نلسون ماندلا قهرمان مبارزه با نژادپرستی و آپارتاید نه فقط در آفریقای جنوبی، بلکه در کل جهان است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سازمان ملل امروز 18 ژوئیه را به نام روز «نلسون ماندلا» نام گذاری کرده است.

در نوامبر 2009 مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تاریخ 18 ژوئیه، روز تولد نلسون ماندلا رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی و برنده جایزه صلح نوبل را به پاس خدمات وی در رواج فرهنگ صلح، روز جهانی «نلسون ماندلا» اعلام کرد.

نلسون ماندلا در 18 ژوئیه سال 1918 در روستای کوچکی در استان «کیپ» به دنیا آمد. او به خاطر اعتبار پدرش در منطقه محل سکونت اش این فرصت را یافت که به مدرسه و دانشگاه برود. ماندلا از همان دوران نوجوانی همواره در اندیشه مبارزه با تبعیض نژادی و نژادپرستی بود. 

او در کشوری به دنیا آمده بود که اقلیتی سفید پوست جایگاهی برای سیاهپوستان قائل نبودند. ماندلا در سال 1961 فرمانده شاخه نظامی کنگره ملی آفریقا شد. یک سال بعد در الجزایر و اتیوپی آموزش‌ های نظامی دید و پس از یک سال مبارزه مخفیانه دستگیر و در سال 1964 به حبس ابد محکوم شد.

ماندلا 18 سال از دوران حبس خود را در جزیره «روبن» سپری کرد و پس از آن در سال 1982 به زندان «بولزمور» در «کیپ تاون» منتقل شد و سپس در زندان «ویکتور فیرستر» در شهر «بارل» زندانی بود.

شرایط زندان نلسون ماندلا بسیار سخت بود. او هر شش ماه اجازه دریافت یک نامه از خانواده اش را داشت. 

ماندلا در 27 سال از دوران زندانش تنها سه بار اجازه یافت که با همسرش ملاقات کند. 

نلسون ماندلا قهرمان مبارزه با نژادپرستی و آپارتاید نه فقط در آفریقای جنوبی، بلکه در همه جهان است. او قهرمان عالی ترین ارزش های متعالی و کرامت انسانی در مبارزه با تبعیض نژادی و نژاد پرستی است. ماندلا نماد مبارزه‌ ای بدون خشونت در جهان، نماد صلح برای رسیدن به ارزش های انسانی در کنار تفاوت‌ ها و شباهت‌ ها است.

ماندلا 27 سال از زندگی خود را در زندان گذراند ولی روزی که از زندان آزاد شد هرگز کسانی را که او را به زندان افکندند و شکنجه کردند مجازات نکرد.

ماندلا با این منش و اخلاق انسانی مانع بروز جنگ داخلی در آفریقای جنوبی شد.

ماندلا چهار سال پس از آزادی به عنوان اولین رئیس جمهور سیاهپوست آفریقای جنوبی انتخاب شد. او مسیر آشتی ملی در آفریقای جنوبی را سیاست محوری خود قرار داد.

منبع: سایت بیوگرافی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.