بازگشت سرمایه داشته باشند. اگر بنای بر انتخاب افراد مسن داریم، باید افرادی را انتخاب کنیم که تجربه و تخصص آنها در خدمت به شهر موثر باشد. اگر فرد جوان و غیرمجربی را انتخاب می کنیم باید فردی راانتخاب کنیم که از تخصص کافی برخوردار و سالهای نمایندگی، فرصتی را برای تکمیل تجربیاتش فراهم کند تا بتواند در آینده در پستهای بالاتری در خدمت شهر و استان باشد.
سعید خادمی ، نویسنده و تحلیلگر مسایل اجتماعی نیز تا کنون دو نامه به شهردار شیراز نوشته است و در هر کدام از این نامه ها به بخشی از مسایل و مشکلات شیراز اشاره کرده است .
درنامه دوم این نویسنده رسانه می خوانیم: زمانی که شما فرماندار و مدیرکل ارشاد دولت دهم را از دانشکده مطالعات قرآنی به معاونت فرهنگی و اجتماعی خود گماردید می شد تصور کرد که خروجی این مجموعه در وادی فرهنگ‌ چه خواهد بود.
این پژوهشگر نوشت:‌ دریغ از برگزاری یک روز اثرگذار و به یادماندنی در بزرگداشت شیراز و یا اتفاق فرهنگی خاص و در حد منزلت شیراز و شیرازیان ! آیا این ضعف ها نشان از نشناختن مسایل فرهنگی شهری و اولویت قائل نشدن برای آنها توسط مدیران ارشد شهری نیست؟
نقد برعملکرد شورا و شهرداری شیراز در فضای مجاز در حالی مطرح می شود که انتشار یک پیام بر چاشنی آن بیش از پیش می افزاید.
این پیام با عنوان روند اجرای طرح‌های مشارکتی در یک شهر مجاور فارس 10 برابر شیراز است، در فضای مجازی دست به دست می شود .
در این پیام آمده است:‌گفته می شود شهردار یک شهر در مجاورت فارس ورود بخش خصوصی را در راه پیشبرد برنامه 1400ارزشمند دانسته و تأکید کرده : در جلسه با سرمایه‌گذاران عنوان کردم که از سال گذشته و با تغییر دیدگاه، بیش از 150 طرح مشارکتی را آغاز کرده‌ایم.
همچنین در صحبتی که با شهردار شیراز داشتم متوجه شدم روند اجرای طرح‌های مشارکتی در اصفهان 10 برابر
گفته شده این مطلب از زبان شهردار شهر مجاور فارس است که صراحتا اعلام می کند در سال گذشته 10 برابر شیراز جذب سرمایه گذاری داشته است.
کاربران فضای مجازی این موضوع را ضعف مطلق شورای چهارم شیراز و شهردار در جذب سرمایه گذاری توصیف کرده اند ، هنوز واکنشی از سوی شهرداری شیراز به این اظهارات بیان نشده است .
در نام نویسی برای شورای پنجم به جز یکی دو نفر همه اعضای فعلی نام نویسی کرده اند ، شماری از اعضای دوره های قبلی شورای شهر نیز نام نویسی کرده اند .
برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهرستان شیراز نام نویسی 2 هزارو 147 نفر برای انتخابات شوراها در شهرها و روستاهای شهرستان شیراز قطعی شده است .شمار داوطلبان این شهرستان نسبت به دوره قبل 10.3 درصد افزایش یافته است .
چهار هزار و 129 عضو سابق شوراهای اسلامی استان فارس بار دیگر پا به عرصه انتخابات گذاشتند ، از میان بیش از 18 هزار داوطلب انتخابات شوراهای اسلامی استان فارس، چهار هزار و 129 تن سابقه عضویت در دوره های گذشته شوراهای اسلامی شهر و روستا را دارند.
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌ غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.