به گزارش یکشنبه خبرنگار ایرنا، چشم اندازهای باغ رویایی ارم شیراز این روزها تعداد زیادی از گردشگران نوروزی را از نقاط مختلف کشور به سوی خود فراخوانده است ، زیبایی ها چشم نواز، طراوت و شادابی محیط مصفای این باغ آنان هر بیننده ای را به تحسین وا می دارد ، باغ ارم جلوه زیبای آفرینش خداوند در خلق زیبایی ها است .
برای توصیف زیبایی های باغ ارم شیراز اگر از طراوت و محیط مصفای باغ آغاز کنیم کم لطفی درباره عمارت تاریخی آن کرده ایم و اگر از عظمت و شکوه زیبایی های عمارت باغ ارم سخن گوییم، بیم آن است که طراوت و محیط سبز و شاداب باغ در حاشیه قرار گیرد.
شمار میهمانان نوروزی که در باغ ارم هستند به قدری است که می توان گفت تعداد میهمانان از تعداد درختان و گلهای باغ فراتر رفته و دیگر هیچ صندلی خالی در باغ ارم برای دقایقی نشستن پیدا نمی شود.
این باغ مصفا و بزرگ در خیابان ارم شیراز قرار دارد و نزدیکی آن با محیط دانشگاه شیراز طراوات و شگون آن را دوچندان ساخته است.
زیبایی باغ ارم منحصر به فصل بهار نیست بلکه در نیمه های بهار طراوت و شادابی آن به اوج می رسد، زمانی که گلهای رُز در باغ ارم شکوفا می شوند و بازدیدکنندگان خود را در میان انبوهی از گل و ریحان می بینند.
دسته های فراوان شب بوها، اطلسی ها و بنفشه ها و گلهای فصلی نیز علاوه بر گلهای رز که همیشگی و ماندگارند در باغ ارم بر زیبایی و طراوت این باغ افزوده است، در این روزها شب بو و بنفشه دست در دست هم می اندازند و شمیم بهاری را در فضای ملکوتی باغ ارم می پراکنند.
اوج زیبایی باغ ارم اواسط اردیبهشت ماه است، زمانی که گلهای محمدی در این باغ شکوفا می شوند و رقص گلهای نسترن، محمدی با عطر دل انگیز شکوفه های بیدمشک در باغ ارم در هم می آمیزد و تصویری از شیراز و رویایی دل انگیز آن را جلوه گر می شود.
باغ های معروف ابوالفتح خانی، رشک بهشت و باغ صفا نیز در نزدیکی باغ ارم شیراز قرار دارند و بر طراوت محیط افزوده است.
گفته شده باغ ارم در دوره سلجوقیان به دست اتابک قراچه بنا نهاده شده است و بعد از آن باغ به دست آل اینجو و مقر حکومتی شاهان این سلسله بوده است.
باغ ارم در دوره زندیه در اختیار سران زندیه قرار گرفت و مرمت و نوسازی زیادی در آن انجام شده است، علاقه کریمخان زند به توسعه باغ ها در شیراز از جمله عواملی است که سبب رونق دوچندان باغ ارم در دوره زندیه شد.
اواخر دوره زندیه و در زمان قاجار باغ ارم به تصرف سران ایل قشقایی درآمد و این خاندان از باغ ارم به عنوان مقر ایلخانی و حکومتی خود استفاده می کردند.
بعدها نصیرالملک شیرازی باغ ارم را خریداری کرد و بانی عمارت زیبا و با عظمت باغ ارم شیراز شد، ساختمان کنونی باغ ارم توسط نصیر الملک ساخته شده و در عین حال اساس ساختمان قبلی ایلخانی در باغ حفظ شده است.
در دوران پهلوی باغ ارم به مالکیت دولت درآمد و در اختیار دانشگاه شیراز قرار گرفت و تاکنون نیز باغ ارم به عنوان باغ گیاه شناسی این دانشگاه مورد استفاده قرار می گیرد.
ساختمان باغ ارم از سه طبقه تشکیل شده، طبقه پایین دارای حوضخانه است و در طبقات فوفانی ایوان و ستون های سنگی بر زیبایی عمارت باغ افزوده است.
