روباتهایی که خود را ترمیم می کنند

محققان نوعی پوست مصنوعی انعطاف پذیر برای روبات ها ساخته اند که خود را ترمیم می کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، محققان دانشگاه Vrije در بروکسل نوعی پوست مصنوعی ساخته اند که قابلیت های خودترمیمی را تقلید می کند. این پوست، زخم و جراحات وارده به روبات ها هنگام انجام عملیات را ترمیم می کند.

به گفته کارشناسان توسعه بیشتر این فناوری  به روبات های جنگنده (مانند ترمیناتور) کمک می کند خود را ترمیم کنند تا بتوانند به مبارزه ادامه دهند.

اکنون مدتی است که محققان دانشگاه Vrije   مشغول آزمایش نرم روبات ها هستند. این نوع روبات از مواد انعطاف پذیر و با الهام از بافت بدن انسان  ساخته می شود. انعطاف پذیری کاربردهای مختلفی را برای نرم روبات ها ایجاد می کند مانند برداشتن و کنترل اشیای نرم در صنایع غذایی یا انجام عمل های جراحی کوچک و غیر تهاجمی.

 همچنین آنها نقشی مهم  در تولید پروتزهای طبیعی دارند. اما این مواد نرم همیشه در خطر بریدگی یا فشردگی قرار دارند. در این حالت بخش های آسیب دیده باید جایگزین شوند اما در روش جدید در نرم روبات ها از نوعی پلیمر لاستیکی استفاده می شود که قابلیت ترمیم خود را دارد.

 به گفته پروفسو ر برام واندربروگ مدیر این پروژه تحقیقاتی، با استفاده از این ماده می توان روبات هایی سبک تر و ایمن تر ساخت. همچنین این روبات ها به تعمیرات کمتری نیاز خواهند داشت.

 دانشمندان برای تولید این ماده از  پلیمرهای  ژله ای مانند استفاده کردند که در مجاورت گرما با یکدیگر ذوب و سپس خنک شدند.

 این ماده هنگام  آسیب دوباره به شکل اولیه خود بر می گردد و به طور کامل ترمیم می شود. به همین دلیل از آن در بخش های روباتیک (دست روبات، ماهیچه مصنوعی) استفاده شد.

 این مواد در شرایط مخصوص آزمایش شدند و  پس از آسیب به طورکامل خود را ترمیم کردند.

 

دیدگاه تان را بنویسید