حجت‌الاسلام علی ذوعلم، سه‌شنبه در آیین تقدیر از فرهنگیان برتر استان فارس در حوزه پژوهش که در شیراز برگزار شد، جایگزینی نحوه ارزیابی در پایان دوره متوسطه را نیازمند تغییر

دانست و اظهار داشت: نخبگان و اندیشمندان باید مامور شناسایی روش‌های جدید برای جایگزینی کنکور و ارزشیابی دانش‌آموزان شوند.

وی، هدف از فعالیت پژوهشی را تربیت دانش‌آموز پژوهش‌محور عنوان کرد و گفت: خلاقیت حل مسائل و  چالش‌های اساسی زندگی، رسیدن به سبک زندگی مطلوب و هویت‌سازی از اهداف پرورشی توجه به پژوهش است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه یاددهنده و یادگیرنده بودن معلم، از اصول مهم برنامه درس ملی است، افزود: اگر شوق یادگیری در معلمان کاهش یابد،‌ شعله دستیابی به معرفت، تجربه، توان و مهارت کم‌فروغ می‌شود و در نتیجه جریان تعلیم و تربیت کُند یا متوقف خواهد شد.

وی، تحول در نظام تعلیم و تربیت را دربرگیرنده افزایش توانمندی‌های فکری، معرفتی، اخلاقی و ایمانی در مجموعه آموزش و پرورش دانست و بیان کرد: اینکه امروز جریان تقویت پژوهش در مدارس رو به افزایش است، یکی از اسناد تحول در این حوزه به‌شمار می‌رود.

ذوعلم، ادامه داد: تربیت، زمینه‌ساز فرآیند تحول با هدف تکریم و تعالی هویت است و باید توجه داشت که خروجی نظام حافظه‌محور، دانش‌آموزانی تک‌بعدی، فاقد مهارت‌های اجتماعی و آسیب‌پذیر است و بنابراین ضروری است از آموزش به تربیت چرخش کنیم.

این مقام مسوول با تاکید بر ضرورت مشارکت معلمان در امور پژوهش‌محور آموزش و پرورش، گفت: تحقق اهداف تعلیم و تربیت با مشارکت و هم‌افزایی امکان‌پذیر است و همه بخش‌های جامعه باید در خدمت ارتقای تعلیم و تربیت باشند.

52 پژوهشسرای دانش‌آموزی در فارس فعال است 

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس نیز در این آیین بیان داشت: طرح‌های پژوهشی، اقدام‌پژوهی، پژوهش‌های برتر، کارآفرینی و...  بخش‌های مختلفی است که در زمینه پژوهش مورد توجه این اداره کل است.

علی عسکر نجفی از راه‌اندازی ۱۹ مدرسه پژوهنده در استان فارس سخن گفت و ادامه داد: این مدارس از زیرساخت‌های مطلوبی در حوزه پژوهش برخوردار هستند و دانش‌آموزان و فرهنگیان فعال فعالیت‌های خود را در همین زمینه پیگیری می‌کنند.

وی با اشاره به جایگاه ویژه طرح معلم پژوهنده در آموزش‌و پرورش فارس افزود: تا کنون بیش از ۶ هزار مورد اقدام‌پژوهی در این استان انجام‌شده و رتبه برتر کشور در این حوزه به فارس اختصاص یافته است.

نجفی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی در حوزه دانش‌آموزی، بیان کرد: ۵۲ پژوهشسرای دانش‌آموزی در فارس فعال است که این امر نشان از تلاش در مسیر دستیابی به اهداف آموزش‌ و پرورش در این حوزه دارد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.