از جمله موارد دیدنی در ساختمان باغ ارم نقاشی های سقف وحاشیه دیوارهای عمارت باغ است، این نقاشی ها داستان های کهن ایرانی را روایت می کند و جلوه ای خاص به آن داده است.
همچنین هشت سنگ پکپارچه که هر کدام دو متر ارتفاع دارد در نمای بیرونی باغ ارم نصب شده که بر هر کدام از آن ها اشعاری از شاعران بزرگ پارسی گو حافظ، سعدی و شوریده شیرازی با خط زیبای نستعلیق نوشته شده است.
سه هلالی بزرگ بالای عمارت باغ ارم و دو هلالی کوچکتر طرفین نیز جلب توجه می کند و در سر در هر کدام از آن ها داستان هایی از شاهنامه و دیگر داستان های کهن ایرانی نقاشی شده است.
کاشیکاری هفت رنگ و نقش برجسته های باغ ارم که با گچ بری خلق شده است نیز از دیدنی های ساختمان باغ ارم است که بیننده را مسحور خود می سازد.
زیبایی فضای مصفای باغ ارم نیز دیدنی است، سرو ناز معروف شیراز که در جلوی این عمارت قرار دارد همچنان زیبا و پا بر جا خودنمایی می کند.
در این باغ دسته های مختلفی از کاج ها، درختان مرکبات، سروها و خانواده شمشادها کاشته شده است.
عشقه ها نیز به زیبایی از کاج ها بالا رفته و زیبایی این درختان را دوچندان ساخته است، در کنار همه این درختان برخی درختان کمیاب نیز دیده می شود درختانی که منحصر به باغ ارم است و در هیچ جای دیگری از شیراز دیده نمی شود.
چهار نخل زینتی نیز در چهار گوشه حوض بزرگ باغ ارم در جلوی عمارت قرار دارد که پیچکها و عشقه ها از آن بالا رفته و بر زیبایی آن افزوده است.
زیبایی محیط مصفای باغ ارم در انبوه گلهای رز دوچندان می شود، این گلها که در پای هر کدام از آن ها نام و مشخصات علمی آن نوشته شده به بیش از ‎ 500 نوع می رسند که در اردیبهشت ماه شکوفا می شوند.
گلهای رز در رنگ های مختلف و متنوع در باغ ارم کاشته شده، تنوع رنگها از قرمز و نارنجی و زرد شروع می شود و به نیلی و آبی و بنفش ختم می شود این گلها در رنگها ی مختلف کاشته شده و پرورش یافته و هر کدام شمیم مخصوص به خود نیز دارد.
رزهای رونده نیز از دیگر زیبایی ها باغ ارم است، این رزها معمولا در دو رنگ سرخ و صورتی پرورش یافته است و از چراغ های برق و ساقه درختان بالا رفته است.
در قسمت انتهایی باغ ارم باغ صخره ای درست شده است، باغ صخره ای به وسعت پنج هزار متر مربع مجموعه ای از گیاهان صخره رو را در خود جای داده ضمن اینکه محیط کوهستان و صخره را برای بازدیدکنندگان شبیه سازی کرده است.
در تعطیلات نوروز به طور متوسط روزانه حدود ‎ 20هزار نفر از باغ ارم دیدن کردند.
باغ ارم باغ چهار فصل شیراز است و حتی در اوج سرمای زمستان نیز گلهای یخ و گلهای ازگیل در این باغ شکوفا می شوند و منظره چشم نوازی به وجود می آورند.
در سالهای گذشته مرمت ساختمان اصلی باغ ارم ، سنگ فرش پیاده روها، احداث آبنماهای جدید و ایجاد سیستم گردش آب در باغ ارم از جمله مواردی است که در سالهای اخیر در باغ ارم انجام شده است.
در باغ ارم در مجموع ‎ 400گونه گیاهای پرورش داده شده که به عنوان مرکز پزوهشی گیاه شناسی دانشگاه شیراز از آن استفاده می شود.
