جی پلاس؛

اسلحه جدیدی که آتش را از پشت دیوار خاموش می‌کند + عکس و مشخصات

نوعی «اسلحه آبی» قادر است حریق را از طریق دیواره‌هایی فلزی خاموش کند و دیگر آتش‌نشان‌ها برای خاموش کردن آتش نیازی به ورود به فضاهای بسته ندارند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ نوعی فناوری در نیروی هوایی و دریایی آمریکا در حال استفاده است که به آتش‌نشانان کمک می‌کند از پشت موانعی فلزی بتوانند حریق را خاموش کنند و دیگر نیازی به ورود به داخل فضاهای بسته نداشته باشند.

«پیرولنس» (PyroLance) نوعی اسلحه آبی است که از فلز، بتن، آجر یا شیشه ضدگلوله به داخل نفوذ می‌کند. این دستگاه با آب تحت فشار و گرانیت نفوذ کرده و سوراخ‌های 3 میلی‌متری در این مواد ایجاد می‌کند. سپس آب را می‌توان از طریق سوراخ‌های ایجادشده روی شعله‌ها آب‌افشان کرد.

پیش از این، این فناوری در فرودگاه‌ها و خدمات آتش‌نشانی دنیا مورد استفاده قرار می‌گرفت. فرودگاه هاستون، کارخانه موتور «رولز رویس»، تونل قطار AMT کانادا از جمله مراکزی هستند که روی این فناوری سرمایه‌گذاری کرده‌اند. هزینه استفاده از سیستم «پیرولنس» بین 15 تا 80 هزار دلار است و هدف اصلی آن حفاظت از سلامت نیروهای آتش‌نشانی حین عملیات‌هاست.

48EFF91900000578-0-Above-a-15_1517947703474

این اسلحه آبی از قابلیت نفوذ به مواد سخت را دارد و حریق را کم‌تر از 3 ثانیه دربرمی‌گیرد. این فناوری همچنین قادر است در 30 ثانیه به دیوار دوجداره آجری یا تخته سه‌لایی، در 35 ثانیه به دیواره بتی، در 10 ثانیه به ورقه آلومینیومی و در 3 ثانیه به بدنه هواپیما نفوذ کند.

فناوری فوق‌العاده فشار بالا (UHP) به این اسلحه آبی امکان می‌دهد که موانع موجود بر سر راه نفوذ آب را در کم‌ترین زمان ممکن از سر راه بردارد. این اسلحه مواد را با قطرات بسیار ریز آب و به صورت تکرارشونده پرتاب می‌کند که لایه‌ها را از هم می‌شکند.

در سیستم‌های معمولی تنها 10 درصد آب مصرفی در خاموش کردن حریق مؤثر واقع می‌شود که اتلاف آب بسیار بالایی ایجاد می‌شود؛ در حالی که با توجه به فشار بالای به کار رفته در این دستگاه 90 درصد آب مصرفی برای خاموش کردن آتش مؤثر واقع می‌شود و اتلاف آبی وجود ندارد.

این دستگاه، فضای بسته حریق را به سرعت خنک می‌کند و دمای آن را در کمتر از 60 ثانیه از 815 درجه سانتی‌گراد به 93 درجه سانتی‌گراد کاهش می‌دهد. بعد از نفوذ اسلحه آبی به مانع موجود و اسپری آب روی شعله‌های آتش محبوس شده در یک فضای بسته، میزان متعادلی از اکسیژن به داخل پمپاژ می‌شود که این اقدام خطر «بک‌درفت» را کاهش می‌دهد.

«بک‌درفت» انفجاری است که بر اثر وارد شدن ناگهانی اکسیژن به محیط بسته در حال اشتعال ایجاد می‌شود و یکی از شایع‌ترین حوادث ناگهانی در محل حریق است.

 

دیدگاه تان را بنویسید