کاوه کاشانی، شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی تدریجی و یک اختلال حرکتی است که بر اثر کاهش سلول‌های مغزی تولیدکننده دوپامین‌ به وجود می‌آید.
وی با بیان اینکه این بیماری غیرقابل علاج می‌تواند به فلج و در نهایت مرگ نیز منجر شود، اظهار داشت: به طور معمول نشانه های پارکینسون ابتدا در یک سمت بدن پدیدار می‌شود و با گذشت زمان به سمت دیگر بدن هم راه پیدا می یابد.
کاشانی ادامه داد: اگر 2 علامت یا بیشتر (در یک سمت بیشتر از سمت دیگر) در فردی دیده شود، تشخیص پارکینسون داده می‌شود مگر اینکه نشانه های دیگری همزمان وجود داشته باشد که بیماری دیگری را مطرح کند.
این پزشک متخصص گفت: در مراحل اولیه بیماری، ارتعاش اندام ملایم و معمولا در یک طرف بدن وجود دارد و احتیاجی نیز به درمان ندارد اما با پیشرفت بیماری، فردی که دست لرزان خود را در جیب یا پشت خود پنهان می‌کند یا چیزی را برای کنترل ارتعاش مدام در دست می‌گیرد، دیگر قادر به پنهان کردن لرزش‌های شدید اندام به ویژه به هنگامی که می‌خواهد تمرکز بیشتری به خود دهد، نیست.
وی بیان کرد: همچنین، تغییرات صدا (ضعیف و بم)، از بین رفتن حالت طبیعی چهره مانند ثابت شدن صورت یا خیرگی چشم، اختلال در جویدن و بلع، آبریزش دهان، افسردگی و عصبی بودن از جمله علایم این بیماری هستند.
کاشانی افزود: مشکلات در به خاطر سپردن یا به یاد آوردن اطلاعات جدید، سفتی عضلات، غیر طبیعی بودن قامت (خمیده) بی‌نظمی حرکات بدن، راه رفتن نامتناسب به حالتی که پاها به زمین کشیده می‌شوند که فاصله پاها نسبت به هم بیشتر از حالت طبیعی است، مشکل در سخن گفتن نیز از دیگر نشانه های شایع این بیماری هستند.
به گفته وی، تشخیص بیماری به طور معمول مبتنی بر معاینه فیزیکی است اما بررسی‌های طبی و اسکن مغز نیز برای اطمینان از عدم وجود بیماری‌های دیگر و رد سایر اختلالات انجام می‌شود.
این متخصص مغز و اعصاب اضافه کرد: این بیماری اغلب در سنین 50 تا 70 سالگی بروز می کند و میزان شیوع آن در مردان بیشتر از زنان است اما ابتلای به این بیماری در سنین پایین‌تر نیز گزارش شده است.
وی افزود: بهترین راههای پیشگیری از ابتلای به بیماری پارکینسون، تغذیه مناسب و انجام فعالیت های ورزشی است، انجام حرکات ورزشی ساده به صورت مرتب بدن را از ابتلا به این حالات دور می کند همچنین مصرف برخی از مواد غذایی به ویژه میوه و سبزی ها سد محکمی در برابر ابتلای به بیماری پارکینسون است.
کاشانی بیان کرد: مطالعات اخیر بیانگر این است که عوامل ژنتیکی و محیطی مانند سابقه فامیلی مثبت، جنسیت مذکر، ضربه به سر، تماس با آلاینده‌ها به ویژه حشره کش‌ها و آلودگی هوا، آسیب مغزی و رژیم‌های غذایی حاوی مقادیر بالای چربی‌های اشباع نشده در بروز این بیماری موثر هستند.
او گفت: همچنین کمبود اسیدفولیک و ویتامین های D و B12، بیماری دیابت، استفاده از آب چاه یا مصرف ترکیبات آفت‌کش، استرس و شیوه نوین زندگی از دیگر عوامل موثر در ابتلای به این بیماری به شمار می آیند.
کاشانی اظهار داشت: با حذف یا کاهش عوامل خطرساز در طول زندگی، تغییر سبک زندگی و تغذیه سالم می‌توان به پیشگیری از ابتلای به این بیماری کمک کرد.
وی بیان کرد: 50 تا 80 درصد موارد پارکینسون به دمانس که همانا اختلال در مهارت‌های ذهنی و عملکردی، از دست دادن حافظه و سایر توانایی‌های شناختی است منجر می شود.
این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: تاکنون درمانی برای این بیماری یافت نشده و درمان‌های موجود با هدف کاهش علایم، کنترل بیماری، جلوگیری از ناتوان شدن و از کار افتادگی بیماران مبتلا انجام می شود.
9653 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.