استفاده از «ایمیل» و «جی میل» برای مکاتبات اداری رسماً ممنوع شد

پیش از این نیز، این مرکز مهم وابسته به نهاد ریاست جمهوری "ممنوعیت استفاده از نرم افزارهای پیام رسان خارجی" برای کلیه دستگاههای اجرایی را ابلاغ کرده بود.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، یکی از موضوعاتی که طی سالهای اخیر برای کارشناسان داخلی و خارجی و نهادهای مسئول در حوزه امنیت سایبری اثبات شده است، امن نبودن استفاده از ایمیل های خارجی چون یاهو یا جی میل است که علاوه بر ارتباطات خوب و نزدیک با سیستم های امنیتی دنیا، اطلاعات کاربران را حتی به شرکت های تبلیغاتی نیز می فروشند.

سال 91 بود که جرقه محدودیت استفاده از پست الکترونیک خارجی، در کشور زده شد و تقی پور وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارسال نامه ‌ای به رئیس کل وقت بانک مرکزی، از بهمنی خواست بانک ‌ها در افتتاح حساب برای مشتری، از قبول ایمیل ‌های خارجی خودداری کنند و امکاناتی نیز در فضای بانک برای تهیه ایمیل‌ داخلی برای مشتری‌ها اندیشیده شود. وی همچنین با ارسال بخش‌ نامه مشابهی به رگولاتوری نیز الزام کرد که اپراتورهای تلفن همراه از این پس نباید اطلاعات حساب مشترکان را به ایمیل‌ های خارجی شان بفرستند.

اگرچه این موضوع به طور کامل اجرایی نشد، اما نشان از شناسایی خطری می داد که مسئولان به فکر علاج آن افتاده اند و در سالهای بعد، محدودیت هایی نیز برای استفاده مسئولان از ایمیل های خارجی مورد تاکید قرار گرفت.

اما اکنون بر اساس بخشنامه جدید مرکز مدیریت راهبردی افتا که یک نهاد تخصصی و حرفه ای در حوزه امنیت اطلاعات و ارتباطات در نهاد ریاست جمهوری محسوب می شود، سیاست های جدیدی در حوزه امنیت ارتباطات پیاده و ابلاغ شده است.

 

ایمیل خارجی

 

بر اساس این ابلاغیه که به پیوست یک نامه توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، برای تمامی سازمانهای تابعه این وزارتخانه ارسال شده، تاکید شده است که استفاده از هرگونه سروریس اینترنتی از جمله پست الکترونیک خارجی جهت مکاتبات اداری ممنوع شده است.

پیش از این نیز، این مرکز مهم وابسته به نهاد ریاست جمهوری "ممنوعیت استفاده از نرم افزارهای پیام رسان خارجی" برای کلیه دستگاههای اجرایی را ابلاغ کرده بود. هم اکنون استفاده از استفاده از سرورهای پست الکترونیک خارجی، در آمریکا، بریتانیا، روسیه، هلند و تعداد دیگری از کشورها نیز با مقررات بسیار سختی روبرو است

 

دیدگاه تان را بنویسید