رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عصر سه شنبه با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تصمیم در نشست امروز (دهم اسفند 95) ستاد کشوری برنامه پزشک خانواده اتخاذ شده و سازمان های بیمه گر، مجریان، برنامه ریزان و همه دست اندرکاران پزشک خانواده ملزم به اجرای آن از اول فروردین 96 هستند.
محمد هادی ایمانیه اضافه کرد: بر این اساس شهروندان می توانند از ابتدای فروردین 96 با ارائه برگه ارجاع از مزایای پرداخت هزینه کمتر در مراجعه به پزشکان متخصص بهره مند شوند و در صورتی که برگه ارجاع ارائه ندهند مانند سایر استان ها از تعرفه های موجود بهره مند می شوند.
تا کنون روال مراجعه به متخصصان در استان فارس به این صورت بود که با ارائه برگه ارجاع، بیماران از تعرفه 10 درصد مشمول برنامه پزشک خانواده برخوردار بودند و بدون برگه ارجاع صد درصد هزینه های ویزیت، دارو و اعمال تشخیصی را پرداخت می کردند و عملا دفتر چه های بیمه آنها بلا استفاده می ماند.
ایمانیه ادامه داد: با اختیاری شدن استفاده از برگ ارجاع ما اطمینان داریم که بسیاری از پزشکان و خانواده ها به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم همچنان مایلند که از تعرفه برگ ارجاع و در قالب پزشک خانواده مراحل درمانی را انجام دهند.
طرح پزشک خانواده که ۴.۵ سال از اجرای آن دراستان فارس سپری می شود با هدف سلامت محور شدن برنامه های بهداشت و درمان و گسترش چتر سلامت در مناطق محروم و حاشیه های شهر و برخوردار شدن همه اقشار جامعه از خدمات سلامت اجرایی شده است.
این طرح که هم اینک تنها در استان های فارس و مازندران در حال اجراست، موافقان و مخالفانی نیز دارد. عدم دسترسی مستقیم به پزشکان مختصص و لزوم استفاده از برگه ارجاع، بیشترین عامل نارضایتی از این طرح در بین شهروندان است و کاهش هزینه های درمان و استفاده از بسته های خدمتی، از ویژگی های مثبت این طرح از سوی موافقان اجرای آن است.
مصاحبه: نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.