به گزارش خبرنگار ایرنا ، علی القاصی یکشنبه در همایش هم اندیشی بحران آب دراستان فارس افزود: بحران آب یکی از چالش های کشور است، همه اذعان دارند که بحران آب یک مسئله جدی است اما بحث از مسائل تئوری و نظری عبور کرده است.
وی ادامه داد:خشکسالی ها و برداشت های بی رویه از سفره های آب باعث شده کشور و مردم با چالش جدی تامین آب روبه رو شوند، امروز در بسیاری از استان ها از جمله استان فارس تامین آب شرب مشکل پیدا کرده و به چالش امنیتی تبدیل شده است.
القاصی بیان کرد: در استان فارس در برخی مناطق جنوب از دو سال گذشته آب شرب جیره بندی شده است همین وضع روز به روز تشدید می شود، گفته شده بحران آب از بحران های امنیتی منظقه مانند داعش هم حادتر و تبعات آن شدیدتر است.
وی ادامه داد : در برخی شهرستان های استان فارس عمق چاه های مجاز و غیرمجاز به 400 متر رسیده است از این رو باید مسئله بحران آب به عنوان یک مسئله و چالش جدی امنیتی ، اجتماعی ، استانی ، منطقه ای و کشوری نگریسته شود.
رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه پاسخگویی در عرصه بحران آب متوجه همه مسئولان است گفت : مدیریت این موضوع و برخورد با این پدیده حاد اراده و احساس مسئولیت و پاسخگویی همه مسئولان را می طلبد و هیچ مسئول و مقامی نمی تواند پاسخگو نباشد.
وی گفت : در حال حاضر 19 هزارحلقه چاه غیر مجاز در فارس وجود دارد که این رقم بسیار بالاست ، برای مدیریت این بحران و پیشگیری از تبعات این پدیده و تلاش برای کنترل ناامنی که از سالیان قبل بوده و امروز به عنوان بحران خود را نشان می دهد طرح پیشگیرانه در شورای پیشگیری استان فارس مطرح و تصویب شده است، در این طرح برای 15 دستگاه که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه آب مسوولیت دارند 95 وظیفه تعریف شده است .
القاصی اضافه کرد : از اقدامات مهم در این عرصه این است که چاه های غیرمجاز در شرایط و زمان مناسب پر شود ، یک نهضت عمومی در دستگاه قضایی استان در این زمینه ایجاد شده است ، چاه های غیرمجاز زیادی توسط آب منطقه ای استان پر شده بر اساس زمان بندی مقرر شده تمام این چاه ها مسلوب المنفعه شود. در این 9 ماه دو هزار و 600 چاه توسط امور آب با کمک نیروی انتظامی پر شده است.
احمد رحمانیان معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس نیز در این نشست بیان داشت : هنوز مسئولان و مردم به این نتیجه نرسیده اند که ایران درمنطقه ای خشک است 10 سال است که دچار خشکسالی هستیم وجود 300 هزار حلقه چاه غیرمجاز و اضافه برداشت های غیرمجاز در کشور باعث شده چندین برابر سال های پربارش بارندگی باشد اما مشکل حل نمی شود.
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.