اپل تراشه ای برای پردازش هوش مصنوعی توسعه می‌دهد

بلومبرگ گزارش داده است که اپل در حال توسعه‌ی تراشه‌ای مخصوص انجام پردازش‌های مرتبط با هوش مصنوعی است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، اپل فعالیت در حوزه‌ی هوش مصنوعی را بسیار زودتر از سایر کمپانی‌ها با توسعه‌ی دستیار صوتی هوشمند سیری  آغاز کرد. با استفاده از سیری کاربران می‌توانند تعامل از طریق دستورات صوتی را نیز برای استفاده از گوشی هوشمند به کار گیرند. حال شنیده‌ها حکایت از این دارند که اپل درصدد توسعه‌ی تراشه‌ای اختصاصی برای انجام وظایف مرتبط با هوش مصنوعی در گجت‌های این کمپانی است.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط منبعی که نمی‌خواهد نامش فاش نشود، اپل در حال کار روی تراشه‌ای است تا به‌صورت اختصاصی وظایف پردازشی مربوط به هوش مصنوعی را بر عهده بگیرد. این تراشه توسط اپل با عنوان Apple Neural Engine شناخته می‌شود و هدف از آن بر عهده گرفتن وظایف پردازشی است که باید با یاری گرفتن از الگوریتم‌های هوش مصنوعی انجام پذیرد و در غیر این صورت باید هوش انسانی وارد عمل شود. از جمله‌ی وظایف پردازشی مورد نظر می‌توان به شناسایی چهره و صوت اشاره کرد. اپل در واکنش به این موضوع اظهار نظر نکرده است.

مهندسان اپل در پی آن هستند تا بتوانند به پای مهندسان دو کمپانی آمازون و گوگل در زمینه‌ی هوش مصنوعی برسند. هرچند اپل با سیری موفق شد نام خود را به‌عنوان اولین کمپانی که دستیار صوتی هوشمند را برای استفاده در گجت‌هایش توسعه داده بود، ثبت کند؛ اما رقبا تلاش مضاعفی در سال‌های اخیر به کار گرفته‌اند و موفق شدند علاوه بر توسعه‌ی دستیارهای صوتی هوشمند، هوش مصنوعی را در سایر سرویس‌ها و محصولاتشان مورد استفاده قرار دهند. برای مثال می‌توان به بلندگوی هوشمند گوگل هوم و اکوی آمازون اشاره کرد که مبتنی بر دستیارهای صوتی هوشمند دو کمپانی توسعه یافته‌اند. توسعه‌ی یک تراشه‌ی اختصاصی برای هوش مصنوعی این امکان را در اختیار کاپرتینویی‌ها قرار می‌دهد تا قابلیت‌های بسیار پیشرفته‌تری از هوش مصنوعی را در گجت‌های خود پشتیبانی کنند که از جمله‌ی این محصولات و گجت‌ها می‌توان به خودروهای هوشمند و گجت‌هایی مبتنی بر ویژگی واقعیت افزوده اشاره کرد. با استفاده از واقعیت افزوده، کاربران می‌توانند اشیاء گرافیکی را به‌صورت مجازی در قالب دنیای واقعی مشاهده کنند.

جینی مانستر، تحلیل‌گر پیشین کمپانی اپل معتقد است  موفقیت در هر دو حوزه‌ای که اپل در حال سرمایه‌گذاری روی آن‌ها برای ترسیم آینده‌ی خود است، در گرو پیشرفت هرچه بیشتر دانش هوش مصنوعی این کمپانی است. واقعیت افزوده و خودروهای هوشمند به‌شدت وابسته به هوش مصنوعی هستند.

در حال حاضر تمام وظایف پردازشی که تسک‌های هوش مصنوعی را نیز در بر می‌گیرد، در دو پردازنده‌ی تعبیه‌شده روی تراشه‌های اپل صورت می‌پذیرد که شامل پردازنده‌ی اصلی و پردازنده‌ی گرافیکی محصولات این کمپانی است. باید دید آیا اپل تراشه‌ی مخصوص هوش مصنوعی خود را همچون سایر کمپانی‌ها تولید و استفاده می‌کند یا خیر؟ آخرین تراشه‌ی اسنپدراگون کمپانی کوالکام دارای بخشی خاصی است که پردازش‌های مخصوص هوش مصنوعی در آن مدیریت می‌شود. همچنین گوگل در سال ۲۰۱۶ تراشه‌ای با نام Tensor برای انجام پردازش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی کرد. این تراشه که به‌صورت اختصاری TPU نام دارد، در دیتاسنترهای گوگل به‌منظور بهبود نتایج جستجو و همچنین شناسایی تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیرد. انویدیا نیز از جمله‌ی کمپانی‌هایی است که تراشه‌های مشابهی برای مشتریان سرویس‌های ابری به فروش می‌رساند.

اطلاعات ارائه‌شده توسط منابع نزدیک حکایت از این دارند که اپل حتی این تراشه را در آیفون‌های بعدی نیز مورد آزمایش قرار داده است. در صورت استفاده از این پردازنده در آیفون‌ و آیپد‌، انتظار می‌رود وظایف پردازشی نظیر شناسایی چهره، بخشی از شناسایی صوت و همچنین قابلیت‌های پیش‌بینی عبارات تایپ‌شده در کیبورد توسط این پردازنده مدیریت شود. اپل همچنین در نظر دارد این پردازنده را برای انجام پردازش‌ اپلیکیشن‌های مستقل غیر اپلی که از ویژگی‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، به کار گیرد.

شاید در جریان برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل شاهد ارائه‌ی اطلاعاتی در رابطه با این پردازنده باشیم. نظر شما در این خصوص چیست؟

 

دیدگاه تان را بنویسید