رباتی که با سنگ‌های کج برج می‌سازد!

محققان دانشگاه "زوریخ" بازوی رباتیک هوشمندی ساختند که برای اولین‌بار قادر است با سنگ‌های متنوع و کج دیوار یا برج سنگی بسازد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، اگرچه ساختن  یک دیوار با سنگ‌ یا آجر کج و متنوع از نظر هندسی برای انسان کار راحتی است، اما با توجه به ماهیت رباتیک برای انجام سری‌کاری با سرعت بالا، ساخت یک دیوار با سنگ‌های غیرتراز و کج کار چالش برانگیزی محسوب می‌شود.

بازوی رباتیک هوشمند به منظور انجام وظیفه سخت چیدن دیوار با سنگ‌های کج به یک اسکنر سه‌بعدی با سرعت بالا مجهز شده است. این سیستم قبل از تصمیم‌گیری برای برداشتن سنگ ابتدا آن را اسکن کرده و در صورت قابل استفاده بودن، دستور برداشتن یک سنگ را از میان مجموعه سنگ‌ها فرمان می‌دهد.

سنگ‌های مورد نظر در این آزمایش همگی از جنس سنگ آهک و با جرم یکسان انتخاب شده‌اند تا این فعالیت دشوار در حوزه رباتیک با دقت بیشتری انجام شود.

محققان پس از اولین آزمایش دریافتند که با تمام محاسبات انجام شده چنین فعالیتی هنوز برای ربات‌ها یک چالش بزرگ محسوب می‌شود، چرا که بازوی رباتیک در بهترین شرایط قادر به چیدن چهار سنگ روی هم بود. هر چند که در یک مرحله آزمایشی ربات تا 6 سنگ را روی هم گذاشته بود.

ایده اصلی ساخت این ربات در مرحله اول به چالش کشیدن ربات‌ها بعد از سال‌های پیشرفته و توسعه است و در نهایت ساخت رباتی که بتواند با استفاده از مواد موجود در محیط یک پناهگاه را بدون نیاز به ملات بسازد.

یکی از مهمترین ویژگی‌های بازوی رباتیک توانایی سنجش مرکز ثقل یا مرکز توده هر سنگ با برداشتن آن از روی زمین است. این توانایی به ربات در چیدن صحیح سنگ‌ها کمک می‌کند.

محققان معتقدند که در صورت استفاده از دو بازوی رباتیک در صورتی‌که وضعیت قراردادن یک سنگ روی ردیف قبلی ناپایدار باشد با کمی اصلاح از ریختن سازه جلوگیری به عمل خواهد آمد.

 

دیدگاه تان را بنویسید