ویروس زیکا در چند دقیقه شناسایی می شود؟

محققان دانشگاه واشنگتن آزمایشی را طراحی کرده اند که شناسایی سریع ویروس مرگبار زیکا در خون انسان را ممکن می کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در حال حاضر آزمایش خون برای کشف ویروس زیکا مستلزم نمونه گیری از خون، ذخیره سازی آن و ارسال آن به مرکز پزشکی یا آزمایشگاه است و این امر تشخیص سریع و درست این بیماری را دچار مشکل می کند.

اگر چه هنوز تا اجرای این روش جدید در مراکز درمانی راه درازی در پیش است، اما آزمایش های انجام شده به این شیوه از دقت بالایی برخوردار بوده و نتایج آنها در عرض چند دقیقه حاضر می شود. مواد مورد نیاز برای انجام این آزمایش هم نیازی به نگهداری در یخچال ندارند و می توانند برای آزمایش و شناسایی بیماری های دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

ویروس زیکا ویروس خطرناکی است که در بسیاری از موارد افراد حتی از ابتلای به آن مطلع هم نمی شوند. لذا شناسایی سریع آن از ضرورت بالایی برخوردار است. از جمله علائم ابتلا به زیکا می توان به تب، درد مفاصل، درد عضلانی و جوش در بدن اشاره کرد. اما این علائم مربوط به دهها بیماری دیگر هم هست.

شناسایی زنان باردار آلوده به ویروس زیکا که از طریق نیش حشرات منتقل می شود اهمیت زیادی دارد. زیرا عدم درمان آن باعث ابتلای جنین به مشکلات عصبی حاد می شود.

انجام این تست متکی به نوعی پروتئین خاص است که توسط این ویروس تولید شده و باعث واکنش سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا می شود. این پروتئین بر روی نانوذراتی طلایی که بر روی یک کاغذ نصب شده اند، قرار می گیرد. سپس این کاغذ به طور کامل از کریستال های نازک حفاظتی پوشانده می شود. این نانوکریستال ها ارسال نانوذرات به نقاط مختلف را بدون تبرید کل کاغذ ممکن می کند.

برای اجرای آزمایش، فرد متخصص کاغذ را با آب کمی اسیدی شستشو می دهد و کریستال های حفاظتی را از آن پاک می کند و به پروتئین قرار گرفته بر روی نانوذرات دسترسی می یابد. در صورتی که ترکیب این پروتئین با یک قطره از خون بیمار نشانگر وجود ایمونوگلوبولین ها در خون وی باشد، فرد قطعا به ویروس زیکا مبتلا شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید