ساخت سلول خورشیدی نانوساختار در واحد علوم و تحقیقات

پژوهشگران واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی طی اجرای پروژه تحقیقاتی موفق به ساخت سلول خورشیدی نانوساختاری با ساختاری جدید شدند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر الهه اکبرنژاد، دانش‌آموخته و  پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات و مجری طرح در این باره گفت: با توجه به آلایندگی و رو به اتمام بودن سوخت‌های فسیلی و پیشرفت تکنولوژی، نیاز روزافزون بشر به انرژی و منابع جایگزین انرژی‌های فسیلی بیش از پیش احساس می‌شود.

وی انرژی خورشیدی را یکی از انرژی‌های تجدیدپذیر دانست که در شرایط اقلیمی ایران می‌تواند جایگزین مناسبی برای سوخت‌های فسیلی باشد.

اکبرنژاد با اشاره به راه‌اندازی آزمایشگاه پیشرفته سلول‌های خورشیدی در مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات خاطرنشان کرد: بر این اساس مطالعات خود را بر روی سلول‌های خورشیدی در این آزمایشگاه آغاز کردم که ثمره آن ساخت چندین سلول خورشیدی لایه نازک با پیوند ناهمگون CdTe/CdS و رنگدانه‌ای با بازده‌های معقول  و مناسب بوده است.

این محقق با بیان اینکه در دوران پسادکتری تحقیق و ساخت سلول خورشیدی نانو ساختاری (Core-Shell) را آغاز کردم، افزود: این سلول خورشیدی با ساختار جدید، از لایه نشانی کوانتوم دات‌های کادمیوم تلوراید (CdTe) که نیمه هادی نوع p است، بر روی نانومیله‌های اکسید روی (ZnO)  که نیمه هادی نوع n است، شکل گرفت و برای اتصال جلویی آن از لایه اکسید رسانای شفاف FTO و برای اتصال پشتی آن از نقره استفاده شد.

به گفته وی، در این سلول خورشیدی نانومیله‌های اکسید روی به عنوان هسته و کوانتوم دات‌های کادمیوم تلوراید به عنوان پوسته عمل می‌کنند و پیوند ناهمگون (p-n) این سلول را می‌سازند.

مجری طرح بازده این سلول خورشیدی را حدود 5  درصد ذکر کرد و گفت: با توجه به کم هزینه بودن پروسه ساخت و مواد مصرفی در ساخت این نوع سلول خورشیدی و بازده معقول و مناسب آن، این سلول  می‌تواند پاسخگوی نیاز جامعه به انرژی باشد. این سلول خورشیدی قابلیت تولید در مقیاس انبوه را دارد و می‌تواند راهی برای ارتباط صنعت و دانشگاه نیز باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید