به نظر می رسد که العبادی با این کار می خواست پیامی در روز انتخابات بدهد با این مضمون که اوضاع امنیتی در کشور با ثبات است و پیام دیگر تأثیرگذارتر این است که میان سیاستمدار عراقی و ملت فرقی وجود ندارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، بیشتر رهبران سیاسی و رؤسای ائتلاف ها رای خود را در منطقه «الخضراء»(سبز) که به لحاظ امنیتی در عراق به عامه مردم اجازه ورود به آن داده نمی شود مگر با داشتن کارت ویژه ورود به آن و بازرسی دقیق، رای دادند. اما«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق این سنت را شکست و از منطقه امنیتی الخضرا بیرون رفت و رای خود را در منطقه شلوغ «الکراده» به صندوق ریخت و این جالب توجه بود که نخست وزیر عراق در صف بازرسی ایستاد و یکی از نیروهای امنیتی وی را پیش از ورود مورد بازجویی قرار داد.

منطقه الکراده در بغداد طی سال های گذشته بیشترین سهم را از عملیات های تروریستی و عملیات های انتحاری داشت؛ عملیات هایی که منجر به کشته شدن صدها تن از مردم این منطقه شد.

به نظر می رسد که العبادی با این کار می خواست پیامی در روز انتخابات بدهد با این مضمون که اوضاع امنیتی در کشور با ثبات است و  پیام دیگر تأثیرگذارتر  این است که میان سیاستمدار عراقی و ملت فرقی وجود ندارد.بی تردید صحنه ای که همه از العبادی در ورودی مدرسه بغداد در الکراده دیدند که منتظر ورود به مدرسه برای استفاده از حق  خود برای رای داده است تحول مهمی در این روز انتخاباتی شکل می دهد و نخست وزیر عراق توانست توجه همه به ویژه رسانه ها را به خود جلب کند.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق امروز شنبه پس از انداختن رای خود به صندوق انتخابات در مرکز انتخاباتی در منطقه الکراده محل تولد وی، به خبرنگاران گفت: انتخابات پارلمانی امروز بسیار مهم است و آینده عراق را تعیین خواهند کرد.

وی از عراقی‌ها خواست به صورت گسترده در این انتخابات مشارکت کنند.

روز گذشته نیز رسانه های عراقی خبر کاندیداتوری حیدر العبادی نخست وزیر عراق را برای دریافت جایزه  صلح نوبل در سال 2018 را منتشر کردند. رسانه های عراقی همچنین سندی را با امضای سفیر عراق در برلین منتشر کردند که این کاندیداتوری در آن به دلیل نقشی که  در به دست آوردن پیروزی بر  گروه تروریستی داعش و آزادی اراضی عراق و برقراری امنیت و صلح در عراق ،مطرح شده است.

هنوز هیچ واکنش رسمی به خبر کاندیداتوری العبادی برای این جایزه بزرگ بین المللی اعلام نشده است.

از سوی دیگر، ظهر امروز حیدر العبادی نخست وزیر عراق دستور لغو آمد و شد خودرو در شهرهای عراق و میان استان ها صادر کرد و این تصور را به وجود آورد که طرح امنیتی اعلام شده توسط دولت موفق بوده است.

همچنین تلویزیون عراق اعلام کرد که نخست وزیر عراق دستور بازگشایی حریم هوایی و فرودگاه های عراق به روی پرواز را هواپیماها صادر کرده است.

دستور بسته شدن حریم هوایی عراق از نیمه شب جمعه به عنوان اقدام امنیتی پیش از انتخابات پارلمانی که برگزاری آن صبح امروز شبنه آغاز شد،به اجرا در آمد و تا به امروز ظهر روز شنبه هیچ گونه حادثه بزرگ در انتخابات رخ نداده است.

گروه تروریستی داعش که در سال 2014 یک سوم مساحت عراق را به اشغال خود در آورده بود، قبل از برگزاری انتخابات که نخستین انتخابات در این کشور از زمان شکست داعش به شمار می رود، تهدید به انجام حملاتی در این کشور کرد.

بنابر این گزارش، درهای مراکز اخذ رأی انتخابات پارلمانی عراق در بغداد پایتخت و مناطق مختلف از جمله  اقلیم کردستان عراق به روی رأی دهندگان در ساعت 07:00 باز شده و فرایند رای گیری تا ساعت 19:00 به وقت محلی ادامه خواهند یافت.

عراق دارای 24 میلیون شهروند واجد شرایط رای دادن است که مرحله نخست این انتخابات، پنجشنبه و جمعه پیش برای اتباع عراقی در سایر کشورها و نیز نیروهای امنیتی، کارمندان وزارتخانه‌های کشور، دفاع، کمیساریای عالی انتخابات و معلولان در سراسر عراق برگزار شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.