نشست کمیته علمی ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان فارس، شامگاه شنبه به ریاست استاندار فارس با هدف بررسی راهکارهای اجرایی شدن طرح‌های پژوهشی صورت گرفته در دانشگاه شیراز و تبدیل تهدید کرونا به فرصت برگزار شد.

برای بعد از کرونا نیز برنامه‌ریزی کنیم
استاندار فارس در این نشست گفت: اعتقاد من بر این است که تهدید کرونا فرصت‌های زیادی در درون خود دارد که یکی از این فرصت‌ها، همگرایی‌ها و نشست‌هایی است که بین مجامع علمی، کاربردی و بخش خصوصی ایجاد می‌شود و دستاورد خوبی هم برای آینده کشور رقم می‌زند.
عنایت‌الله رحیمی با قدردانی از تلاش‌های جامعه علمی، دانشگاه‌های کشور و استان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: رفتن به سمت یافتن راه های درمان کرونا و کشف واکسن و داروی مورد نیاز چنین بیماری‌هایی در مرحله اول یک وظیفه انسانی است که برای کل جامعه بشری مفید است.
وی ادامه داد: از طرفی نیز فرصت های علمی جدیدی پیش روی محققان و پژوهشگران قرار می دهد که در ارتقای سطح علمی کشور و دانشگاه ها اثرگذار خواهد بود.
رحیمی گفت: همچنین فرصت‌های اقتصادی بی نظیری ایجاد می‌کند که اگر به همه این موارد بپردازیم، بخش زیادی از مشکلات امروز جامعه انسانی و جامعه ایرانی حل خواهد شد.
وی بیان کرد: کسانی که در جوامع علمی و دانشگاه تاثیرگذار هستند باید این مباحث را به عنوان یک رسالت انسانی بیشتر ترویج کنند.
استاندار فارس ادامه داد: با توجه به توانمندی علمی دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی این شهر و همچنین سایر مراکز علمی این استان و بخش خصوصی علاقه‌مند به همکاری در این زمینه، می‌توانیم به نتایج مثبتی دست یابیم لذا تشکیل کمیته‌های کاری و مشترک بین بخش ها ضرورت دارد.
رحیمی افزود: در زمینه اجرایی شدن کار پژوهشی تولید سریع واکسن‌های پیشرفته نو ترکیب ویروسی کرونا در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، رایزنی‌های لازم را با معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری انجام می دهم و اعتبار لازم را خواهم گرفت تا به نتایج روشن تری در آینده نزدیک دست یابیم.
وی ادامه داد: طرح های پژوهشی صورت گرفته در دانشگاه شیراز در اختیار بخش های مختلف قرار بگیرد تا براساس علاقه مندی و چارچوب تخصصی بتوانند متقاضی یا سفارش دهنده چنین طرح هایی باشند.
استاندار فارس اضافه کرد: هنوز در راه مبارزه با ویروس کرونا قرار داریم، این بیماری مشکلات زیادی را در زمینه های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی ایجاد خواهد کرد و باید از هم اکنون فکر بعد از کرونا نیز باشیم.
رحیمی افزود: ضمن اینکه باید به فکر مقابله، درمان و پیشگیری از ویروس کرونا باشیم باید برای بعد از آن نیز برنامه ریزی کنیم.
وی بیان کرد: اگر تا کنون موفقیتی در مسیر مقابله با ویروس کرونا کسب شده، حاصل تلاش های مردم، دانشگاه علوم پزشکی، اصناف، روحانیون، شهرداری ها، دهیاری ها، بخشداری ها، فرمانداری ها و تمام دستگاه های اجرایی استان بوده است.
استاندار فارس همچنین اظهار داشت: برای ادامه هر چه بهتر کار، هنوز ماندن در خانه و رعایت دستورالعمل های بهداشتی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و فاصله گذاری هوشمند مورد تاکید است.
رحیمی افزود: باید ۲ گانه سلامت و معیشت را بپذیریم و هم به سلامت مردم بپردازیم و هم فکری در مورد معیشت آنانکنیم، برای پیوند بین این ۲ مقوله نیازمند آن هستیم پروتکل های بهداشتی با جدیت اجرایی شود که در این زمینه بازرسانی از اصناف، اتحادیه های صنفی، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان صنعت، معدن و تجارت، امور را همچنان رصد و کنترل می کنند.

پیگیری مشکلات مردم فارس در تماس با رئیس جمهوری
استاندار فارس در مورد کمک‌های معیشتی به قشر ضعیف و آسیب پذیر هم گفت: در تماسی که با رئیس جمهوری و رئیس دفتر ایشان داشتم بر این نکته تاکید کردم که برنامه های وعده داده شده، سریع‌تر عملی شود.
رحیمی ادامه داد: در باره کارگران روزمزد، ضرر و زیان اصناف و تعطیلی قسمت هایی از حوزه بهداشت و درمان در قالب بیمارستان های خصوصی و مشکلاتی که برای آنها ایجاد شد، پیشنهادهای مکتوبی به مقامات عالی دولت ارایه شده است که امیدواریم گره گشای برخی مشکلات موجود در استان باشد.

تهیه 35 طرح پژوهشی مرتبط با کرونا در دانشگاه شیراز

عبدالرضا قاسم‌پور، جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا نیز در این نشست گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا، استاندار فارس ماموریتی برای   تهیه واکسن و کیت‌های تشخیص بیماری کرونا به دانشگاه شیراز داد.
وی ادامه داد: به موازات این کار در نشست‌های ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، کمیته علمی برای ارتباط و هم‌افزایی هرچه بیشتر دانشگاه شیراز با دانشگاه علوم پزشکی، ارتباط با جامعه و صنعت تشکیل شد و در این مدت اقدامات خوبی در این کمیته صورت گرفت.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس بیان کرد: طرح های پژوهشی بسیاری در کمیته علمی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا پیگیری شد که تا کنون حدود ۳۵ طرح پژوهشی توسط دانشگاه شیراز در این زمینه تهیه شده است.
قاسم پور افزود: هدف این است که با کار علمی و کارشناسی، تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کنیم.

تهیه پلتفرم‌های پژوهشی در دستور کار دانشگاه شیراز 
رئیس دانشگاه شیراز نیز در این نشست بیان داشت: وضعیت خوب استان فارس در ارتباط با کرونا در بین استان‌های کشور، نشان‌دهنده تلاش‌های ایثارگرانه و دلسوزانه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا است.
حمید نادگران افزود: استان فارس در مقابله با ویروس کرونا به صورت علمی عمل کرده و از ظرفیت بخش‌های علمی بهره برده است.
وی ادامه داد: برآوردهای اولیه و تحقیقات صورت گرفته نشان دهنده آن است که در چند سال آینده با مسایلی مثل کرونا مواجه خواهیم بود.
رئیس دانشگاه شیراز گفت: ویروس کرونا در صحنه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی مشکلاتی را برای بشر درست کرده است لذا باید خود را برای حوادثی از این دست آماده کنیم.
نادگران افزود: دانشگاه شیراز با تشکیل هسته های پژوهشی در این زمینه گام برداشته است تا نه تنها برای حال حاضر بلکه برای چند سال آینده پلتفرم‌هایی در این زمینه تهیه کند.

توانمندی دانشگاه شیراز در بحران کرونا
سیدفخرالدین افضلی، عضو هیات علمی و مدیر امور فناوری و طرح های کاربردی دانشگاه شیراز هم در این نشست گفت: این دانشگاه در بحران کرونا در حوزه‌های تخصصی تشخیص و درمان، پیشگیری و تجهیزات حفاظتی و مدیریت اقتصادی، روانشناسی، اجتماعی مدلینگ، آموزش مجازی و هوش مصنوعی ورود پیدا کرده و اقدامات خوبی انجام داده است.
وی افزود: در حوزه تشخیص و درمان از جمله اقدامات پژوهشی صورت گرفته، طراحی و ساخت حسگر تشخیص دهنده ویروس کرونا، شناسایی و دسته بندی بیماران کرونایی بر اساس عکس رادیولوژی و اطلاعات بالینی براساس هوش مصنوعی، شناسایی داروهای موجود در بازار دارویی ایران دارای امکان درمان کرونا براساس هوش مصنوعی، تولید پمپ‌های سرنگی، تولید سریع واکسن های نوترکیب پیشرفته بر پایه پارتیکل‌های ویروسی در مدت ۶ ماه است.
عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: از دیگر اقدامات پژوهشی صورت گرفته می توان به تولید کیت های تشخیص واکسن کرونا، بانک اطلاعات بالینی و کناربالینی از بیماری و تاثیر آن، استخراج سیستمی اطلاعات آماری مبتلایان و افراد مشکوک به کرونا از داده های نامنظم و خام، طراحی و پیاده سازی اپلیکیشن راستی آزمایی علمی محتوای اطلاعات سلامت دریافتی در شبکه های مجازی، بررسی تاثیر یک ترکیب دارویی بر کنترل تنفسی بیماری کرونا به صورت مشترک با متخصصان علوم پزشکی و تولید دستگاه تنفس مصنوعی است.
افضلی گفت: در حوزه های مدیریت اقتصادی، روانشناسی، اجتماعی مدلینگ، آموزش مجازی و هوش مصنوعی، اقدامات پژوهشی از جمله طرح جامع اقتصادی – اجتماعی، مدل یابی مکانی و ارزیابی ریسک منطقه‌ای کرونا، پیش‌بینی و تشکیل شبکه و پایگاه داده به منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به تولید نیرو در شبکه آب و برق و اثرات اقتصادی – اجتماعی جامعه شناسی و روانشناسی و ارایه راهکارهای جبران آن اشاره کرد.
وی اضافه کرد: از دیگر پژوهش‌های صورت گرفته در این زمینه، بررسی شرایط رفع تزاحم حقوقی و مالکیت فکری محصولات دارویی و بیماری اپیدمی و پاندمی، روند و الگوی مدیریت نیروی کار در دوران شیوع بیماری مسری و دوران پس از شیوع، طراحی الگوی مدیریت راهبردی منابع انسانی شرکت ها در دوران پساکرونا، تحلیل استراتژیک محیط کسب و کار در دوران شیوع و پس از شیوع، بررسی الگوی رفتار مصرف کننده، بررسی الگوی رفتار اجتماعی مردم و سازمان ها در همراهی با سیاستگذاری حکمرانان و ارایه الگوهای دورکاری متناسب با شرایط اضطرار برای سازمان های ذولتی و شرکت هاست.
وی ادامه داد: از دیگر پژوهش‌ها بررسی تحولات زمانی و مکانی بیماری کرونا با رویکرد مدیریت کانون بحران در حوزه درمان و توزیع جغرافیایی بیماری کرونا در استان فارس و شهر شیراز است.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: از دیگر پژوهش های انجام شده در این دانشگاه می‌توان به ساخت عینک طبی محافظ در برابر ویروس کرونا ضدبخار، بررسی عکس‌های سی تی اسکن ریه بیماران با استفاده از روش یادگیری عمیق و هوش مصنوغی برای تشخیص مثبت یا منفی کرونا، بررسی داروهای موجود در ایران از نظر میزان تاثیر بر کرونا با استفاده از روش یادگیری عمیق و هوش مصنوعی، پمپ سرنگی، تولید ماده ضدعفونی کننده سطوح، ساخت محلول های ضدعفونی کننده غیرالکلی، راه اندازی واحد تولید خلوص بالا و تولید روایت های تصویری از آثار سعدی و حافظ به منظور کاهش فشارهای روانی ایام کرونا اشاره کرد.
افضلی افزود: از طرح های پژوهشی صورت گرفته ۳۰ درصد درحال اجراست، برخی نیز به مشکل خاصی برخورد کرده که نیازمند همکاری بخش‌های دیگر است.

