به گزارش ایرنا، دکتر سید آیت الله رزمجو شامگاه یکشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس افزود:‌ ما امروز منابع و تنوع مطالب فراوان و با کیفیتی در حوزه زبان انگلیسی داریم اما متاسفانه منابع ما در زمینه آموزش زبان فارسی بسیار ضعیف است به طوری که ما نرم افزارها و لوح فشرده آموزشی زبان فارسی، فرهنگ لغت و کتاب های آموزشی بسیار اندکی درباره زبان مادری خود داریم و اگر منابعی در این زمینه نیز هست رویکردهای سنتی و قدیمی منسوخ شده دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز بیان کرد: متاسفانه در کشور از فناوری اطلاعات برای گسترش زبان فارسی استفاده نکرده ایم به طوری که امروز در فضای مجازی و اینترنت کلاس های آموزش زبان انگلیسی با کیفیت مناسب وجود دارد اما از این ابزارها برای زبان فارسی استفاده نشده است.
رزمجو اظهارداشت: در حال حاضر 42 هزار نفر در استان فارس در کانون زبان ایران مشغول فراگیری زبان انگلیسی هستند و این درحالی است که علاوه بر این کلاس ها، کلاس های آموزش زبان انگلیسی در120 آموزشگاه با تعداد زیادی از فراگیران فعال است.
وی با بیان اینکه باید مرز بندی بین ادبیات زبان فارسی و آموزش زبان فارسی لحاظ شود اضافه کرد: ما در این بخش متولی مشخصی نداریم و نمی دانیم مسئول آموزش زبان فارسی در دانشگاه، بخش زبان و ادبیات فارسی، بخش زبان شناسی و یا بخش آموزش زبان انگلیسی است که این موضوع بایدمشخص شود.
مشاور استاندار فارس ادامه داد: امروز یکی از جدی ترین مباحث ما در دانشگاه شیراز تحلیل این موضوع است که افرادی که در آموزش زبان انگلیسی مسلط تر هستند بهتر می توانند زبان فارسی را آموزش دهند و این موضوع در حال بررسی است.
رزمجو عنوان داشت: ما تجربه تلخ ایجاد رشته جدیدی در دانشگاه به نام آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان داشتیم که بیشتر دانشجویان ما در این رشته افسرده هستند زیرا مکان هایی برای تدریس زبان فارسی نیست و به همین دلیل بسیاری از این دانشجویان یا رشته دوم را انتخاب کرده و یا زبان دیگری را در کنار این رشته ادامه می دهند.
وی گفت: شورای فرهنگ عمومی استان باید به دانشگاه های استان فارس اعتماد کرده و از آنها بخواهد در این زمینه بیش از گذشته فعالیت کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز افزود: باید ساز و کاری اندیشیده شود تا زبان فارسی به عنوان زبان دوم کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس مورد توجه قرار گیرد.
3002/ 2027
خبرنگار:‌فاطمه هاشمی نیک ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.