پرواز موفقیت آمیز نخستین هواپیمای مسافربری بومی چین

نخستین فروند هواپیمای مسافربری بومی چین، اولین پرواز خود را با موفقیت به پایان رساند. این هواپیما پس از نود دقیقه پرواز ،در فرودگاه پودونگ شانگهای فرود آمد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، این هواپیما نمادی است برای بلندپروازی های چین برای ورود به بازار صنایع هوانوردی و رقابت این کشور با ایرباس و بویینگ برای تولید هواپیماهای مسافربری. این هواپیما توسط شرکت دولتی Comac تولید شده و مراحل طراحی آن از سال 2008 آغاز شده بود. این پرواز در ارتفاع سه هزار متری و با سرعت سیصد کیلومتر بر ساعت انجام شد.


هواپیمای C919 رقیبی برای ایرباس A320 و بویینگ 737 خواهد بود. خلبان این پرواز ،آقای کای جون گفته من به این هواپیما اعتماد کامل دارم و هیچ ترسی از عملکردش ندارم. او گفته بازخوردهای این پرواز را در اختیار تیم مهندسی و طراحی قرار می دهد تا بهبودهای لازم را ایجاد کنند.


هواپیمای C919 چین از نوع تک راهرو ،دو موتوره و با گنجایش 168 مسافر است. قادر به طی کردن حداکثر مسافت 5555 کیلومتر است و ساخت هر فروند آن 50 میلیون دلار هزینه دارد، چیزی نزدیک به نصف هزینه ساخت بویینگ 737 یا ایرباس A320.


با این حال، این هواپیما به میزان زیادی به فناوری های وارداتی وابسته است که از میان آنها می توان به موتورهای CFM محصول مشترک فرانسه و آمریکا اشاره کرد.


تاکنون پانصد فروند از این هواپیما به شرکت Comac سفارش داده شده که عمدتا چینی هستند.سازمان ایمنی پروازهای اروپا فرایند صدور مجوز را برای این هواپیما آغاز کرده است. این مجوز برای ورود به بازارهای جهانی ضروری است.


چین از دهه 1970 به دنبال ساخت هواپیمای مسافربری بوده، اما پروژه این کشور در آن زمان که Y-10 نام داشت ناموفق بود و تنها سه فروند از آن تولید شد.


پیش بینی می شود ارزش بازار هوانوردی تا بیست سال آینده به دو تریلیون دلار برسد.

 

1

 

دیدگاه تان را بنویسید