مکان: کاتالونیا/ منبع: نیویورک تایمز

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، با اقدامات متقابل دولت محلی و حکومت مرکزی اسپانیا در روز جمعه بحران بر سر همه پرسی کاتالونیا وارد مرحله تازه ای شد. پارلمان منطقه‌ ای کاتالونیا با سرپیچی از فرمان دولت مرکزی اسپانیا رای به استقلال از این کشور داد. پس از این اقدام، سنای اسپانیا نیز طرح اعمال حاکمیت مسقیم دولت مرکزی مادرید بر کاتالونیا را تصویب کرد.

«ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا روز جمعه دستور انحلال پارلمان کاتالونیا و همچنین برگزاری انتخابات در این منطقه در 21 دسامبر را صادر کرد.

 

6

 

این اقدام مادرید واکنش به اعلام استقلال کاتالونیا از جانب مجلس محلی این منطقه است. روز جمعه اکثریت نمایندگان این مجلس به جدایی از اسپانیا و ایجاد «جمهوری کاتالونیا» رای مثبت دادند. پس از اعلام این خبر، ده‌ ها هزار تن از جدایی‌ طلبان در شهرهای گوناگون کاتالونیا به خیابان‌ ها ریخته و به جشن و پایکوبی پرداختند.

نخست وزیر اسپانیا «کارلوس پوجدمون» رئیس دولت محلی کاتالونیا و رئیس پلیس این منطقه را از کار برکنار کرد. با این اقدامات اکنون دولت مرکزی کنترل کاتالونیا را در دست می گیرد.

 

4

5

 

ماریانو راخوی گفته است، اسپانیا روز تلخی را می گذارند.

نخست وزیر اسپانیا تاکید کرده است: معتقدیم که خیلی ضروری است که به خواست شهروندان کاتالونیا، به مطالبه همه آنها گوش دهیم که تا آنها در خصوص آینده اشان تصمیم بگیرند و هیچ کس به طور غیرقانونی نمی تواند به جای آنها تصمیم بگیرد.

همزمان با اظهارات نخست وزیر اسپانیا هزاران نفر در مقابل پارلمان منطقه کاتالونیا در بارسلون تجمع کردند.

 

2

3

800

7

 

برگزاری همه‌ پرسی استقلال کاتالونیا در روز اول اکتبر (9 مهر) باعث ورود اسپانیا به یکی از عمیق‌ ترین بحران های سیاسی از دهه 1970 به این سو، یعنی پس از احیای دموکراسی در این کشور شد.

این همه پرسی واکنش دولت اسپانیا را در پی داشت، دادگاه قانون اساسی اسپانیا آن را غیرقانونی اعلام کرد و دولت مرکزی اسپانیا نیز اعلام کرد نتیجه این همه پرسی را نخواهد پذیرفت.

موضع دولت مرکزی پس از همه پرسی استقلال در قبال درخواست مقام های کاتالونیا تغییر نکرد و در مقابل نیز مقام های کاتالونیا نیز از خواسته خود عقب نشینی نکردند.

شماری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان به همراه آمریکا با اعلام استقلال کاتالونیا مخالفت کرده و خواستار حفظ یکپارچگی اسپانیا شده اند.

 

مکان: کاتالونیا

منبع: نیویورک تایمز

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.