دکتر بهزاد مریدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تحسین اقدام این خبرگزاری درایجاد پویش 'نه به ریختن زباله' گفت : برای یک انسان خرد ورز و فرهنگ مدار و برای کسیکه با این همه پشتوانه غنی فرهنگی ایرانی و اسلامی زندگی می کند نه تنها خم شدن و زبالهای از زمین برداشتن عار نیست که افتخار است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اظهار کرد: از سوی دیگر دیدن انباشت زباله در کوی و برزن و در کوچه و خیابان تاسف آور است ، تاسف از اینکه به دست خود زندگی فرزندانمان و زندگی خودمان را به خطر می اندازیم ، این مایه تاسف است که برخی چنین می پندارند که کسی انها را نمی بیند و آنها زباله خود را در هر جایی که بخواهند می پراکنند .
مریدی همکاری مردم در اجرای برنامه های مختلف اجتماعی، زیست محیطی و بهداشتی را یک ضرورت اجتماعی دانست و گفت : جمع آوری زباله نباید وظیفه یک دستگاه یا یک نهاد قلمداد شود ، جلوگیری از پراکنش زباله یک تکلیف اجتماعی است ، پرهیز از ریختن زباله در طبیعت یک معروف و تذکر دادن از ایجاد الودگی یک نهی از منکر است ، ایرانی باشیم و مخود را مسلمان بدانیم و از این اموزه های معنوی درس نگریم قطعا به خسران و زیان افتاده ایم .
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اضافه کرد: پاکسازی طبیعت از زباله و آلودگی از عوامل اثرگذار در اجرای صحیح و کاهش هزینه ها و همچنین عاملی برای نهادینه شدن فرهنگ صحیح برخورد مردم با پسماندها است ، فرهنگ سازی و آموزش عمومی شهروندان در این زمینه از اولویت ویژه ای برخوردار است.
وی ادامه داد: نه تنها رسانه ها و دستگاههای مسئول باید دراین زمینه به فرهنگ سازی بپردازند بلکه هر کسی که در هوای زیستن نفس میکشد و هر کسی که دم و بازم دارد باید خود را برای بقای نسل و برای بقای انسان ها و پاکیزه زیستن مسئول بداند.
مریدی حفظ محیط زیست و پاکیزه نگهداشتن محیط زندگی را ضرورتی انکار ناپذیر دانست و گفت: با افزایش جمعیت و تغییر سبک زندگی و مصرف گرا و تجمل گرا شدن انسانها، تولید زباله نیز روند افزایشی یافته است؛ علاوه بر این افزایش تنوع در تولید زباله نیز معظلی جدید است که باعث میشود انسانها برای مدیریت این پسماند بدنبال راهکارهای مناسب باشند.
وی ادامه داد: مقصد همه زباله ها چه انسانی و چه صنعتی، محیط زیست است؛ ما نباید خود را صاحبان محیط زیست بدانیم بلکه باید خود را وامدار نسل های آینده در حفظ طبیعت بدانیم ومراقبت از این امانت را بر خود فرض بدانیم .
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهار کرد : ارائه آموزش های عمومی و افزایش سطح فرهنگ و آگاهی شهروندان در نریختن زباله به تدریج باعث کاهش میزان تولید پسماند و صرفه جویی در مصرف منابع می شود ، همه ما در این زمینه نیاز به آموزش داریم.
وی ادامه داد: اگر دهها و صدها تشکل مردمی و انجمن و سازمان مردم نهاد دراین زمینه ایجاد شود و هر لحظه به ما گوشزد کند که نباید در هر جایی زباله برزیم و نباید این همه زباله تولید کنیم باز هم جا دارد و باید همواره دراین راه تلاش کنیم .
هر ساله با آغاز بهار و تعطیلات نوروزی که بسیاری از مردم به سفر و استفاده از موهبت طبیعت روی می آورند، موضوع ریختن زباله ها در طبیعت به یکی از دغدغه های جدی مقامات محلی و بویژه دوستداران محیط زیست تبدیل شده است.
در این راستا همزمان با نوروز 96 پویش ملی ' نه به ریختن زباله ' به عنوان یک حرکت ملی و فراگیر و راهکاری مناسب برای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست به همت خبرگزاری ایرنا شکل گرفته است.
6113 / 2027
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.