به گزارش دریافتی یکشنبه ایرنا از روابط عمومی فرمانداری شهرستان شیراز، حیدر عالیشوندی در ادامه این پیام بیان کرده است: محیط زیست طبیعی و انسانی، تنها قلمرو و عرصه موجود برای تحقق اهداف توسعه پایدار است و چهار بُعد ایدئولوژی مشارکتی، اطلاع رسانی و آموزش و تامین منابع برای جلب مشارکت‌های مردمی با هدف دستیابی به توسعه پایدار از طریق آموزش، لازم و ضروری است.
وی افزود: امروزه حفظ، بهبود و ایجاد محیط زیست سالم یکی از مولفه های مهم دستیابی به پایداری در توسعه قلمداد می‌شود و توجه روز افزون به محیط زیست ناشی از نحوه مدیریت نوع بشر بر روی کره زمین طی سال های متمادی بوده است.
فرماندار شیراز گفت: با توجه به فعالیت های خود آگاهانه و عمدی بشر، نمی‌توان از عنصر انسانی به عنوان یکی از تاثیر گذارترین عوامل تغییر شرایط زیستی کره زمین چشم پوشی کرد در واقع پایداری زیست بوم های (اکوسیستم‌های) مدیریت شده به فعالیت های انسان هدفمند و خود آگاه بستگی دارد.
عالیشوندی بیان کرد: ارتقای دانش، بینش و مهارت افرادی که در محیط زیست و منابع طبیعی دخالت مستقیم و غیر مستقیم دارند، مهم است و آموزش محیط زیست یکی از اهرم‌های مناسب برای تغییر محسوب می شود.
وی اظهار داشت: بررسی‌های گوناگون نشان می‌دهد که در بین راه های متعدد مقابله با مشکلات محیط زیستی، بنیادی‌ترین، موثرترین و با صرفه‌ترین روش جلوگیری از تخریب محیط زیست، آموزش و فرهنگ سازی عمومی و مشارکت افراد جامعه است.
عالیشوندی افزود: مقوله فرهنگ و تاثیر آن بر محیط زیست، یکی از ابعاد توسعه پایدار و گام اولیه برای نیل به این هدف است و برای تحقق پایداری و توسعه و حفظ محیط زیست ما به اخلاق زیست محیطی نیازمندیم.
فرماندار شیراز ادامه داد: اکنون که صدای رعد و برق و باد و باران در سرزمین ما چند صباحی است رخت بربسته است و جاری شدن آب دیگر شنیدنی نیست، فعالیت تشکل های مردم نهاد و کمپین های حمایتی مانند'ما صدای بختگان هستیم' تنها صدای شنیدنی درحفظ و جلوگیری از تخریب زیست محیطی بختگان است.
پویش مردمی 'ماصدای بختگان هستیم'، می کوشد تا با بازتاب دادن مسائل و مشکلات تداوم خشکسالی و خشک شدن تالاب های فارس، نگاه عمومی را به سمت احیای این تالاب ها جلب کند و در مهرماه 95 نیز 28 نفر از نمایندگان استان فارس و استان های مجاور با امضای بیانیه ای به این پویش پیوستند.
دریاچه بختگان، از دریاچه های ایران در استان فارس و در شهرستان نی ریز است که هم اکنون کاملا خشک شده است.
این دریاچه در سال های پر باران به دریاچه طشک می پیوندد و طشک و بختگان را می سازد، بختگان هنگام پر آبی زیستگاه زمستانه پرندگانی است که از روسیه و دشت های سیبری به ایران مهاجرت می کردند.
پرواز فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب چلیک، مرغابی، غاز و سایر پرندگان سال هاست که دراین دریاچه مشاهده نشده است.
شهرستان نی ریز در فاصله 192 کیلومتری شرق شیراز واقع شده است.
دریافت خبر: سید احمد نجفی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
2027 /6118

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.