روند پژوهش در مورد تولید واکسن کرونا در شیراز
محمدهادی اسکندری عضو هیات مدیره دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز نیز در این نشست با ارایه گزارشی از روند کار پژوهشی تولید سریع واکسن های پیشرفته نو ترکیب ویروسی کرونا گفت: این پروژه توسط یک کارگروه بین‌المللی دنبال می‌شود که دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، یک دانشگاه آلمانی و یک دانشگاه استرالیایی در آن حضور دارند.
وی افزود: این کار از ۲ ماه پیش به صورت شبکه‌ای در حال انجام است و کار را جلومی بریم.
اسکندری ادامه داد: این کار از ۲ سال پیش شروع شد و ما روی ۲ واکسن دیگر کار می‌کردیم که با شیوع ویروس کرونا روی این ویروس تمرکز کردیم.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: برای تولید این واکسن به تخصص‌های مختلفی نیاز است که از تخصص های مختلف بهره می بریم.
اسکندری بیان داشت: برای تولید سریع واکسن های پیشرفته نو ترکیب ویروسی کرونا، از یک سیستم پیشرفته به نام تولید شبه ویروس استفاده می کنیم، به شکل مهندسی معکوس می توانیم یک ذره ویروسی را بسازیم و به همین شکل یک شبه ویروس ساختیم که عفونت زا نیست بلکه ایمن زاست.
وی ادامه داد: آن چیزی که به نظر می‌رسید برای واکسن‌های نوترکیب مناسب باشد سیستم تولید در گیاه است، این سیستم بسیار پیشرفته، سریع و پدافندی و ارزان قیمت است.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: در اوایل اسفندماه 98 با انتخاب این سیستم، کار پژوهشی را آغاز کردیم و در این مدت ویروس‌هایی را که در دنیا آلودگی ایجاد می‌کند، رصد می کنیم و با قاطعیت می‌توانیم بگوییم، ویروسی که امروز در ایران با آن مواجه هستیم با ویروس موجود در هلند یا ژاپن ۱۰۰ درصد تشابه ژنتیکی دارد.
اسکندری افزود: مدل های ساخت واکسن انجام شده است و به این جمع‌بندی رسیدیم از کدام اپیتوپ‌ها برای تولید واکسن استفاده کنیم.
وی ادامه داد: پس از طراحی سازه های ژنتیکی، در گلخانه‌های هوشمند به گیاه خاصی تزریق می‌شوند که این گیاه‌ها پس از مدتی برداشت شده و از آنها واکسن تولید می شود.
وی اضافه کرد: دانش فنی تولید این واکسن را در کشور داریم اما باید این کار وارد مرحله اجرایی شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.