به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، در میان 87 شهر استان فارس که تحت پوشش آبفای استان هستند تنها 12 شهر فاضلاب دارند و برای 7 شهر نیز طرح مطالعاتی احداث فاضلاب انجام شده است اما شهرستان لارستان با وجود پیشینه‌ای که در شهرنشینی دارد و وسعت زیاد فاقد فاضلاب شهری است. 

لار؛ شهری بدون فاضلاب 

این موضوع یکی از مطالبات اصلی مردم و مسئولان این شهرستان است و کمبود آن در محلات شهر قدیم لار به ویژه محلاتی چون کهویه، پاقلعه، ورودی دروازه شیراز و غیره محسوس‌تر است. این محلات بیش از دیگر نقاط شهرستان از نبود فاضلاب شهری آزار دیده‌اند چراکه کانال‌های روباز فاضلاب سبب بوی نامطبوع و مشکلات بهداشتی برای ساکنان آنها شده است. 

شهروندان این محله در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی اعتراض خود را بیان کرده و گفته‌اند «مسئولان شهرستان یک لحظه خود را جای اهالی این محله بگذارند، آیا واقعا می‌توانند 5 دقیقه کنار این کانال فاضلاب بایستند و بوی تعفن آن را تحمل کنند».

اما ماجرای فاضلاب شهری لار هنوز اندر خم یک کوچه مانده است،  هرچند در شهریور 94 جمشید جعفرپور، نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مصاحبه با تسنیم گفته بود «این طرح با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در قالب BOT اجرا می‌شود و این طرح در مراحل نهایی است»

نماینده لارستان  شرط اجرای طرح را خرید تضمینی آب استحصال شده اعلام کرده و گفته بود «در صورتی مجوز لازم برای اجرای طرح فاضلاب شهری صادر می‌شود که برای آب استحصال شده، خریدار تضمینی وجود داشته باشد».

براساس گفته‌های جعفرپور اجرای فاضلاب شهری لار سالانه 9 میلیون مترمکعب آب قابل بازیافت برای این شهر به ارمغان می‌آورد که در زمینه کشاورزی، فضای سبز، احداث گلخانه و غیره قابل استفاده بود. 

اجرای فاضلاب شهری لار به روش بیع متقابل

 پس از گذشت یک سال و نیم از آن زمان خبرهای تازه درباره فاضلاب شهری لار حاکی از آن است که تغییراتی در اجرای پروژه به وجود آمده است. عباس دهقان، مدیر دفتر تجهیز منابع آب و فاضلاب استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: « روش اجرای فاضلاب شهری لار از روش  BOT به بیع متقابل تغییر کرده است».

به گفته وی تفاوت این دو روش در این است که در BOT باید برای پساب فاضلاب خریدار تضمینی پیدا شود و آنگاه سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه وارد شود اما در روش بیع متقابل سرمایه‌گذار خود مسئولیت مشخص کردن خریدار را دارد و به عبارتی فروش پساب به عهده سرمایه‌گذار است که این امر کار آغاز عملیات را تسریع می‌کند. 

دهقان درباره آخرین وضعیت پروژه فاضلاب شهری لار می‌گوید: سرمایه‌گذار مشخص و طرح آن ارزیابی شده و در حال حاضر سرمایه‌گذار پیگیر اخذ مجوزهای لازم است. مرحله بعد از این امر باید منابع مالی سرمایه‌گذار بررسی شود که پس از تائید و دریافت تمامی مجوزها عملیات فاضلاب شهری لار آغاز می‌شود. 

مدیر دفتر تجهیز منابع آب و فاضلاب استان فارس برغیرممکن بودن پیش‌بینی زمان برای آغاز عملیات پروژه فاضلاب شهری لار تاکید دارد چراکه به باور وی واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی و طی مراحل لازم برای اجرای آنها یک پروسه زمان‌بر و متاثر از شرایط مختلف اقتصادی است.

 جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب، جلوگیری از ورود فاضلاب به سطح معابر شهری و کانال آب‌های سطحی و پیشگیری از آلودگی‌های زیست محیطی، حفظ منابع آب زیرزمینی و رعایت بهداشت از مزایای احداث فاضلاب‌های شهری است. همین امر لزوم تسریع احداث فاضلاب شهری لار را دو چندان می‌کند به ویژه اینکه مردم این شهرستان سال‌هاست چشم انتظار تحقق این وعده مسئولان هستند. 

خبرگزاری تسنیم در نظر دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای  استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16 با شماره تماس 07132281975 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

انتهای پیام/ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 605441
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.