مکان: هراره، زیمبابوه/ منبع: دیلی میل

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، به دنبال قرائت استعفانامه «رابرت موگابه» رئیس جمهور زیمبابوه در پارلمان این کشور، جشن و شادی داخل پارلمان و خارج از آن را فرا گرفت.

اعلام خبر استعفای رابرت موگابه توسط «جاکوب مودندا» رئیس پارلمان این کشور، باعث شادی نمایندگان مجلس شد و نمایندگان با کف زدن مکرر و فریاد شادی از آن استقبال کردند.

همچنین در محوطه اطراف پارلمان نیز مردم با رقص و پایکوبی و سردادن فریاد شادی و حمل پرچم زیمبابوه جشن گرفتند.

علاوه بر این، مردم در دیگر خیابان‌ های «هراره» پایتخت زیمبابوه با بوق زدن‌ های ممتد و ابراز شادمانی، استعفای  موگابه را جشن گرفتند.

رابرت موگابه رئیس جمهور زیمبابوه بالاخره پس از 37 سال تحت فشارهای نیروهای مسلح این کشور و زیر تیغ استیضاح در پارلمان از قدرت کنار رفت.

این خبر دقایقی پس از جلسه مشترک پارلمان زیمبابوه در شهر هراره که با هدف استیضاح  موگابه تشکیل شده بود، منتشر شد تا بدین ترتیب قبل از آن که استیضاح به انجام برسد، موگابه خود از قدرت کناره‌ گیری کند.

موگابه از یک هفته قبل و در پی اقدام فرماندهان ارتش که تحلیل‌ گران آن را «کودتا» توصیف کرده‌ اند، تحت بازداشت خانگی قرار داشت. این اقدام ارتش واکنشی به برکناری معاون اول ریاست جمهور از سوی رابرت موگابه بود که گفته می‌ شود قصد داشت به این وسیله راه را برای به قدرت رسیدن همسر خود فراهم کند.

استعفای رابرت موگابه در سن 93 سالگی و پس از 37 سال در دست داشتن قدرت مطلق پایان یک دوران تاریخی برای زیمبابوه است. او از سال 1980 و استقلال زیمبابوه از انگلیس تنها رهبری است که بر این کشور حکومت کرده‌ است.

 موگابه بارها در انتخابات دوره‌ های مختلف پیروز شد اما حکومت او طی 15 سال گذشته با خشونت و سرکوب مخالفان سیاسی‌ اش همراه بود.

پایان سیاسی موگابه نتیجه جدال در حزب حاکم بر کشور در مورد جانشین اوست. حزب «زانو پی‌ اف» که شاهد دودستگی بین طرفداران «امرسون منانگاگوا» معاون سابق رئیس جمهور و طرفداران «گریس» همسر رابرت موگابه بود در نهایت موگابه را از رهبری خود کنار گذاشت.

در این شرایط انتظار می‌ رود امرسون منانگوا جانشین موگابه شود. رئیس پارلمان زیمبابوه همچنین اعلام کرد که امرسون منانگاگوا موظف است ظرف 48 ساعت مسئولیت اداره کشور را برعهده گیرد.

 

مکان: هراره، زیمبابوه

منبع: دیلی میل

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.