به گزارش خبرنگار ایرنا ، نبی الله مرادی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، قانون را ملاک اصلی همه تصمیم گیری ها در باره طرح های توسعه دراستان فارس دانست که به نوعی در سالهای اخیر با چالش همراه بوده است .
تغییرات مدیریتی در اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس پس از فقدان مرحوم دکتر ولوی،برخی دغدغه ها و نگرانی ها را از سوی دوستداران محیط زیست و تشکل های زیست محیطی برجسته ساخت، عمده این نگرانی ها در باره طرح هایی مانند احداث سد تنگ سرخ ، اجرای طرح توسعه پالایشگاه شیراز و بهره برداری بیشتراز معادن منطقه بهرام گور است .
فعالان محیط زیست معتقدند: کسی با اجرای قانونمند این طرح ها مخالفتی ندارد اما نگرانی زمانی آغاز می شود که افرادی می خواهند قانون را دور بزنند، افرادی به فکر پرورش گورخرها در منزل بیفتند و با خلاء مدیریتی بلودوزرها به جان بهرام گور بیفتند و افرادی بخواهند سد تنگ سرخ را بدون توجه به ارزیابی های زیست محیطی احداث کنند .
خبرنگار ایرنا با طرح این سئوال از سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس پرسید : دیدگاه شما در باره فشارهایی که برای تداوم ساخت سد تنگ سرخ وارد می شود چیست ؟ آیا همچنان داشتن ارزیابی زیست محیطی دراولویت اجرای این طرح است ؟ آیا محیط زیست در دوره مدیریت جدید دراین زمینه در مقابل این فشارها کوتاه می آید ؟
نبی الله مرادی در این زمینه با تاکید بر لزوم رعایت قانون در اجرای طرح های توسعه ابراز داشت : برخورد اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس درباره موضوع سد تنگ سرخ از جمله داشتن ارزیابی زیست محیطی بر اساس قانون بوده و اجرای قانون ملاک عمل خواهد بود و این موضوع در شورای حفظ حقوق بیت المال مطرح و مطابق تصمیم شورا ساخت سد منوط به تایید گزارش ارزیابی زیست محیطی است.
مرادی در پاسخ به این سئوال که دیدگاه تخصصی شما در باره بهره برداری بیشتر از منابع و معادن منطقه بهرام گور چیست ؟ آیا تغییرات مدیریتی در محیط زیست می تواند ضامن حفظ و مراقبت و نگهداری بیشتراز منطقه بهرام گور و زیست گورخرها باشد ؟
او چنین گفت:رسالت سازمانی این اداره کل حفاظت وصیانت از انفال الهی است و روش برخورد با موضوع پیشتر بر اساس قانون است و اجرای قوانین مربوطه در دستور کار خواهد بود. بدیهی است از هر گونه بهره برداری از معادن و منابع بهرام گور قبل از اخذ مجوز قانونی جلوگیری خواهد شد.
ساخت سدتنگ سرخ سال 90 در شیراز آغاز شد که اداره کل محیط زیست فارس با این توجیه که باید ارزیابی دقیق زیست محیطی در باره آن صورت گیرد،عملیات را متوقف کرد.
عملیات صنعتی و اکتشاف معدن در منطقه بهرام گور نی ریز در شرق فارس با هدف آنچه اداره کل حفاظت از محیط زیست فارس حفاظت از گورخر ایرانی نامیده، محدود شده است.
خبرنگارایرنا سئوالی نیز در باره طرح توسعه پالایشگاه شیراز مطرح کرد به این مضمون که نظر شما درباره اجرای طرح توسعه پالایشگاه فعلی شیراز چیست؟ آیا تغییرات مدیریتی تاثیری در تصمیم گیری های قبلی مدیران محیط زیست خواهد داشت ؟ آیا طرح توسعه پالایشگاه در منطقه زرقان که گفته شده ظرفیت توسعه بیشتر پالایشگاهی را ندارد اجرا خواهد شد ؟
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس دراین زمینه گفت : موضوع توسعه پالایشگاه شیراز تابع تغییرات مدیریتی نبوده و هر گونه توسعه ای قبل از تایید گزارش ارزیابی زیست محیطی و رفع نگرانی ها درباره تاثیر منفی فعالیت آن بر سلامت مردم شریف زرقان موضوعیت ندارد.
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.