رئیس انجمن آبخیزداری گفت: وضعیت مدیریت آب و خاک و مدیریت منابع طبیعی فعلی زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست‌.

رئیس انجمن آبخیزداری ایران با بیان اینکه وضعیت مدیریت آب و خاک و مدیریت منابع طبیعی فعلی زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست‌، گفت: البته ما دنبال مقصر نیستیم و همه ما مقصر هستیم.

به گزارش جماران به نقل از ایسنا، علی طالبی سه‌شنبه ۱۷ اسفند در شانزدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران که به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد، بیان کرد: انجمن آبخیزداری ایران از  سال ۷۷ تشکیل شد و این انجمن از ۵۰۰ عضو بهره می‌برد که اکثرا محققین از بخش اجرا، تحقیقات و بخش دانشگاهی هستند.

او با تاکید بر اینکه باید همگرایی برای حل این مشکلات ایجاد شود، افزود: ۱۰۰ درصد علت سیل سال ۹۸ و سیل قم در سال ۹۵، خطای انسانی بود و نمی‌توان این حادثه را به شرایط اقلیمی ارتباط دهیم.

رئیس انجمن آبخیزداری ایران با اشاره به سیل سال ۹۸ شیراز عنوان کرد: رودخانه شیراز، خانه رود است و زمانی که به حریم رودخانه تجاوز می‌کنیم با بارندگی ۲۰میلمتری ۲۱ نفر تلفات می‌دهیم.

طالبی با بیان اینکه خسارت‌های سیل استان گلستان برابر ۷۰ درصد بودجه عمرانی این استان بود، گفت: این درحالیست که بودجه‌ای که صرف این خسارت‌ها می شود را می‌توان صرف آسیب شناسی کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سنگ بنای رشته‌های دانشگاهی در زمینه آب و خاک درست گذاشته نشده است، گفت: عناوین، روش‌ها، اقدامات، مدل‌سازی‌ها و مدیریت‌ها همه یکسان است. لذا همگرایی و هماهنگی بین سازمان‌ها که باید از همین همایش‌ها آغاز شود از اهمیت بسیاری برخوردار است.

محمدهادی صادقی، سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه شیراز نیز بیان کرد: نزولات آسمانی به قدر و اندازه است و خداوند این نزولات را آبخیزداری می‌کند. به اندازه بودن نزولات آسمانی به این معناست که طبیعت نظام دارد و عدالت بر طبیعت حاکم است.

او افزود: توازن در طبیعت ناشی از تسبیح طبیعت است. طبیعت شناور در مسیری است که خداوند مقدر کرده است و کمترین اختلال در توازن می‌تواند آثار جدی در به هم ریختگی نظام طبیعت داشته باشد.

صادقی با بیان اینکه بی‌نظمی در طبیعت به معنای بی‌عدالتی است، خاطرنشان کرد: پیامبران رسالت خود را دعوت انسان به هماهنگی با طبیعت در این شناوری دانسته‌اند. زیرا انسان تنها موجودی است که می‌تواند خود را از مدار نظام طبیعت خارج و در این طبیعت فساد کند.

او اضافه کرد: دستکاری‌های مردم در طبیعت است که منجر به فساد در دریا و خشکی شده است. به دلیل توازنی که در رفتار انسانی به دنبال انقلاب معنوی حاصل می شود بازتابش توازنی است که در طبیعت شکل پیدا می‌کند.

صادقی با بیان اینکه نوع نگاهی که ما در دستگاه فکر دینی داریم موجب نوعی ارتباط عاطفی و عاشقانه بین انسان و طبیعت است. در کنار آن تهدید آزادی انسان در تعامل با طبیعت است، تصریح کرد: احترام به طبیعت نه به دلیل تاثیر آن در زندگی انسان است بلکه به دلیل حق طبیعت در محترم بودن و حق بر وجود داشتن است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.