در کنار همه مناظر خوشایند در باغ ارم شیراز برخی موارد وجود دارد که خستگی را در جان مسافران و میهمانان ماندگار می کند و روح آنان را می آزارد. نبود پارکینگ برای توقف خودروها و شلوغی و ازدحام بیش از حد خیابان منتهی به باغ ارم از جمله مواردی است که نیاز به ساماندهی دارد.
از جمله مواردی که امسال در ابتدای ورودی باغ ارم و در پیاده رو مجاور این باغ به چشم می آید و منظره ناخوشایندی را رقم زده است ازدحام دستفروشان و عرضه محصولات دست فروشی در این پیاده رو است ، غرفه هایی نیز در پیاده روی باغ ارم به دست فروشی مبادرت می ورزند که مناظر دلپذیر دراین باغ را کمرنگ میکند .
عرضه محصولاتی مانند عینک ، چیپس و پفک ، عرضه تنقلاتی که پوست آن در چند قدمی میهمانان به زمین می ریزد، دستفروشی در پیاده روی باغ ارم و افزودن بر ازدحام و شلوغی محیط پیرامون باغ ارم در شان این باغ رویایی نیست.
جا دارد مسئولان اجرایی برای مراقبت بیشتر از باغ ارم بکوشند و مبادرت به ساماندهی خودروهای حمل مسافر و ساماندهی دستفروشان و جمع اوری غرفه های عرضه محصولات در پیاده روی باغ ارم نمایند .
بر اساس آمارهای موجود شمار بازدیدکنندگان از این اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو در روزهای آغازین تعطیلات نوروز امسال از 103 هزار نفر گذشت.
حمید رضا ستاری مدیر مجموعه باغ ارم شیراز در این باره گفت: از ابتدای تعطیلات نوروزی تا کنون با وجود بارش باران از 103 هزار 100 نفر از باغ گیاهشناسی ارم بازدید کردند ، بیشترین بازدید مربوط به روز سوم فروردین به تعداد 22 هزار 400 نفر بوده است .
مدیر باغ گیاه شناسی ارم اظهار کرد: با توجه به بارش باران در روزهای آغاز سال، شمار بازدیدکنندگان باغ ارم در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل کمتر بود.
ستاری اظهار کرد: این باغ در تعطیلات نوروز 94 هر روز به طور یکسره از ساعت هشت صبح تا 9 شب پذیرای بازدیدکنندگان است.
وی گفت: تعداد ورودی ها و جایگاه های عرضه بلیت بازدید از این باغ در تعطیلات نوروز نسبت به ماه های قبل افزایش یافته است تا مردم بتوانند بدون هرگونه مشکلی از این باغ دیدن کنند.
مدیر باغ گیاه شناسی ارم با بیان این که افزون بر 400 گونه گیاهی زنده در باغ ارم شناسایی شده و در حال نگهداری است گفت: همه تلاش ها برای نگهداری، هرس و تغذیه درختان و گونه های گیاهی باغ ارم در طول سال در این چارچوب است که گیاهان این باغ در فصل بهارجلوه گری خاصی داشته باشد و علاوه بر آن برای زیباسازی باغ در تعطیلات نوروز اقدامات گسترده ای مانند گل آرایی در داخل و بیرون باغ صورت گرفته است.
ستاری گفت: کاشت انواع گل هایی که در فصل بهار جلوه گری خاصی دارند و گل هایی که مربوط به فصل بهار نیست سبب شده است تا بازدیدکنندگان باغ ارم در فصل بهار تنوع گیاهی و رنگی این باغ را بیش از پیش حس کنند.
ستاری در عین حال بر لزوم نظارت بیشتر بر کار دستفروشان و ساماندهی آن تاکید کرد و گفت : دستفروشی در پیاده روهای مجاور باغ ارم زیبنده نیست و مسوولان اجرایی باید با ساماندهی آن فضای الهام بخش و تفرجگاه زیبای باغ ارم را برای مسافران و میهمانانی که قصد گردشگری دارند بکر و تازه نگهدارند .
6113/ 2027
گزارشگر: نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.